Lovligt med forskellige priser?
Fra : Kasper Petersen

Dato : 04-03-04 20:58

Jeg skulle den anden dag købe en mobiltelefon hos et firma som både har en
fysisk butik, og en internetside hvorfra man kan bestille deres produkter.

Jeg har fundet dem via internettet, og set at de var de billigste med den
telefon jeg skulle købe. Da jeg så finder ud af at den fysiske butik ligger
få minutter fra hvor jeg arbejder beslutter jeg mig for at tage ned i
butikken og hente varen, og derved spare ventetiden ved postlevering.

Da jeg kommer ned i butikker finder jeg ud af at telefonen er dyrer end hvad
den står til på deres hjemmeside. Beløbet var på 1650,- i modsætning til
1598,- så det var ikke noget jeg gad at gøre en sag ud af, men er det
overhovedet lovligt at handle på den måde?

Og en anden ting. På kvittering jeg fik med står der at der ydes 1 års
garanti på mobiltelefonen. Det betyder vel at jeg har 1 års garanti samt 1
års reklamationsret?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Kasper

Fra : HKJ

Dato : 04-03-04 21:08

"Kasper Petersen" <k.p@REMOVEmail1.stofanet.dk> wrote in message
> Og en anden ting. På kvittering jeg fik med står der at der ydes 1 års
> garanti på mobiltelefonen. Det betyder vel at jeg har 1 års garanti samt 1
> års reklamationsret?

1 års garanti og 2 års reklamationsret.

Se her for forbrugerombudsmandens vejledning om garanti:
http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/rt_garan.pdf

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 04-03-04 22:00

On Thu, 4 Mar 2004 20:58:12 +0100, "Kasper Petersen"
> [...]

>1598,- så det var ikke noget jeg gad at gøre en sag ud af, men er det
>overhovedet lovligt at handle på den måde?

Ja. Det er kendt at nogle mærkevarer producenter producerer deres
produkt både i kednt dyr varrant og så også i en billig ukendt variant.
Begge 2 til forskellige priser. Men du får det samme for pengene.
Flemming Jacobsen

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 05-03-04 04:13

Thunderbird [7100] wrote:

> Ja. Det er kendt at nogle mærkevarer producenter producerer deres
> produkt både i kednt dyr varrant og så også i en billig ukendt variant.
> Begge 2 til forskellige priser. Men du får det samme for pengene.

Nogen gange er det den samme vare. Jeg fandt på edbpriser.dk en 2.5" USB
hardisk box/adapter til 99 kr og ingen forsendelsesomkostninger hvis man
selv hentede den på Falconer Alle. Prisen galdt kun ved bestilling over
nettet. Da jeg så hentede den, havde de ikke åbenbart ikke flere på lager,
så de tog en fra glasskabet i vinduet. Prisskiltet sagde 498.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : per christoffersen

Dato : 04-03-04 22:28

"Kasper Petersen" <k.p@REMOVEmail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 1598,- så det var ikke noget jeg gad at gøre en sag ud af, men er det
> overhovedet lovligt at handle på den måde?

Det kommer helt an på, hvordan tilbuddet er givet.
Hvis det fremstår som om, tilbuddene gælder både internet og fysiske
butikker, så skal priserne selvfølgelig være ens.
Hvis det derimod fremgår, at priserne gælder for handel på internettet
alene, så er der intet i vejen for at have forskellige priser på nettet og i
de fysiske butikker.
Der er forsåvidt heller ikke noget i vejen for at have forskellige priser i
forskellige fysiske forretninger, blot det fremgår hvilke forretninger en
bestemt pris dækker.

Har du et link til den pågældende webside?

/Per

Fra : Kasper Petersen

Dato : 05-03-04 21:53

> Har du et link til den pågældende webside?

www.1cc.dk

Telefonen er en nokia 6610.

Men jeg har lige læst på deres hjemmeside at prisen i deres butik kan være
op til 50kr dyrere, så det er bare mig der ikke har set mig godt nok for.

/Kasper

Fra : ChristianTC

Dato : 06-03-04 13:10

> [...]
> op til 50kr dyrere, så det er bare mig der ikke har set mig godt nok for.

Butikkerne sparer en del penge ved at folk handler over internettet da de
bare kan have varen ude på et lager og ikke behøver nogen form for
ekspedient etc. Derfor er det billigere når man handler over nettet. Hvis
man går hen i den fysiske butik for man betjening af ekspedienten samt at de
har en fysiks butik som også giver udgifter og det gør varen dyrere.

MVH
Christian