Chikane? Eller i det hele taget ulovligt?
Fra : Henrik Bøgh

Dato : 10-03-04 17:47

Jeg har - som så mange andre her i gruppen - modtaget DR's lide sympatiske
brev.
Jeg fik derfor en ide der nok bedst giver sig til udtryk i
http://55.5cm.dk/filer/pics/dr_skdld.jpg
(ideen er at man fylder den fine svarkuvert med småsten og sender den
tilbage til DR).
Er det chikane?
Er det overhovedet ulovligt?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"I made him an offer he couldn't survive"
-- Eliza Dushku as Faith in 'Buffy the Vampire Slayer'

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-03-04 18:29

Henrik Bøgh wrote:

> [...]
> http://55.5cm.dk/filer/pics/dr_skdld.jpg
> (ideen er at man fylder den fine svarkuvert med småsten og sender den

Jeg er jo ikke jurist, men enhver kan regne ud at det jo er meningsløst at
gøre.

Du får intet ud af det, bortset fra at DR-licens måske får en bøde for at
have betalt for lidt porto. Nu ved jeg så ikke om portoen beregnes forud
eller baglæns. I sidstnævnte tilfælde "spilder" du kun portoen og lidt tid
hos dem som modtager brevet. I førstnævnte tilfælde kommer der vel et
underfrankeringsgebyr på + du spilder deres administrations-tid.

Nu har jeg så fulgt med i denne gruppe så længe, at jeg vil gætte på at
DR-licens kan få dig til at betale for den udgift du (unødigt, med forsæt)
pålægger/påfører DR-licens. I jura-sprog, skal der nok noget mere til, før
det ligefrem kan kaldes "chikane"

Om DR-licens gider at gøre noget ved sagen er en anden sag.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Kristian Thy

Dato : 10-03-04 18:32

Martin Jørgensen uttered:
> Nu ved jeg så ikke om portoen beregnes forud eller baglæns.

"Baglæns". Af den simple grund at firmaer der udsender "modtageren
betaler"-kuverter netop ikke kan vide hvad folk putter i dem.

I praksis foregår det sådan at alle "modtageren betaler" breve en
given dag bundtes, tælles og vejes, og modtageren (i dette tilfælde
DR) betaler så for gennemsnitsvægten per brev. Dvs. at det brev
Hr. 55.5 cm påtænker at sende formentlig ikke vil påføre DR nogen
ekstraudgift, da ét brev til DR næppe får dem til at hoppe en takst
op.

\\kristian
--
Of course you're not a number. Now what's your IP address?

Fra : Ken H

Dato : 10-03-04 23:48

Desuden kan de jo ikke se hvem afsenderen er. Så skulle vi ikke allesammen
sende dem nogle sten...

Fra : Gerner

Dato : 11-03-04 11:36

On Wed, 10 Mar 2004 23:48:08 +0100, "Ken H" <ken_h@FJERNtele2adsl.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Desuden kan de jo ikke se hvem afsenderen er. Så skulle vi ikke allesammen
>sende dem nogle sten...

Hvis de ikke er forsvarligt indpakkede og beskadiger postdanmarks maskineri
e.lign. så kan de ganske vist ikke komme efter jer med en erstatningssag, men
tænk på at de så skal sortere breve manuelt med store forsinkelser til følge.

Så skulle i ikke lægge den ide i mølpose.

>"Kristian Thy" <thy@it.edu> skrev i en meddelelse

--
Gerner
885WU/4155hrs