Hvad er rimeligt
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-03-04 11:07

Hus købes.
Samme dag, som huset overtages, virker fyret ikke.
VVS tilkaldes, fyret defekt, nyt koster 29.000 kr.
VS mand fortæller, at han gav tilbud på samme 5 år tidligere og sagde til
sælger, at han _burde_ skifte det. Da var fyret 7 år, og normal levetid på
fyret (dårligt mærke) er ca. 5-7 år.
Sælger har ikke oplyst noget.

Sælger er vel i ond tro, da han ikke har fortalt noget om fyret.

Skal sælger dække det 100%?

Et normalt fyr har ca. en levetid på 20-25 år.
En antagelse kunne derfor være, at fyret kunne forventes at have levet
halvdelen af levetiden.
Skal sælger derfor kun dække 50%?

Mangler der oplysninger?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : MAndersen

Dato : 12-03-04 11:15

meddelelse news:c2s24r$i2u$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Et normalt fyr har ca. en levetid på 20-25 år.
> En antagelse kunne derfor være, at fyret kunne forventes at have levet

Jeg har for kort tid siden hørt om en tilsvarende sag, det var bare
kloakrør. Situationen var den samme, hvor en kloakmester var vidne til at
han tidligere havde gjort opmærksom på problemer med kloakken. Sælger
oplyste intet til køber, men kom til at betale det hele.

MAndersen

Fra : Lasse

Dato : 12-03-04 13:17

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> Hus købes.
> Samme dag, som huset overtages, virker fyret ikke.

Meget enkelt...
Hvis sælger har tilbudt at betale halvdelen af en ejerskifteforsikring er
han ude af spillet. Hvis ikke hænger han på den (vist nok i op til 20 år?).
Hvis sælger har tilbudt ovenstående og du ikke har taget imod det, så er det
din regning, ellers dækker forsikringen

Jeg er ikke jurist eller noget, har bare selv købt hus for et lille år
siden.

/Lasse
Kig på min mailadresse før du bruger den

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-03-04 13:30

"Lasse" <indsaet_mit_navn_her@lonesome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> din regning, ellers dækker forsikringen
>
> Jeg er ikke jurist eller noget, har bare selv købt hus for et lille år

Ejerskitfeforsikrinegn dæker så vidt jeg husker kun skjulte fejl og mangler.
Her er der jo efter det oplyste tale om at sælger har været vidende om en
mangel, men undladt at oplyse om den.

Hvis sælger har handlet groft uagtsomt eller svigagtigt kan der stadig
rettes krav mod sælger.
Om det kan siges at være tilfældet i denne sag synes jeg Morten skulle
spørge sin advokat om.
Der har jo formodentlig været en involveret i handlen, som det vil være
oplagt at tage kontakt til.

/Per

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-03-04 21:14

Per Christoffersen wrote:
> Om det kan siges at være tilfældet i denne sag synes jeg Morten skulle
> spørge sin advokat om.
> Der har jo formodentlig været en involveret i handlen, som det vil
> være oplagt at tage kontakt til.

Nu er det ikke mig, der har købt hus, men det kunne I jo ikke vide...

Køberne har snakket med deres advokat, men det var blot for at høre jeres
mening...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Nielsen

Dato : 14-03-04 02:19

Det lader til at sælger har forsøm sin "loyale oplysningspligt". Sådan
en mangel skal oplyses til køber.

Hvad har sælger oplyst i tilstandsrapporten - hvis en sådan foreligger?

mvh. Kim

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-03-04 09:23

Nielsen wrote:
> Det lader til at sælger har forsøm sin "loyale oplysningspligt". Sådan
> en mangel skal oplyses til køber.
>
> Hvad har sælger oplyst i tilstandsrapporten - hvis en sådan
> foreligger?

Den forligger, men der er ikke oplyst noget...

--
Mvh. Morten Fruergaard