Lånte penge
Fra : Yildizhan

Dato : 12-03-04 21:21

Jeg havde for ca. 2 år siden lånt penge ud til en kammerat. Vi fik aftalt at
han skulle betale 1000,- om måneden. Tilbagebetalingen har foregået fint
nok.
Men det er nu 1 år siden at han ikke betaler sin gæld til mig. Vi har ikke
lavet en form for kontrakt eller noget i den retning.

Kan jeg anmelde ham til politiet og kan de gøre noget ved det ??

Hvis jeg nu får ham til at underskrive på et papir..hvori står at han skal
betale resterende beløb som han tidligere har gjordt...ville den være ok
hvis han ikke betaler igen?? Jeg mener kan jeg bruge papiret til noget ??

På forhånd tak

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-03-04 22:37

Yildizhan <yildizhan@ishoejby.dk> wrote:

> Kan jeg anmelde ham til politiet og kan de gøre noget ved det ??

Dette er ikke ulovligt hvis man undlader at betale sin gæld. Politiet
kan ikke hjælpe dig.

--
Jesper

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-03-04 00:22

Jesper Lund <jelu@despammed.com> wrote:

> Dette er ikke ulovligt hvis man undlader at betale sin gæld.
> Politiet kan ikke hjælpe dig.

Der skulle have stået "Det er ikke ulovligt hvis...".

--
Jesper Lund

Fra : Thomas Bjørseth

Dato : 12-03-04 22:55

On Fri, 12 Mar 2004 21:20:36 +0100, "Yildizhan" <yildizhan@ishoejby.dk>
wrote:

> [...]
>Men det er nu 1 år siden at han ikke betaler sin gæld til mig. Vi har ikke
>lavet en form for kontrakt eller noget i den retning.

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig, men vanskeligere å
bekrefte.

> [...]
>hvis han ikke betaler igen?? Jeg mener kan jeg bruge papiret til noget ??

Se denne diskusjonen:

Kort oppsummert har jeg fått alle pengene fra min ex-kjæreste.
Københavns Retshjælp hjalp meg med å få inn pengene. Det var ikke
nødvendig for meg å dokumentere kravet ovenfor K. Retshjælp - de skrev
et brev basert på min fremstilling av saken i to telefakser.

Jeg har i tillegg fått kontakt med en advokat som for 995,- kunne føre
saken til inkasso med listing hos RKI-Kreditinformation hvis pengene
ikke ble betalt. Kontakt meg hvis du vil ha navn og kontaktinformasjon
itl advokaten.

Thomas B
--
Thomas Bjørseth
Mail: thomas-newssig@bjorseth.no

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-03-04 23:54

> [...]

> han skal betale resterende beløb som han tidligere har
> gjordt...ville den være ok hvis han ikke betaler igen?? Jeg mener

Der er to væsentlige forskelle

1) Du får et (bedre) bevis for at han skylder dig penge. P.t. er der kun
en mundtlig aftale, og alt andet lige er det nemmere at bevise at han
skylder dig penge, hvis der foreligger en skriftlig aftale.

2) Proceduren for at hente dine penge hjem ad rettens vej kan være
nemmere. Som udgangspunkt skal du først anlægge en sag ved domstolen, og
få en dom for at han skylder dig penge. Med denne dom i hånden kan du
derefter søge at inddrive pengene via udlæg i hans ejendele via
fogedretten (kaldet tvangsfuldbyrdelse). Hvis den skriftlige aftale
udformes som et gældbrev, og hvis det fremgår af dette gældbrev at det
kan danne grundlag for tvangsfuldbyrdelse, kan du gå direkte til
fogedrettet, dvs. du behøver ikke en dom først (jf. Retsplejelovens
§478).

--
Jesper Lund

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 19-03-04 12:57

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev et indlæg
<40523f55$0$67472$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

>1) Du får et (bedre) bevis for at han skylder dig penge. P.t. er der kun
>en mundtlig aftale, og alt andet lige er det nemmere at bevise at han
>skylder dig penge, hvis der foreligger en skriftlig aftale.

Kom til at tænke på en vittighed jeg hørte for mange år siden - du kan
måske bruge det hvis du ikke kan få en skriftlig aftale:

Essensen er at du skriver til din (tidligere) kammerat at hvis han
ikke straks betaler de kr. xxxx som han lånte af dig så vil du osv.
osv. osv.

Fidusen er at du i stedet for at skrive det rigtige beløb lægger et
stort tillæg oven i. Eksempelvis har han lånt 8.000 og du skriver
derfor 12.000 kroner - hvis du er heldig skriver han tilbage at det
kun er kr. 8.000 kroner han har lånt af dig, og så har du noget på
skrift.

Ved ikke om det holder juridisk?

Når folk vil låne penge af mig tænker jeg altid på det gamle mundheld:
"Du låner din ven, men kræver din fjende".
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet