Lejer opsiger i tidsbegrændset lejeperiode~
Fra : Melanie

Dato : 11-03-04 17:18

Hej Ng

Jeg har en lejlighed i Kbh som jeg har en lejer i. Jeg bor selv på Bornholm.
Hun flyttede ind juni 2003. Der er blevet lavet ny lejekontrakt i dec 2003
med nedsættelse af leje, mod at hun kunne fraflytte til udg. af juni 2004.
Lejligheden er nu sat til salg. Lejeperioden blev derfor lavet til
tidsbegrændset til den 30 juni 2004 kl. 12. Nu ønsker hun at opsige
lejemålet hurtigst muligt. Det mener jeg ikke hun kan, da lejemålet er
tidsbegrændset.
Er der nogen der kan fortælle mig hvordan rejlerne er på området og hvilke §
det står i?

Hvordan er jeg stillet mht. hvis hun smutter til april og ikke betaler
husleje mere. Jeg har 3 md leje i depositum stående.
Endvidre står der i § 11 at lejligheden skal fremstå pæn og opryttet da der
vil være fremvisninger pga. salg. Dette overholder hun ikke. (Gammel mad
står fremme og store bunker med rod). Kan jeg trække i hendes depositum for
dette? Hvor meget? Hvis hun nu er flyttet til april og ikke betaller leje
mere derefter kan hun jo bare rode så meget hun har lyst ind til da, da jeg
jo ikke kan trække hende i dep. da det hele jo går til at dække den manglene
betalte leje for april, maj og juni?

På forhånd tak for hjælpen *SS*

Mvh Melanie

Fra : Gerner

Dato : 11-03-04 18:09

On Thu, 11 Mar 2004 17:17:47 +0100, "Melanie" <melanie@dinven.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>tidsbegrændset.
>Er der nogen der kan fortælle mig hvordan rejlerne er på området og hvilke §

§ 80. Er lejeaftalen tidsbestemt, ophører lejeforholdet uden opsigelse ved den
aftalte lejetids udløb. Den tidsbestemte lejeaftale kan ikke ved opsigelse
bringes til ophør i lejeperioden, medmindre dette er aftalt eller den anden part
i lejeforholdet misligholder aftalen.

Stk. 2. Benytter lejeren med udlejerens vidende det lejede i mere end 1 måned
efter den aftalte lejetids udløb, uden at udlejeren har opfordret lejeren til at
flytte, fortsætter lejeforholdet uden tidsbegrænsning.

Stk. 3. Boligretten kan tilsidesætte tidsbegrænsningen, hvis den ikke må anses
for tilstrækkeligt begrundet i udlejerens forhold.

> [...]
>jo ikke kan trække hende i dep. da det hele jo går til at dække den manglene

Tja, ifølge § 80 skal hun betale husleje til flyttedag, og kan ikke opsiges
eller opsige.

Flytter hun uden at betale eller før tiden, er det misligholdelse og hun kan
opsiges, hvilket gør at du kan genudleje og dertil bruge pengene til
istandsættelse.

Du kan altså også aftale at hun flytter før tiden.

--
Gerner
885WU/4155hrs

Fra : Melanie

Dato : 11-03-04 18:31

"Gerner" <nospamadresse@postkasse.org> wrote in message
> [...]
> aftalte lejetids udløb. Den tidsbestemte lejeaftale kan ikke ved opsigelse
> bringes til ophør i lejeperioden, medmindre dette er aftalt eller den

Tak det var også den jeg fandt, men jura er ikke nemt for en der ikke er
advokat *S*

Kan du også svare mig på dette?

> [...]
kan
> opsiges, hvilket gør at du kan genudleje og dertil bruge pengene til

Opsiges. Med hvor kort fræst?
Det er nok ikke nemt at finde en lejer til en lejlighed der er sat til salg
med overtagelse 1. juli 2004. Hvis jeg ikke finder en ny leeger skal hun vel
betale helt til og med juni, men hvad hvis hun ikke gør dette?
> Du kan altså også aftale at hun flytter før tiden.
Ja jeg kan prøve at finde en men...

> --
> Gerner
> 885WU/4155hrs

Mvh Melanie

Fra : Gerner

Dato : 11-03-04 19:42

On Thu, 11 Mar 2004 18:30:44 +0100, "Melanie" <melanie@dinven.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>for
>Kan du også svare mig på dette?

