Forældelse på tilgodebevis?
Fra : Devast8or

Dato : 05-03-04 12:07

Hej med jer,

Jeg ville lige høre, har jeg ikke ret i at forældelsesfristen på et
tilgodebevis er 5 år uanset om der står noget andet på det eller ej? Hvis
nogen har et link til en §/afgørelse el. lign. vil det være helt perfekt.

Hvis det har noget at sige er jeg en helt alm. forbruger og forretningen er
en helt alm. fysisk forretning.

Devast8or

Fra : Claus Tondering

Dato : 05-03-04 12:32

"Devast8or" <invalid@invalid.invalid> writes:
> Jeg ville lige høre, har jeg ikke ret i at forældelsesfristen på et
> tilgodebevis er 5 år uanset om der står noget andet på det eller ej? Hvis
> nogen har et link til en §/afgørelse el. lign. vil det være helt perfekt.

Det burde falde ind under "Lov om Forældelse af visse Fordringer",
også kendt som 1908-loven.

Den finder du her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19080027430-REGL

--
Claus Tøndering

Fra : Rune Wold

Dato : 05-03-04 19:17

Devast8or wrote:

[klip]

> Jeg ville lige høre, har jeg ikke ret i at forældelsesfristen på et
> tilgodebevis er 5 år uanset om der står noget andet på det eller ej?

Et tilgodebevis er omfattet af 1908-loven § 1, stk. 1, nr.1, Litra a, så
længe tilgodebeviset, der må anses som en fordring, støttes på en aftale
om løsørekøb.
Det helt klare udgangspunkt er, at parterne kan aftale, at
tilgodebeviset bortfalder efter en periode, der er kortere en 5 år. Men
kravene til aftalens klarhed må svinge under hensyntagen til, om
grundlaget for tilgodebeviset er en aftalt fortrydelsesret eller sælgers
misligholdelse. Desuden gælder selvfølgelig den sædvanlige aftaleretlige
censur, der anvendes på forbrugerforhold.
Mht. gavekort i forbrugerforhold er det vistnok fastslået af
forbrugerklagenævnet, at aftalte tidsbegrænsninger på indtil et år er
urimelige og er genstand for tilsidesættelse, hvorefter 1908-loven
gælder. Jeg vil tror, det samme må antages ved tilgodebeviser, der gives
iht. en aftalt fortrydelsesret i et forbrugerforhold.
Modsætningsvist må det efter min mening være iorden, hvis den
erhvervsdrivende fastsætter en periode på 1½ eller 2, hvorefter
tilgodebeviset bortfalder.
Hvis grundlaget for tilgodebeviset er sælgers misligholdelse, så kunne
jeg godt forestille, at der i forbrugerforhold ville blive stillet
særdeles strenge krav til den aftale, der skulle forkorte
forældelsesfristen.

/Rune Wold

Fra : HKJ

Dato : 05-03-04 19:53

"Rune Wold" <none@none.dk> wrote in message

> Modsætningsvist må det efter min mening være iorden, hvis den
> erhvervsdrivende fastsætter en periode på 1½ eller 2, hvorefter
> tilgodebeviset bortfalder.

Det er nok tvivlsomt, her er lidt fra Juridisk årborg 2001
----------------------------
Et tilgodebevis var ifølge en påtegning kun gyldigt i 1 år.
Tidsbegrænsningen blev tilsidesat som urimelig

Et vilkår, der begrænser gyldigheden af et tilgodebevis til et år, betyder
imidlertid en væsentlig skærpelse i forhold til lovgivningens almindelige
regler, hvorefter et tilgodebevis tidligst forældes efter 5 år. Under
henvisning hertil samt til, at indklagede ikke har angivet nogen rimelig
grund til at tidsbegrænse tilgodebeviset, finder nævnet, at vilkåret er
urimeligt og kan tilsidesættes som ugyldigt i medfør af aftalelovens § 38 c
sammenholdt med § 36.«

Fra : Rune Wold

Dato : 05-03-04 21:09

HKJ wrote:

[klip]

> Det er nok tvivlsomt, her er lidt fra Juridisk årborg 2001

Jeg mener ikke at have skrevet noget, der er i modstrid med nævnte
afgørelse. Bemærk at jeg slutter modsætningsvist, hvilket må være
berettiget henset til at anvendelsen af § 36 altid er et stort indgreb i
den mest fundamentale grundsætning indenfor obligationsretten, nemlig
aftalefriheden.

