Hærværk og forsikring
Fra : PM

Dato : 06-03-04 15:46

En veninde til undertegnede har en Guds gave af et barn, som i sit 14 år fik
den ide, med et par andre "gaver" at smadre ruder på en skole.

Politiet har afhørt venindens barn og gjort ham eneskyldig til trods for at
man (politiet) ved vidner, har de øvriges navne. Disse er ikke afhørte, er
det blevet oplyst mig.

Spørgsmålet er, vil den 14 årige kunne gøres eneansvarlig i en forestående
retssag ??
Vil venindens ansvarsforsikring dække beløbet når det 15 år ikke er fyldt i
gerneingsøjeblikket. ??

Det samlede beløb andrager ca 40.000 kr, så det er ikke et helt almindeligt
rudeknuseri.

PM

Fra : C. Caspersen

Dato : 06-03-04 15:54

"PM" <ps98@Zteliamail.dk> skrev i en meddelelse
> Spørgsmålet er, vil den 14 årige kunne gøres eneansvarlig i en forestående
> retssag ??

Ja, hvis politiet kan bevise det.

> Vil venindens ansvarsforsikring dække beløbet når det 15 år ikke er fyldt
> gerneingsøjeblikket. ??

Nej. Jf. praksis er børn erstatningspligtige ned til 4 års alderen. Det er
ikke moderen, som er erstatningsansvarlig, og forsikringer dækker ikke når
man forsætligt laver hærværk.

> Det samlede beløb andrager ca 40.000 kr, så det er ikke et helt
almindeligt
> rudeknuseri.

Skarnsunger.

/Caspersen¨

Fra : Peter G C

Dato : 06-03-04 16:46

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ja, hvis politiet kan bevise det.

Det har intet med politiet at gøre.

[klip]

> Nej. Jf. praksis er børn erstatningspligtige ned til 4 års alderen. Det er
> ikke moderen, som er erstatningsansvarlig, og forsikringer dækker ikke når
> man forsætligt laver hærværk.

Hvis det er en alm. forsikring vil knægten formentlig være omfattet af
forsikringen. Men selskabet vil gøre regres mod ham, hvis skaderne er
fremkaldt med forsæt (eller grov augtsomhed), hvilket formentlig er
tilfældet her.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Manne

Dato : 07-03-04 11:32

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> forsikringen. Men selskabet vil gøre regres mod ham, hvis skaderne er
> fremkaldt med forsæt (eller grov augtsomhed), hvilket formentlig er

-klip-

Hvorfor mener du at selskabet skulle "lægge ud" for skaden og derefter gøre
regres ???

De afviser da bare, hvis skaden ikke er dækket

Der er jo ikke nogen direkte hæftelse over for 3. mand, som på f.eks
motoransvarsforsikringer (FL § 108)

Hilsen

Leif

PS Nogle ansvarsforsikringer dækker vist i øvrigt skader forvoldt af børn
med forsæt. Men barnet skal vist være under 14.

Fra : Peter G C

Dato : 07-03-04 12:11

"Manne" <lbp@FJERNDETTElystig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

gøre
> regres ???
>
> De afviser da bare, hvis skaden ikke er dækket

Det kan der være noget om. Og særligt i denne sag er der ikke noget egentlig
beskyttelsesværdigt formål over for skadelidte. Det kan der være, hvis
skadelidte er en fysisk person.

> Der er jo ikke nogen direkte hæftelse over for 3. mand, som på f.eks
> motoransvarsforsikringer (FL § 108)

Vi har jo FAL § 95, men der indtræder skadeligt kun i forsikringstagerens
krav mod forsikringsselskabet, og det hjælper næppe meget her.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : C. Caspersen

Dato : 07-03-04 16:36

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> Det har intet med politiet at gøre.

Nå, hvem laver så rapportmaterialet, som anklagemyndigheden tager med i
retten. ??

Tror du, at anklagemyndigheden vil gå i retten med en rapport, som åbenlyst
ikke kan fælde en gerningsmand ?

Hvis du vil fluekneppe er det da rigtigt, at politi og anklagemyndighed ikke
er det samme, men de sidder trods alt i samme hus.

