Aftalt værneting i
Fra : Frederic Kristensen

Dato : 08-03-04 10:17

Hej gruppe

Vi har fra en dansk softwareleverandør fået tilsendt et tilbud på et
stykke software. Den danske leverandør videresælger alene softwaren på
vegne af den amerikanske producent, og yder desuden konsulentbistand i
forbindelse med implementering mv.

Vedlagt tilbudet er et sæt standardvilkår, som er udarbejdet af den
amerikanske producent, og som bl.a. foreskriver amerikansk værneting i
tilfælde af tvister.

Bør man skrive under på dette, eller bør man/kan man holde den danske
forhandler fast på dansk værneting (således at denne indtræder i
producenten rettigheder/pligter). Hvad mener I?

Fra : Peter G C

Dato : 08-03-04 19:11

"Frederic Kristensen" <dvj.20.fhk@spamgourmet.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Bør man skrive under på dette, eller bør man/kan man holde den danske
> forhandler fast på dansk værneting (således at denne indtræder i
> producenten rettigheder/pligter). Hvad mener I?

Den er svær - kan I forhandle jer frem til noget andet?

Jeg har enkelte gange set disse klausuler og det er typisk fra virksomheder,
som man ikke kan forhandle med....

Der er egentlig ikke meget jura i det - mere forhandlingsspørgsmål.

Køber I software af den danske forhandler eller producenten? I bekræftende
fald kan I jo gøre det til en betingelse for køb, at forhandleren kan
retsforfølges i DK.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/