Køb af fast ejendom
Fra : Karina Hansen

Dato : 06-03-04 18:50

Hej NG

Vi har kigget på et hus, som vi besluttede at vi gerne ville købe. Vi ringer
til ejendomsmægleren og beder om en slutseddel. Han siger så at den kan vi
ikke få, fordi der ikke er nogen tilstandsrapport på huset og tilføjer at
han i øvrigt har andre interesserede. Han forklarer at hvis der er flere der
beslutter sig for at købe huset, skal sælger vælge hvem de vil have som
køber. Hvis sælger ikke beslutter sig, vil huset blive givet ud i en
budrunde, hvor højeste bud vinder. Vi ville jo mene at det er "først til
mølle"-princip, hvor de der først melder ud at de vil købe det får det. Kan
det være rigtigt at sælger bare skal kunne vente på, at der er flere der vil
have det og så få en højere pris? Så kunne de lige så godt ha kørt en
auktion over huset med en mindste pris.

Mvh
De forhåbentligt nye husejere

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-03-04 18:58

In article <c2d2va$qqh$1@sunsite.dk>, Karina Hansen wrote:
> [...]
> have det og så få en højere pris? Så kunne de lige så godt ha kørt en

Som udgangspunkt er huset sat til salg til en pris x.
Dette er som udgangspunkt et forpligtende tilbud hvis i
køber kontant (anbefalelsesværdigt).

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-03-04 19:07

meddelelse

> Som udgangspunkt er huset sat til salg til en pris x.
> Dette er som udgangspunkt et forpligtende tilbud hvis i
> køber kontant (anbefalelsesværdigt).

Øh - vil det sige, at man som sælger er pisket til at sælge til angivet
pris - også selv om man skulle finde ud af, at man jo egentlig slet ikke
ønsker at sælge huset, når man hører købernes begejstrede kommentarer???

Jeg må da indrømme, at jeg troede, det var sælgers valg, hvem man ønsker at
sælge til - og OM man vil sælge, når det kommer til stykket (jeg diskuterer
ikke her sure ejendomsmæglere, som formentlig vil have dækket nogle
omkostninger).

Hilsen Inger

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-03-04 20:08

In article <c2d409$d9m$1@sunsite.dk>, Inger Pedersen wrote:

> [...]
> sælge til - og OM man vil sælge, når det kommer til stykket (jeg diskuterer
> ikke her sure ejendomsmæglere, som formentlig vil have dækket nogle

Som udgangspunkt er du forpligtet til at sælge en vare du annoncerer til
salg til en given pris.

Såfremt køber vil handle om prisen, så bortfalder det oprindelige
tilbud fra din side, og køber mister så retten til at købe til den
oprindelige pris, da han jo har afslået tilbudet.

Såfremt en køber kommer og vil købe til kontantprisen, så har er
du bundet af dit tilbud.

Fra : Karina Hansen

Dato : 06-03-04 20:24

> [...]
> oprindelige pris, da han jo har afslået tilbudet.
>
> Såfremt en køber kommer og vil købe til kontantprisen, så har er

Nu er jeg en smule forvirret.. det skal lige siges at vi er villige til at
betale prisen huset er sat til salg til.. men det i siger er at sælger selv
må vælge hvem han sælger til ikke? så der er ikke noget først til mølle
princip... eller?

Fra : Rune Wold

Dato : 06-03-04 20:30

Karina Hansen wrote:

[klip]

> men det i siger er at sælger selv må vælge hvem han sælger til ikke?
> så der er ikke noget først til mølle princip... eller?

Sælger vælger selv, fordi det ikke er ham, der har givet jer et tilbud,
men jer, ved jeres underskrift på slutseddelen, der har givet ham et
tilbud. Og man har i dansk ret sjældent pligt til at acceptere et tilbud.

/Rune Wold

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-03-04 21:31

In article <404a2665$0$18685$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, Rune Wold wrote:
> [...]
> men jer, ved jeres underskrift på slutseddelen, der har givet ham et
> tilbud. Og man har i dansk ret sjældent pligt til at acceptere et tilbud.

Dvs hvis man annoncerer med en vare, og skriver man kun har et eksemplar,
så kan man principielt vælge hvem man vil sælge til ?

Fra : Rune Wold

Dato : 06-03-04 21:43

Povl H. Pedersen wrote:

[klip]

> Dvs hvis man annoncerer med en vare, og skriver man kun har et eksemplar,
> så kan man principielt vælge hvem man vil sælge til ?

Selve den omstændighed, at sælger kun har en vare er komplet ligegyldig.
Afgørende er først og fremmest, hvorledes sælger formulere sig i sit
udbud. Udtryk som "uden forbindtlighed" eller "uden obligo" eller
lignende vil gøre erklæringen til en opfordring til at gøre tilbud, jf.
Aftalelovens § 9. Hvorefter køberens henvendelse i virkeligheden bliver
tilbudet. Selvfølgelig med forbehold af, at køberens formuleringer må
fortolkes på samme måde som sælgerens oprindelige erklæring. I så fald
er bolden tilbage hos sælgeren.
Desuden er der visse typesituationer, der altid vil betragtes alene som
opfordringer til at gøre tilbud, f.eks. annonceringer i aviser herunder
ejendomsavisen.