/Caspersen

Fra : Peter G C

Dato : 07-03-04 16:47

> "Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nå, hvem laver så rapportmaterialet, som anklagemyndigheden tager med i
> retten. ??

Det har intet med forsikringssagen at gøre <-- pointen

Ok?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : C. Caspersen

Dato : 07-03-04 18:25

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> Det har intet med forsikringssagen at gøre <-- pointen

Hvad så med spørgsmålet:

> [...]
det blevet oplyst mig.

Spørgsmålet er, vil den 14 årige kunne gøres eneansvarlig i en forestående

Ok ?

/Caspersen

Fra : Peter G C

Dato : 07-03-04 19:49

> [...]
> det blevet oplyst mig.
>
> Spørgsmålet er, vil den 14 årige kunne gøres eneansvarlig i en forestående

Nemlig. I den retssag har politiet som udgangspunkt ingen relevans. Det er
en erstatningssag.

Politiet/anklagemyndigheden vil ikke tiltale gutten, for han er jo under 15
år.

> Ok ?

Jow jow

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : C. Caspersen

Dato : 07-03-04 22:55

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Politiet/anklagemyndigheden vil ikke tiltale gutten, for han er jo under
15
> år.

Doh ! En vigtig detalje.

/Caspersen

Fra : Peter G C

Dato : 08-03-04 19:05

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Doh ! En vigtig detalje.

Det glæder mig at vi er enige

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 10-03-04 18:23

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i indlægget
<404b6e86$0$1611$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> [...]
>en erstatningssag.
>
>Politiet/anklagemyndigheden vil ikke tiltale gutten, for han er jo under 15

Selv om jeg ikke har sympati for den unge spires gerninger er der
noget her jeg synes virker forkert.

Rudernes ejer vil naturligvis have dækket sit tab og det må vel betyde
en retssag mod rudeknuserne hvis han/de ikke frivilligt vil betale
skaden.

Er det ikke politiet der samler beviser, udtalelser mv. - det lyder
da som om de er indblandet i denne sag?

Kan den unge mand ikke få de andre indblandet, altså få dem med i
retten så de også bliver dømt til at betale - det kunne jo være de
nåede at få penge før venindens unge pode?

Formoder der bliver tale om solidarisk hæftelse - således den der
først kommer til penge får lov til at betale for gildet?

Umiddelbart synes jeg det lyder forkert at man blot siger at vi har én
synder, så lader vi blot de andre smutte - jeg forudsætter at
hændelsen er korrekt refereret, det kan jo tænkes nogle led i starten
af kæden har pyntet/udeladt noget
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Gandalf

Dato : 11-03-04 11:03

"Jørgen Linde Sørensen" <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> skrev i en meddelelse
> snip<
> Formoder der bliver tale om solidarisk hæftelse - således den der
> først kommer til penge får lov til at betale for gildet?

Det er korrekt. Synderne hæfter solidarisk for skaden.
Det smarte ville være, at rette skytset mod en eventuel ansvarlig under 14
år, da dennes erstatningsansvar for handlingen normalt vil være omfattet af
forældrenes familieforsikring - Familiens Basisforsikring omfatter dækning
for forsætlige handlinger for børn under 14 år!

Erik

Fra : Reino Andersen

Dato : 07-03-04 18:31

C. Caspersen skrev:

> Nå, hvem laver så rapportmaterialet, som anklagemyndigheden tager med i
> retten. ??

Hvad skulle idéen med at gå i retten være? Hvem skal tiltales for hærværket?

> Hvis du vil fluekneppe er det da rigtigt, at politi og anklagemyndighed
ikke
> er det samme, men de sidder trods alt i samme hus.

Hvad er forskellen?

--
Reino

Fra : C. Caspersen

Dato : 07-03-04 22:58

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse
> Hvad skulle idéen med at gå i retten være? Hvem skal tiltales for
hærværket?

Når jeg nu givetvis havde overset den detalje, at han kun var 14 år, var det
så ikke en ide at gøre klart opmærksom på det i stedet for ovennævnte
"overlegne" formulering ? Blot for at få en bedre nyhedsgruppe uden for
meget kævl ?

Mvh

Caspersen