§ 34. Udlejer kan i lejeforhold om beboelseslejligheder og enkeltværelser til
beboelse ved lejemålets indgåelse som depositum kræve et beløb svarende til
indtil 3 måneders leje. Beløbet henstår til sikkerhed for lejerens forpligtelser
ved fraflytning. Udlejer kan ved lejemålets indgåelse desuden kræve lejen
forudbetalt for et tidsrum op til 3 måneder. Ved forudbetalt leje forstås i
denne forbindelse det beløb, der umiddelbart inden de aftalte betalingsterminer
henstår som indbetalt hos udlejeren. Depositum er pligtig pengeydelse i
lejeforholdet, jf. § 93, stk. 1, litra a.

"Beløbet henstår til sikkerhed for lejerens forpligtelser", så svaret må være at
pengene bruges til istandsættelsen ved fraflytningen og skulle der blive noget
til overs, så kan lejeren få tilsendt dem hvis hun har givet dig en adresse de
kan sendes til. Skal ske 8 dage inden fraflytning så vidt jeg husker.

>kan
>>

>Opsiges. Med hvor kort fræst?

Ved misligholdelse må det være 3 dage eller straks.

§ 95. Når udlejeren hæver lejeaftalen, skal lejeren straks fraflytte og betale
leje m. v. for tiden, indtil han kunne fraflytte med sædvanligt varsel. Lejeren
skal endvidere erstatte udlejeren ethvert tab, derunder omkostningerne ved
lejerens udsættelse af det lejede.

Stk. 2. Udlejeren skal bestræbe sig for at genudleje det lejede. Hvad udlejeren
indvinder eller burde have indvundet ved genudlejning i det i stk. 1, nævnte
tidsrum, skal fragå i hans krav over for lejeren.

>Det er nok ikke nemt at finde en lejer til en lejlighed der er sat til salg
>med overtagelse 1. juli 2004. Hvis jeg ikke finder en ny leeger skal hun vel

Skal køberen selv bo i lejligheden fra indflytningsdagen ?

>betale helt til og med juni, men hvad hvis hun ikke gør dette?
>Ja jeg kan prøve at finde en men...

Måske kan du slippe at genudleje når der er så kort tid til en overtagelse, hvis
den bliver solgt, og ny ejer skal bo der.

Måske aftale med hende at flytte før tiden ved at give afkald på depositum og
krav på genudleje.

Du skal vist være heldig hvis du slipper for tab, men så skulle du jo have
forlangt 3 måneders leje og 3 måneders depositum ved lejeaftalens indgåelse.

--
Gerner
885WU/4155hrs

Fra : Melanie

Dato : 11-03-04 20:20

> [...]
nævnte
> tidsrum, skal fragå i hans krav over for lejeren.

> Skal køberen selv bo i lejligheden fra indflytningsdagen ?

Det vides ikke endnu da der ikke er fundet en køber endnu, men det er da
tanken.

> [...]
>
> Du skal vist være heldig hvis du slipper for tab, men så skulle du jo have
> forlangt 3 måneders leje og 3 måneders depositum ved lejeaftalens

Jo men betaler hun ikke lejen for fx. april, kan jeg jo smide hende ud med 3
dages varsel efter 3 påmindelser om manglene betalt leje. Derefter beholde
hele depositumet??

> Gerner
> 885WU/4155hrs

Jeg har prøvet at skrive et brev til hende men det er kun en klade. Vil
meget gerne høre hvad du siger til dette. Specielt det med de 10 %. Det er
lidt et bluf, men hvad kan jeg ellers skrive?

Brev:

Jeg har modtaget en opsigelse fra dig dateret den 9. marst 2004, med ønske
om at fraflytte lejemålet den 30. april.

Jeg vil gøre dig opmærksom på at da lejemålet er tidsbegændset, er det ikke
muligt at opsige det fra lejers side før udløbet af det tidsbegrændsede
lejemål!

Dette står i lejeloven § 80 (Vedlagt).
Der står i vores lejekontrakt i § 2 at opsigelse er 3 md. for lejer hvis
ikke andet er anført i § 11.

I vores lejekontrakt § 11 punkt a+b står at lejen er tidsbegrændset. (Derved
ikke opsigelig for lejer i denne periode).

