Bo hinsidan - fup eller fakta?
Fra : Steffen Holm

Dato : 04-03-04 14:13

Hej NG.

For nogle måneder siden rendte jeg ind i en dansk gut der boede i Malmø, og
arbejdede i DK.

Han kom med nogle påstande, som jeg syntes var rimelig mærkelige. Nu står
jeg selv i en situation, hvor bopæl i Sverige kombineret med job i DK er en
option.

Hans påstande var:

- Hvis man som udenlandsdansker betaler dansk skat, er trækprocenten ca. 38
%(kan ikke huske det præcise tal han slyngede ud), UANSET indkomstens
størrelse.

- Hvis man som udenlandsdansker betaler dansk skat, har man samme
rettigheder til gratis sygehusbesøg, ældre forsorg osv. som alle andre i DK.

- Hvis man har ejet en bil i mere end to år i udlandet, må man tage bilen
afgiftfri med til DK, dog med det forbehold at bilen kun må videresælges
uden afgift, hvorefter den nye ejer skal betale indregistreringsafgiften.

Har selv søgt på Told&Skats hjemmeside uden held. Hvor mange af påstandene
holder vand, og hvor meget var ren pral?

På forhånd tak.
--
Steffen Holm

Fra : HT

Dato : 04-03-04 15:50

NEJ læ mere www.udvandrerne.dk

> - Hvis man som udenlandsdansker betaler dansk skat, har man samme
> rettigheder til gratis sygehusbesøg, ældre forsorg osv. som alle andre i DK.

NEJ du skal aflevere dit danske sygesikringsbevis og får til gengæld et svensk
gå ind og læs på www.dss.dk

> [...]
> uden afgift, hvorefter den nye ejer skal betale indregistreringsafgiften.

NEJ du skal betale afgift - for at købe en bil i Sverige skal du oplyse svensk CPR nr som
du får
ved tilmelding til "folkeregistret" i Sverige du skal søge rigtigt på www.toldskat.dk
få du svar

Du skulle have søgt på www.danske-torpare.dk der står der meget mere end Pral

vh ht

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-04 18:18

> [...]
> jeg selv i en situation, hvor bopæl i Sverige kombineret med job i DK er

Held og lykke Jeg flytter selv den 1. april

> [...]
38
> %(kan ikke huske det præcise tal han slyngede ud), UANSET indkomstens

Passer ikke, dk og se har en aftale om at man betaler skat i det land man
arbejder i.

> - Hvis man som udenlandsdansker betaler dansk skat, har man samme
> rettigheder til gratis sygehusbesøg, ældre forsorg osv. som alle andre i
DK.

Bor man i sverige og arbejder i danmark har du fuld rettighed til dansk læge
med mere, du får et såkaldt grænsegænger sygesikringsbevis. Du har dog også
adgang til de svenske.
www.oresunddirekt.com
www.scanianet.dk

> [...]
> uden afgift, hvorefter den nye ejer skal betale indregistreringsafgiften.

Passer ikke, din bil skal vurderes ved hjemkomst.

/Jesper

Fra : Arne Keller

Dato : 05-03-04 00:18

Jesper K wrote:

> "Steffen Holm" <mail@*nospam*skibumsen.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> Held og lykke Jeg flytter selv den 1. april

Glæd dig til bøvlet af den samlede effekt af Dansk og Svensk
skattevæsen, det tog mig næsten 2 år at få min skat på plads i
forbindelse med flytning til Stockholm.

Det lykkedes mig aldrig at få de 2 væsner til at tale sammen, hvilket
sikker ville have løst sagen hurtigt.

> Passer ikke, dk og se har en aftale om at man betaler skat i det land man
> arbejder i.

Ja.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-04 17:38

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse
Snip

> [...]
> forbindelse med flytning til Stockholm.
>
> Det lykkedes mig aldrig at få de 2 væsner til at tale sammen, hvilket

Der er en anden situation da jeg formoder at du IKKe pendlede mellem
stockholm og danmark dagligt?

/Jesper

Fra : Arne Keller

Dato : 05-03-04 23:04

Jesper K wrote:
> "Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse
> Snip

> Der er en anden situation da jeg formoder at du IKKe pendlede mellem
> stockholm og danmark dagligt?

Korrekt, kun en gang i ugen i 3 måneder indtil familien flyttede herop,
det var her den store diskussion med skattevæsnerne lå, om hvor jeg
havde bopæl, primære livsinteresser og job.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-03-04 20:23

Steffen Holm wrote:
> [...]
> bilen afgiftfri med til DK, dog med det forbehold at bilen kun må
> videresælges uden afgift, hvorefter den nye ejer skal betale

Ikke afgiftfri, men momsfri...
Du må selvfølige gerne tage den afgiftfri med, men du får ikke danske plader
på den før afgiften er betalt...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Steffen Holm

Dato : 05-03-04 00:08

Hej NG.

Mange tak for de hurtige og fyldestgørende svar.

--
Steffen Holm