Salg af ydelser som privatperson?
Fra : Jette

Dato : 06-03-04 17:47

Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal forholde mig i forhold til skattevæsenet
og faktura til kunden, hvis jeg som privatperson udfører en service for
andre private eller virksomheder mod betaling.

I mit tilfælde drejer det som om udarbejdelse og salg af programkode.

Så vidt jeg kan forstå skal jeg tjene over 50.000 før jeg skal
momsregistreres som selvstændig. Den grænse er jeg ikke nået. Betyder det at
mine momsregistrerede kunder ikke kan trække momsen af købet?

Er der en beløbgrænse for, hvornår jeg skal betale skat af det?
Er der regler for hvordan man som privatperson udfærdiger en faktura til
andre privatpersoner/virksomheder?

Jeg har forsøgt at finde info hos toldskat.dk, men jeg kan ikke finde noget
som en almindelig dødelig kan forstå

Henvisning til andre kilder på nettet modtages med glæde.

Mvh. Jette

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-03-04 18:33

In article <atuc2c.a3g1.ln@ns2.omnix.dk>, Jette wrote:
> [...]
> momsregistreres som selvstændig. Den grænse er jeg ikke nået. Betyder det at
> mine momsregistrerede kunder ikke kan trække momsen af købet?

De kan kun fratrække betalt moms. Og hvis du ikke har lagt moms oveni
prisen, så er der ikke noget at trække fra. Hvis du har skrevet at
prisen er inkl. moms, så har du gjort dig selv kriminel, og må hellere
skybnde dig at blive momsregistreret og opgive det.

> Er der en beløbgrænse for, hvornår jeg skal betale skat af det?

Ja. Når du tjener mere end 1 krone skal du betale skat.

> Er der regler for hvordan man som privatperson udfærdiger en faktura til
> andre privatpersoner/virksomheder?

Ja, du må kun skrive inkl. moms hvis du er momsregistreret og opkræver
og angiver momsen.

> Jeg har forsøgt at finde info hos toldskat.dk, men jeg kan ikke finde noget
> som en almindelig dødelig kan forstå
>
> Henvisning til andre kilder på nettet modtages med glæde.

Du kan altid spørge den lokale told og skatteregion.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-03-04 20:21

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in

> Ja. Når du tjener mere end 1 krone skal du betale skat.

Men man har jo sit personfradrag.

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Jette

Dato : 07-03-04 20:52

Tak til Povl H. Pedersen for det uddybende svar..

(når dette ikke er et svar til Povls indlæg skyldes det at det ikke er
dukket op på min newsserver... men jeg har læst det på Google

Mvh. Jette