/Rune Wold

Fra : Peter G C

Dato : 07-03-04 12:18

"Rune Wold" <none@none.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

Enig.

Der er ikke tale om et egentligt tilbud fra hussælgerens side.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Karl Viggo

Dato : 06-03-04 20:56

"Karina Hansen" <kwh@FJERNkarinahansen.dk> skrev i en meddelelse

> så der er ikke noget først til mølle
> princip... eller?

Nej det er der ikke - der kunne jo være et hav af problemer, manglende
betalingsevne, forkert opfattelse af fejl/mangler etc. som gør at prisen
ikke er det altafgørende før en handel slår igennem.

Viggo

Fra : Karl Viggo

Dato : 06-03-04 19:23

Det er helt og holdent sælgers valg, hvem han vil sælge til (indtil
slutsedlen er underskrevet af begge parter)

Viggo

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-03-04 20:06

In article <404a16fb$0$29409$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Karl Viggo wrote:
> Det er helt og holdent sælgers valg, hvem han vil sælge til (indtil
> slutsedlen er underskrevet af begge parter)

Du siger hermed, at et tilbud på salg af en ejendom ikke er
bindende for sælger, men alene bliver det når aftalen er
indgået ?

Hvad bygger du din antagelse på ? Normalt er et tilbud jo bindende
her i landet.

Fra : Jan Baggesen

Dato : 06-03-04 20:14

meddelelse news:slrnc4k88i.1qq.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> [...]
> indgået ?
>
> Hvad bygger du din antagelse på ? Normalt er et tilbud jo bindende

En annonce hos en ejendomsmægler kan ikke være at betragte som et tilbud,
men højest som en opfordring til tilbud. Ellers risikerede man jo pludselig
at der var 10 der slog til på tilbuddet, og du mener så man er forpligtet
til at opfylde alle aftalerne og at sælge 10 huse?

Fra : Rune Wold

Dato : 06-03-04 20:16

Povl H. Pedersen wrote:

[klip]

> Hvad bygger du din antagelse på ? Normalt er et tilbud jo bindende
> her i landet.

Det siger sig selv, at ingen ansvarlig ejendomsmægler vil formulere sine
annoncer som tilbud. Alle de ejendomme en ejendomsmægler har til salg,
vil altid i salgsmaterialet være udbudt således, at der opfordres til at
gøre tilbud. Dermed er det køberens underskrift på slutseddelen, der i
virkeligheden udgør tilbudet.

/Rune Wold

Fra : Karl Viggo

Dato : 06-03-04 20:53

> [...]
> indgået ?
>
> Hvad bygger du din antagelse på ? Normalt er et tilbud jo bindende

Jamen der skal jo først gives et tilbud - og det er givet og accepteret når
slutsedlen skrives.

Viggo

Fra : Nils Hornemann

Dato : 06-03-04 23:53

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message news:<slrnc4k88i.1qq.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>...

> [...]
> indgået ?
>
> Hvad bygger du din antagelse på ? Normalt er et tilbud jo bindende

Det er skam også rigtigt, nu ligger det bare sådan at et pris skilt
hos en ejendomsmægler ikke er et bindende tilbud, men en opfordring
til at give tilbud...

Dvs, at det bud der bliver givet af en potentiel køber (højere eller
lavere er underordnet) ikke er en accept af tilbud, men derimod et nyt
tilbud der skal accepteres af sælger...

Jeg ved godt det er en lidt anderledes boldgade, men læs f.eks. "Fona
dommen" (selvom der her er tale om ond tro giver den et udemærket
omrids af hvad et tilbud, og opfordring til at gøre tilbud er)

Fra : Hyrland

Dato : 06-03-04 22:08

Regelen er simpel.

Min viv og jeg skrev under på en slutseddel i Torsdag´s.
Sælger og køber "vi" har 6 dages fortrydelses ret.
Det vil sige at sælger kan komme og sige til os, at de fortryder. Dette vil
koste dem en bod til os, på 1 % af aftalte pris.

Med andre ord: Kommer der en køber der byder 100kg mere end prisen var sat
til, kan sælger bare sælge til den nye køber, og betale os 1 %.

Fra : Peder Porse

Dato : 06-03-04 22:14

Ja, men den ene % er vel mere end 100 kr....ellers er det da et billigt
hus!!!
pp

Peder Porse
Boesvej2, Svejstrup Enge
8660 Skanderborg
86577305 21407355
www.pederporse.dk
Venstrefolk har det rigtig dejligt.

Fra : Karina Hansen

Dato : 06-03-04 22:21

> Ja, men den ene % er vel mere end 100 kr....ellers er det da et billigt
> hus!!!
> pp

100kg = 100.000

Fra : Thomas

Dato : 07-03-04 17:21

"Karina Hansen" <kwh@FJERNkarinahansen.dk> wrote in message

> 100kg = 100.000

100kg = 100.000 g

Sorry kunne ikke lade være. Spørgsmålet er så om det er mel, kartofler eller
andet?

