Exclusive distributer = enedistributør?
Fra : Winston Smith

Dato : 04-03-04 12:43

Jeg er ved at lave en online butik der sælger varer (plejeprodukter)
jeg importere til Danmark. Efter at have kontaktet producenten for at
få nogle wholesales priser får jeg dette svar (mere eller mindre):
"sorry won't do, we already have an exclusive distributer in Denmark".
De er vel i deres gode ret til at nægte at ville sælge til mig, under
alle omstændigheder ikke noget jeg har tænkt at forfølge, men der er
vel ikke noget juridisk i vejen for at jeg ikke også skulle kunne
forhandle samme varer i Danmark (ved import fra tredie sted) selvom de
altså har en "exclusive distributer".

- Rune

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 04-03-04 12:59

"Winston Smith" <WinstonSmith_101@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> vel ikke noget juridisk i vejen for at jeg ikke også skulle kunne
> forhandle samme varer i Danmark (ved import fra tredie sted) selvom de

eneforhandlinger er ikke tilladt i EU

Peter

Fra : Peter G C

Dato : 04-03-04 14:47

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> eneforhandlinger er ikke tilladt i EU

Hjemmel - inkl citat?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 04-03-04 17:22

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> "Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Hjemmel - inkl citat?

Der er faldet indtil flere domme om emnet.

Så vidt jeg husker har både Damixa og Danfoss tabt sådanne sager

Peter

Fra : Peter G C

Dato : 04-03-04 18:02

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Der er faldet indtil flere domme om emnet.

Hvor kan jeg læse om det? - jeg betvivler fortsat dit indlæg så længe der
ikke foreligger dokumentation.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 04-03-04 19:10

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> "Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Hvor kan jeg læse om det?

Var det ikke dig der var jurist? Så har du vist bedre søgemuligheder end jeg
har.

- jeg betvivler fortsat dit indlæg så længe der
> ikke foreligger dokumentation.

Ja men det er du i din gode ret til. Jeg var i branchen da dommene faldt, og
ved derfor at der er faldet domme der siger at som udgangspunkt er det at
give en eneforhandling konkurenceforvridende, (indne for EU) og der for
forbudt. Der kan så være visse undtagelser, men så vidt jeg ved er der ikke
den store retspraksis på det område endnu.

Fra : Peter G C

Dato : 04-03-04 20:04

> [...]

[klip]

> Var det ikke dig der var jurist? Så har du vist bedre søgemuligheder end

Jeg spørger blot interesseret, men vi kommer det nok ikke nærmere.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Fly Christensen

Dato : 04-03-04 22:12

On Thu, 4 Mar 2004 20:03:34 +0100, "Peter G C"
> [...]

>[klip]

>jeg
>
>Jeg spørger blot interesseret, men vi kommer det nok ikke nærmere.

Se, nu har du fået mig til at rode i mine gamle papirer, da jeg også er
af det opfattelse, at eneforhandlingsaftaler ikke er tilladte indenfor
EU. Det havde vi engang i erhversret. Men jeg leder p.t. stadig efter
den relevante litteratur.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Fly Christensen

Dato : 04-03-04 22:46

Laang tid siden jeg havde det sidst. I "Erhversministerens
bekendtgørelse nr. 1003 af 16. december 1997" er der nogle henvisninger
til Konkurrenceloven §6, §8 og §10. Måske kan dette hjælpe lidt videre.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Fly Christensen

Dato : 04-03-04 23:08

Nu kom jeg det nærmere.

EF Traktatens Art. 81 (tidl. art.85) stk. 1:

Alle aftaler mellem virksomheder, (...), som har til formål eller til
følge at hindre, begrænse eller fordreje konkurrencen inden for
fællesmakedet, (...) er forbud, navnlig sådanne, som består i:
b) begrænsning af eller kontrol med produktion, afætning (...)

Eksklusivaftaler er altså som udgangspunkt ikke lovlige. Der findes dog
en "Bagatelmeddelse" (Kommisisonens meddelse af 3. september 1986
vedrørende aftaler af ringe betydning), som lovliggører
eksklusivaftaler, hvis disse aftaler "kun i ubetydeligt omfang påvirker
handelen mellem medlemsstater. (...) Aftaler er kun forbudt såfremt de
udøver en mærkbar indflydelse på markedsforholdene, (...)".

HTH a little

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Peter G C

Dato : 06-03-04 10:43

> Nu kom jeg det nærmere.

Tak, fint

[klip]

> (...) Aftaler er kun forbudt såfremt de
> udøver en mærkbar indflydelse på markedsforholdene, (...)".

Så kan man jo nok forstille sig, at rigtig mange eneforhandleraftaler er ok.
Der skal være tale om meget store firmaer så vidt jeg husker fra mit kursus
om konkurrenceret.

> HTH a little

Eh?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Fly Christensen

Dato : 06-03-04 19:44

On Sat, 6 Mar 2004 10:43:03 +0100, "Peter G C"
> [...]

>Der skal være tale om meget store firmaer så vidt jeg husker fra mit kursus

Ifølge Bagatelmeddelsen fra 1997 er grænserne 10% markedsandel
samarbejdspartener tilsammen for horisontal og 5 % for alle andre former
for aftaler.
SME anses altid som liggende under denne grænse.

>Eh?

Hopes This Helps

HTH

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 05-03-04 07:01

> "Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> jeg
>
> Jeg spørger blot interesseret, men vi kommer det nok ikke nærmere.

Nej du modsagde mit udsagn.

Jeg har abbonerer ikke på domme, og har derfor ikke samme søge muligheder
som juristerne i gruppen

Peter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-03-04 13:04

"Winston Smith" <WinstonSmith_101@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vel ikke noget juridisk i vejen for at jeg ikke også skulle kunne
> forhandle samme varer i Danmark (ved import fra tredie sted) selvom de

Du kan starte med at læse her:
http://www.startguiden.dk/drift_import_parallel/0/1/0

Der er i princippet fri mulighed for parallelimport indenfor EØS-lande (pga.
af aftalen om varernes fri bevægelighed). Udenfor disse lande er det mere
problematisk, så vidt jeg lige kan se.

/Per

Fra : Winston Smith

Dato : 05-03-04 10:21

Tak for de gode svar. Jeg konkludere at de, som jeg tænkte, ingen
(juridisk) ret har til at forhindre mig i at forhandle deres varer.

- Rune