Rep af tv
Fra : Juggernaut

Dato : 09-03-04 13:40

Hejsa.
Tilbage i oktober 2001 købte jeg et Philips tv hos Elgiganten i Næstved.
Samtidig med købet fik jeg en 5 års ekstra forsikring og det har jeg ikke
fortrudt. Tv'et har været til rep 3 gange på garantien og nu er den gal
igen. Det er ved at være lidt træls må jeg sige. Kan man som forbruger kræve
pengene tilbage for tv'et nu det er så gammelt? Jeg er næsten sikker på at
den vil være gal med tv'et endnu en gang når garantien udløber.

Mvh
Brian

Fra : Bjørn Elling

Dato : 09-03-04 19:37

Du har med købet af 5 års forsikring (om det er udvidet reklamation eller
decideret garanti er underordnet) sikret en udvidelse af købelovens 2-årige
reklamationsfrist.
Butikken har dermed garanteret dig retten til at påberåbe dig mangler, og
udnytte de almindelige mangelsbeføjelser i hele denne periode.

Med 4 reparationer synes det endvidere fuldt ud berettiget, at du anvender
retten til at hæve, uden at butikke kan gøre indsigelser heroverfor.

mvh.

Bjørn Elling
stud. jur.

Fra : Juggernaut

Dato : 09-03-04 20:01

> Med 4 reparationer synes det endvidere fuldt ud berettiget, at du anvender
> retten til at hæve, uden at butikke kan gøre indsigelser heroverfor.

Med hæve, mener du så at få pengene retur (eller penge til et nyt tv) eller
hvordan skal den forstås? :)
På forhånd tak.

Mvh
Brian

Fra : Bjørn Elling

Dato : 10-03-04 16:46

> Med hæve, mener du så at få pengene retur (eller penge til et nyt tv)
eller
> hvordan skal den forstås? :)
> På forhånd tak.

Pengene retur.. begge parters ydelse går tilbage ..

~bj.

Fra : // Overby

Dato : 09-03-04 22:00

> [...]

> Butikken har dermed garanteret dig retten til at påberåbe dig mangler, og
> udnytte de almindelige mangelsbeføjelser i hele denne periode.

Det er da ikke rigtigt - der er tegnet en tillægsforsikring, der erstatter i
det omfang det er beskrevet i forsikringsbetingelserne. At der skulle være
tale om andet, må således være beskrevet i købeloven - jeg er endnu ikke
stødt på sådan et afsnit.

/Daniel

Fra : Bjørn Elling

Dato : 10-03-04 16:50

> [...]
> tale om andet, må således være beskrevet i købeloven - jeg er endnu ikke

Butikkernes forsikringer giver dig almindeligvis én af to ting..
Forlængelse af reklamationsretten, eller totalgaranti.

Brian beskrev ikke i sit oprindelige indlæg hvilken type forsikring der var
tale om, hvorfor jeg helgarderede. Førstnævnte forsikringstype er den
absolut mest almindelige, og selv såfremt der skulle være tale om en
forsikring af sidstnævnte karakter, er udfaldet i den sidste ende det
samme..

~bj.

Fra : Kenneth Oestergaard

Dato : 10-03-04 14:47

Bjørn Elling wrote:
> [...]
> Butikken har dermed garanteret dig retten til at påberåbe dig
> mangler, og udnytte de almindelige mangelsbeføjelser i hele denne

Korrekt. Men i mange tilfælde går denne produktforsikring ind og dækker
skader og uheld reklamationsretten aldrig vil gøre. Reklamationsretten på 24
mdr. er udløbet. Er der tale om samme fejl gentagne gange er det dog en
anden snak.
Du har 5 års forsikring, som jo dækker dit apparat ca 2½ år endnu. Efter
produktet har været til rep. et vis antal gange (mener det er ca. 4), er det
dog normalt at reparatøren totaltskader apparatet. Mhp. på at du kan få et
tilsvarende nyt.
Henvend dig i butikken, og fortæl dem det samme som du har gjort her i
gruppen, det er jo deres arbejde at hjælpe dig i denne situation.

> Med 4 reparationer synes det endvidere fuldt ud berettiget, at du
> anvender retten til at hæve, uden at butikke kan gøre indsigelser
> heroverfor.

Uhm hvor udleder du at butikker ikke har ret til at gøre indsigelser?
Kenneth Østergaard

Ved direkte svar fjernes ns fra mailadressen

Fra : Juggernaut

Dato : 10-03-04 15:58

Nu har jeg snakket med Elgiganten (tlf-support) og de mener at fordi at
apperatet er så gammelt, så bliver man ved med at reparere på det. Det går
nemlig ind under den gamle købelov (åbenbart). Havde jeg købt tv'et mens den
nye købelov havde været trådt i kraft og det havde været gået i stykker 3
gange på under 1 år, ja så havde de byttet det.
Yderligere kontaktede jeg Philips som mente at jeg skulle snakke med
butikken om det. Så længe jeg havde skrevet en 5 års totalforsikring kunne
det være at det havde noget at sige.
Er der bare intet at stille op? Det ville være rart med nogle gode
argumenter, som jeg kan bruge til mit forsvar i morgen når jeg skal derud
til butikken.

Mvh
Brian

Fra : Kenneth Oestergaard

Dato : 10-03-04 16:52

Juggernaut wrote:
> [...]
> Er der bare intet at stille op? Det ville være rart med nogle gode
> argumenter, som jeg kan bruge til mit forsvar i morgen når jeg skal

Jeg har selv handlet TV i Elgiganten og jeg købte en 5 års forsikring med.
Det der er sagt på kundecentret er ikke rigtigt. Den gamle og den nye
købelov går ikke ind og dækker, når TVet er så gammelt som det er. Så du var
ikke bedre stillet pt. hvis du havde købt TVet med 24 mdr. reklamationsret,
denne ville jo alligevel være udløbet.
Den forsikring jeg har, der loves der at max 4 forsøg har de til at reparere
TVet. Læs forsikringsvilkårene igennem, så ved du hvordan du står.
Håber du finder ud af det.

Fra : Juggernaut

Dato : 10-03-04 17:35

Læs forsikringsvilkårene igennem, så ved du hvordan du står.
> Håber du finder ud af det.

Jo tak :) men de papirer er bortkommet under min sidste flytning desværre.
Ved man om disse vilkår er lagt ud på nettet?

Mvh
Brian

Fra : Bjørn Elling

Dato : 10-03-04 16:51

> Uhm hvor udleder du at butikker ikke har ret til at gøre indsigelser?

Kbl. § 78, stk. 3.

Jeg forstod af Brians oprindelige indlæg at han ønskede at hæve købet..

~bj.

Fra : Kenneth N. Rasmussen

Dato : 11-03-04 06:18

"Bjørn Elling" <Demene@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Kbl. § 78, stk. 3.

Gælder købeloven, når det nu er forsikringen der dækker ?
Det eneste man har købt hos forsikringsselskabet er jo en forsikring, og det
er vel ikke den der er gået i stykker ?

> Jeg forstod af Brians oprindelige indlæg at han ønskede at hæve købet..

Også jeg, så vil jeg råde Brian til at glemme ALT om at begynde at tale om §
i butikken, første gang en kunde nævner det vil enhver der er i en butik
stejle, og overlade problemet til en af firmaets jurister. (gæt baseret på
personlig erfaring, fra begge sider af sagen)

Kenneth