Mvh

Thomas

Fra : Karina Hansen

Dato : 08-03-04 17:27

> 100kg = 100.000 g
>
> Sorry kunne ikke lade være. Spørgsmålet er så om det er mel, kartofler
> [...]

kilo betyder 1000

Fra : Rune Wold

Dato : 08-03-04 18:32

Karina Hansen wrote:

[klip]

> kilo betyder 1000

Det er han godt klar over. Men i det indlæg han kommenterer, havde du
skrevet at 100 kg.=100.000, hvilket jo oplagt er forkert, som Thomas
pointerer, og som du sikkert også er klar over. Det er derimod rigtigt,
at 100 kg.=100.000 *g*.

/Rune Wold

Fra : Rune Wold

Dato : 06-03-04 22:26

Hyrland wrote:

[klip]

> Det vil sige at sælger kan komme og sige til os, at de fortryder. Dette vil
> koste dem en bod til os, på 1 % af aftalte pris.

Det kommer ikke til at koste ham en rød reje, medmindre han selv har
skrevet under, hvilket netop er situationen i denne tråd.

/Rune Wold

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 07-03-04 00:35

"Hyrland" skrev:

> [...]
vil
> koste dem en bod til os, på 1 % af aftalte pris.

Er du sikker på det?

Mig bekendt har sælger ingen fortrydelsesret efter underskrift på
købsaftalen. Sælger kan alene slippe ud af handlen hvis køber accepterer.

Køber derimod har en fortrydelsesfrit på 6 hverdage regnet fra tidspunktet
hvor sælgers accept af handlen er kommet til købers kundskab. Brug af
fortrydelsesretten koster et vederlag for køber på 1 % af den nominelle
købesum

Med venlig hilsen

Kenn Gerdes

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-04 08:03

"Kenn Gerdes" <kenn_phuckspam@kenngerdes.dk> skrev i en meddelelse

> Mig bekendt har sælger ingen fortrydelsesret efter underskrift på
> købsaftalen. Sælger kan alene slippe ud af handlen hvis køber accepterer.

Sådan har jeg også forstået det....

> [...]
> hvor sælgers accept af handlen er kommet til købers kundskab. Brug af
> fortrydelsesretten koster et vederlag for køber på 1 % af den nominelle

Nemlig. Vi skrev for nylig under på en købsaftale. Sælger skrev under en uge
senere end os, da han var udenlands. Vi havde så 6 dages fortrydelselsret,
fra den dato, hvor sælger havde skrevet under.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 07-03-04 00:46

"Karina Hansen" skrev:

> Han forklarer at hvis der er flere der
> beslutter sig for at købe huset, skal sælger vælge hvem de vil have som
> køber.

Korrekt. Sælger er ikke forpligtet til at sælge til udbudsprisen, ligesom
sælger suverænt bestemmer hvem han vil sælge til. At komme først til møllen
medfører ikke at man får malet først.

>Kan
> det være rigtigt at sælger bare skal kunne vente på, at der er flere der
vil
> have det og så få en højere pris?

Jep.

>Så kunne de lige så godt ha kørt en
> auktion over huset med en mindste pris.

Sådan sætter man sjældent fast ejendom til salg, da man af gode grunde ikke
kender efterspørgslen.

> Mvh
> De forhåbentligt nye husejere

Held og lykke med et i øvrigt.

Med venlig hilsen

Kenn Gerdes

Fra : Devilicious

Dato : 07-03-04 10:15

> [...]
vil
> have det og så få en højere pris? Så kunne de lige så godt ha kørt en

Der er indtil flere som har givet udemærkede svar, men hvis vi lige skal
sætte en paragraf på, så skal vi over i Loven om omsætning af fast ejendom,
hvor det af §21 fremgår, at formidleren ikke kan forpligtige sælger, uden
særskilt fuldmagt hertil.
Det betyder i bund og grund, at det er lovfæstet, at en ejendomsmægler ikke
kan forpligtige sælger, ved mindre at der forefindes en eksplicit fuldmagt
hertil.

Opstillinger fra ejendomsmæglere kan altså ikke opfattes som omfattet af
aftl. §1 om at afgivne tilbud er bindende for afgiver, da der ikke er tale
om et 'tilbud' i paragraffens forstand.

I praksis bliver resultatet, at I er nød til at afgive et tilbud til mægler,
som så overbringer dette til sælger, der så tager stilling.

-dev

Fra : Karina Hansen

Dato : 07-03-04 12:11

Mange tak for de gode svar allesammen. Vi skal altså have held til at få
huset selvom vi står klar med kuglepennen for at skrive under... Men nu er
det bare at vente til mandag/tirsdag hvor vi får svar.

Hav en go' søndag allesammen :)

Mvh
Os der krydser fingre for at det lykkedes :)