Arveafkald
Fra : Finn Jensen

Dato : 13-03-04 07:20

Kære NG,

Hvis man afgiver arveafkald som livsarving til ens mor og mormor så ville
ens del af arven gå til, i det tilfælde her, min søster. Men hvis man
efterfølgende har fået et barn ville dette barn så være livsarvingen til
arven efter ens mor/mormor eller vil arven stadig tilfalde min søster?. I
arveafkaldet står ikke et specifikt navn da jeg og min søster på daværende
tidspunkt var enearvinger.

Og i givet tilfælde hvor holdbar et et arveafkald overfor evt. kreditore i
det tilfælde arven vil komme?. Vil de ved domstole o.a. kunne få den
omstøbt?. Arvekaldet er underskrevet af de involveret parter i 2 eksemplare.

De bedste hilsner
Finn Jensen

Fra : Rune Wold

Dato : 14-03-04 17:53

Finn Jensen wrote:

[Klip]

> Men hvis man efterfølgende har fået et barn ville dette barn så være
> livsarvingen til arven efter ens mor/mormor eller vil arven stadig
> tilfalde min søster?.

arveloven
§ 31. En arving kan over for arveladeren mod eller uden vederlag give
afkald på sin arveret. Afkaldet har også virkning for udstederens
livsarvinger, medmindre disses arveret er forbeholdt.

Stk. 2. Afkald kan på samme måde gives over for arveladerens ægtefælle,
når denne hensidder i uskiftet bo.

[klip]

> I arveafkaldet står ikke et specifikt navn da jeg og min søster på
> daværende tidspunkt var enearvinger.

Siger du, at der lavet et skriftligt arveafkald, der ikke nævner, hvem
der udsteder afkaldet? Eller forholdret det sig sådan at afkaldet ikke
nævner arveladeren?

Til begge situationer kan det siges, at et arveafkald ikke er bundet til
formkrav. Men der skal dog være tale om en arving *der overfor
arveladeren* giver afkald. Ift. spørgsmålet om kreditorgyldighed kan det
tænkes at kreditorerne ikke skal respektere et afkald, hvis arveladeren
ikke har kendskab til det, idet der slet sket et gyldigt afkald.

[klip]

> Og i givet tilfælde hvor holdbar et et arveafkald overfor evt.
> kreditore i det tilfælde arven vil komme?

Afkald på ventende arv skal respekteres af kreditorerne både i
udlægssituationen og konkurssituationen. Dvs. afkald på ventende arv kan
ikke omstødes.
Se også

Arveloven
§ 30. En arving kan ikke sælge, pantsætte eller på anden måde overdrage
den arv, han har i vente. I denne arv kan der heller ikke søges
fyldestgørelse af arvingens kreditorer.

/Rune Wold

Fra : Finn Jensen

Dato : 13-03-04 20:28

"Rune Wold" <none@none.dk> skrev i en meddelelse news:40533c94$0$18674>
> [...]
> afkald på sin arveret. Afkaldet har også virkning for udstederens
> livsarvinger, medmindre disses arveret er forbeholdt.

Tak for citeringen.

> Siger du, at der lavet et skriftligt arveafkald, der ikke nævner, hvem
> der udsteder afkaldet? Eller forholdret det sig sådan at afkaldet ikke
> nævner arveladeren?

Nej mit navn (som livsarving) står skrevet og de navne (min mor og mormor)
som jeg er/var livsarving efter med alles underskrifter. Det jeg mente var
at der ikke stod feks : Jeg Finn Jensen overdrager derfor arv til min søster
NN.

Men var jo nok heller ikke så vigtig da vi kun var 2 livsarvinger på
daværende tidspunkt?.
At jeg så senere fik et barn, betyder vel ikke dette barn så overtager den
del jeg frasagde mig pr. automatik selvom dette barn jo egentlig har arveret
efter mig for arven blev jo frasagt før barnet blev født.

Eller spurgt på en anden måde :
Når jeg har frasagt mig arveret som livsarving, bliver mit barn så
livsarving når min søster stadig er i live?

Venlig hilsner
Finn Jensen

Fra : alexbo

Dato : 14-03-04 10:59

"Finn Jensen" skrev

> Eller spurgt på en anden måde :
> Når jeg har frasagt mig arveret som livsarving, bliver mit barn så
> livsarving når min søster stadig er i live?

Nej, uanset hvem der er i live eller død, har dit barn foreløbig mistet
retten til arv
efter mor/mormor.
Hvis dit barn skal arve, skal afkaldet laves om, eller mor/mormor skal
skrive testamente til fordel for dit barn.

mvh
Alex Christensen