Jeg er indvidre blevet gjort opmærksom på at § 11 punkt k, ikke bliver
overholdt. Det drejer sig om fremvisning af lejligheden hvor den har
fremstået meget rodet og med gammel mad ståene fremme. Datoerne for dette er
torsdag d. 4 marst (Vi snakkede sammen om dette pr. telefon d. 8. marst) og
igen torsdag d. 11 marts. Dette er 2. advarsel, men såfremt det sker igen,
er jeg nødsaget til at fratrække kr. 1000,- fra depositum for at dække nogle
at de udgifter der være, pga. væsentlig nedslag i pris ved salget!
(Kr. 1000,- er beregnet som 10% af nedslaget på prisen af lejligheden, pga.
dårligt fremstående stand). Mange kunder kan ikke se bort fra rod og andre
uhumskheder ved besigtigelse af lejligheder.

Ønsker du stadig at fraflytte lejemålet før tid, er du meget velkommen til
dette. Dog skal der betales leje hver måned frem til og med juni, såfremt at
jeg ikke finder en anden lejer til at overtage lejemålet i den korte
periode, inden salget den 1. juli 2004.
Penge der er resterene fra depositum, vil dog først blive udbetalt 14. dage
efter salget (14 juli), eller 14 dage efter en evt. anden lejer har
overtaget lejemålet.

Med venlig hilsen

Brev slut.

Mvh Melanie

Fra : Gerner

Dato : 11-03-04 22:19

On Thu, 11 Mar 2004 20:19:47 +0100, "Melanie" <melanie@dinven.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Jeg har prøvet at skrive et brev til hende men det er kun en klade. Vil
>meget gerne høre hvad du siger til dette. Specielt det med de 10 %. Det er
>lidt et bluf, men hvad kan jeg ellers skrive?

Sandheden og det du rent faktisk har lovhjemmel til.

> [...]
>
>Dette står i lejeloven § 80 (Vedlagt).
>Der står i vores lejekontrakt i § 2 at opsigelse er 3 md. for lejer hvis

Det er jo ikke lovligt, da opsigelse ikke er mulig for nogen af jer.

>I vores lejekontrakt § 11 punkt a+b står at lejen er tidsbegrændset. (Derved
>ikke opsigelig for lejer i denne periode).

Derfor er § 2 ikke lovlig.

> [...]
>er jeg nødsaget til at fratrække kr. 1000,- fra depositum for at dække nogle

Med hvilken lovhjemmel ? Så den skal du nok ikke have med.

> [...]
>dårligt fremstående stand). Mange kunder kan ikke se bort fra rod og andre
>uhumskheder ved besigtigelse af lejligheder.

Nej, du har depositum til istandsættelse og hvordan lejemålet ser ud inden
fraflytning er kun lejers problem (ved at istandsættelsen bliver dyere) hvis det
står i kontrakten at lejemålet skal fremstå rengjort m.m. ved fremvisninger.

Lejer skal vel kun iagtage § 98 stk 1 vedr. rengøring m.m.

> [...]
>Penge der er resterene fra depositum, vil dog først blive udbetalt 14. dage
>efter salget (14 juli), eller 14 dage efter en evt. anden lejer har

Den går vist ikke.: jnfr stk 2.

§ 98. Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12,00 på fraflytningsdagen.
Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved overleveringen med
undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde, og som ikke er omfattet
af lejerens vedligeholdelsespligt, samt mangler, som det påhviler udlejeren at
udbedre. Det kan ikke pålægges lejeren at bringe det lejede i bedre stand end
den, hvori han overtog det lejede.

Stk. 2. Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende, når der er
forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen. Dette gælder dog ikke, hvis
mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed eller
lejeren har handlet svigagtigt. Såfremt udlejeren sammen med lejeren i
forbindelse med fraflytning foretager gennemgang af en bebolseslejlighed, skal
udlejeren i ejendomme med beboerrepræsentation orientere lejeren om adgangen til
at lade beboerrepræsentanter deltage i gennemgangen. På lejerens begæring skal
udlejeren med en rimelig frist skriftligt indkalde beboerrepræsentanterne til at
deltage i gennemgangen. Udarbejdes der på grundlag af gennemgangen en
fraflytningsrapport, skal beboerrepræsentanterne have tilsendt kopi deraf.