/Rune Wold

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 10-03-04 18:23

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i indlægget
<c2aica$2n2h$1@news.cybercity.dk>:

> [...]
>imidlertid en væsentlig skærpelse i forhold til lovgivningens almindelige
>regler, hvorefter et tilgodebevis tidligst forældes efter 5 år. Under

Set ud fra et fornuftssynspunkt ville jeg som ihændehaver af et
gavekort eller tilgodebevis ikke hænge mig i 1 eller 5 år, men sørge
for at bruge det snarest og inden der er gået et år - særligt hvis det
er til modetøj eller andre butikker som normalt har en kort levetid...

For hvis butikken lukker er der vel tale om et ganske almindeligt
tilgodehavvende man så skal have dækket. Hvis der desuden er tale om
konkurs eller tvangsakkort får man vel kun en procentdel - eller er
gavekort og tilgodebeviser noget der står først i køen og til fuld
indløsning?
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Devast8or

Dato : 10-03-04 20:16

Jørgen Linde Sørensen wrote:

> Set ud fra et fornuftssynspunkt ville jeg som ihændehaver af et
> gavekort eller tilgodebevis ikke hænge mig i 1 eller 5 år, men sørge
> for at bruge det snarest og inden der er gået et år -

Det kan jeg kun give dig ret i, men det havde forputtet sig og nu er det ene
år der står på det altså overskredet. Derfor ville det jo rart lige at være
sikker inden jeg går ind i butikken og holder på at bruge mit tilgodebevis
:)

> særligt hvis det
> er til modetøj eller andre butikker som normalt har en kort levetid...

Butikken er en del af en landsdækkende kæde, og de har eksisteret lige så
længe jeg kan huske. Jeg tror ikke der er fare for at de at lukker midt i
det hele.

Devast8or

Fra : Devast8or

Dato : 05-03-04 21:25

Rune Wold wrote:
> [...]
>
> Et tilgodebevis er omfattet af 1908-loven § 1, stk. 1, nr.1, Litra a,
> så længe tilgodebeviset, der må anses som en fordring, støttes på en

Ok, der tabte du mig. "Støttes på en aftale om løsørekøb" - hvordan skal den
forstås?

> [...]
> Men kravene til aftalens klarhed må svinge under hensyntagen til, om
> grundlaget for tilgodebeviset er en aftalt fortrydelsesret eller

Jeg kan ikke lige huske grunden til tilgodebeviset, men jeg går ud fra at
jeg har byttet noget uden bon (det er en boghandel). Så vil de normalt ikke
give penge tilbage, men gerne et tilgodebevis. Der står så på tilgodebeviset
at det gælder et år (det er år overskredet ~1½ måned, det er derfor jeg
spørger :)

> [...]
> jeg godt forestille, at der i forbrugerforhold ville blive stillet
> særdeles strenge krav til den aftale, der skulle forkorte

Er der nogen mulighed for at finde noget fra forbrugerklagenævnet om dette?

Devast8or

Fra : Rune Wold

Dato : 05-03-04 21:32

Devast8or wrote:

[klip]

> Der står så på tilgodebeviset at det gælder et år (det er år
> overskredet ~1½ måned, det er derfor jeg spørger :)

I denne situation vil et år være for kort tid.

[klip]

> Er der nogen mulighed for at finde noget fra forbrugerklagenævnet om
> dette?

Se HKJ's indlæg

/Rune Wold

Fra : Devast8or

Dato : 05-03-04 23:18

Rune Wold wrote:
> Devast8or wrote:
>
> [klip]

> I denne situation vil et år være for kort tid.

Ok. Jeg må snart finde noget at købe i pågældende butik

> [klip]

> Se HKJ's indlæg

DOH! Næste gang jeg poster prøver jeg at tænke mig om først :)

Devast8or