Stk. 3. By- og boligministeren fastsætter efter forhandling med landsomfattende
sammenslutninger af grundejerforeninger og lejerforeninger nærmere regler om
udarbejdelse af standardblanketter for fraflytningsrapporter.

--
Gerner
887WU/4165hrs

Fra : Melanie

Dato : 11-03-04 23:33

> [...]
nævnte
> tidsrum, skal fragå i hans krav over for lejeren.

Ok, har tænkt lidt mere over sagen. Hvis jeg nu sletter det med de 10 % og
skriver således ( Herunder) hvilke § kan jeg så henvise til?
Du skriver noget om § 95 men hvordan og hvorfor kan jeg hæve lejemålet. Jeg
mener hun misligeholder aftalen i kontrakten ved ikke at have det pænt
ryttet og klar til fremvisning.

Jeg er indvidre blevet gjort opmærksom på at § 11 punkt k (K siger :at lejer
skal sørge for pæn og presentabel lejlighed sam være fraværende ved
fremvisning til evt. købere), ikke bliver overholdt. Det drejer sig om
[...]
er 2. advarsel, men såfremt det sker igen, er jeg nødsaget til at opsige dig
med 3 dages varsel, pga. misligeholdeldse uden at du kan få dit depositum
igen!
Mange kunder kan ikke se bort fra rod og andre uhumskheder ved besigtigelse
af lejligheder.

Dette og det øvrige i brevet er 100% sandt, set med mine øjne.

Tusind tak for hjælpen.

Mvh Melanie

Fra : Gerner

Dato : 12-03-04 12:00

On Thu, 11 Mar 2004 23:32:30 +0100, "Melanie" <melanie@dinven.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>Ok, har tænkt lidt mere over sagen. Hvis jeg nu sletter det med de 10 % og
>skriver således ( Herunder) hvilke § kan jeg så henvise til?

§ 80.

>Du skriver noget om § 95 men hvordan og hvorfor kan jeg hæve lejemålet. Jeg

§ 80 handler om uopsigelighed i et tidsbestemt lejemål, medmindre lejer
misligholder aftalen (din lejekontrakt § 11 k f.eks.)

§ 95 handler om hvad der skal ske når lejeaftalen er ophævet

> [...]
>med 3 dages varsel, pga. misligeholdeldse uden at du kan få dit depositum

Du kan ikke råde over depositum på den måde, jnfr. § 98, stk 2.

>Mange kunder kan ikke se bort fra rod og andre uhumskheder ved besigtigelse
>af lejligheder.
>
>Dette og det øvrige i brevet er 100% sandt, set med mine øjne.

Det fremstår lidt rodet synes jeg. Du vil gerne have hun flytter men samtidig
opsige hende hvis der ikke er orden i lejemålet ved fremvisninger.

Kunne du ikke nøjes med 1 af delene og fremlægge den del der er vigtigst ?
F.eks umiddelbar fraflytning så lejligheden bliver mere salgbar.
Eller fraflytning til 1 maj så du mindsker tabet ved en evt. manglende
lejeindbetaling.

--
Gerner
890WU/4179hrs

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 11-03-04 23:54

On Thu, 11 Mar 2004 19:42:19 +0100, Gerner <nospamadresse@postkasse.org>
wrote:

> [...]
>henstår som indbetalt hos udlejeren. Depositum er pligtig pengeydelse i
>lejeforholdet, jf. § 93, stk. 1, litra a.

Dvs at man realt kan kræve 6 måneders leje ved indflytning af ny beboer.
De første 3 måneders leje bruges til depostitum og de næste 3 måneders
er lejeforskud.

Men hvis man nu skal betale de de 3 måneder forud, betyder det så at man
så slipper for betale leje i 3 måneder, eller er de 3 måneders
forudbetalt leje til hvis at der skulle opstå ballade med lejligheden,
at så har udlejer en lille trumf som han kan falde tilbage på.
Flemming Jacobsen

Fra : Nielsen

Dato : 14-03-04 02:25

Hvis lejeaftalen er lavet på typeformular fremgår det nederst på side 1
af denne, at lejeren kan opsige med sædvanligt varsel (dvs. 3 mdr.),
selvom lejeaftalen er tidsbegrænset. Dette kan man dog have aftalt sig
ud af.

mvh. Kim