red tape o. a.
Fra : Marianne Linneberg R~

Dato : 03-03-04 11:58

Hej nyhedsgruppe.
Jeg er en oversætter, der er i gang med at oversætte en roman fra engelsk
til dansk, og jeg er stødt på nogle retstermer, som jeg håber, I vil hjælpe
mig med.

I bogen nævnes et stykke 'legal tape', der sidder rundt om et gammelt
testamente. Så vidt jeg forstår, er det en slags sløjfe. Bruges noget
tilsvarende i Danmark? Og i så fald, hvad hedder det?

På et tidspunkt står en dreng foran sin mo ' like a supplicant in court'
Hvad hedder det på dansk - 'som en supplikant i retten?'

Der forekommer også noget papir - legal vellum. Hedder det bare
pergamentpapir på dansk?

På forhånd tak.

Venlig hilsen Marianne

Fra : Devast8or

Dato : 03-03-04 13:57

Marianne Linneberg Rasmussen wrote:
> [...]
> testamente. Så vidt jeg forstår, er det en slags sløjfe. Bruges noget
> tilsvarende i Danmark? Og i så fald, hvad hedder det?

Det lyder som en forsegling af en art.

> På et tidspunkt står en dreng foran sin mo ' like a supplicant in
> court' Hvad hedder det på dansk - 'som en supplikant i retten?'

Den kanjeg ikke lige hjælpe med, men det kunne sagtens være at du skal finde
et helt andet udtryk. Prøv evt. også at spørge i en sproggruppe.

> Der forekommer også noget papir - legal vellum. Hedder det bare
> pergamentpapir på dansk?

www.dictionary.com har følgende forklaring på "vellum"

---
A fine parchment made from calfskin, lambskin, or kidskin and used for the
pages and binding of books.

A work written or printed on this parchment.

A heavy off-white fine-quality paper resembling this parchment.
---

HTH

Devast8or

Fra : HP. Eriksen

Dato : 03-03-04 16:25

"Marianne Linneberg Rasmussen" <mariannelr@adslhome.dk> skrev i en
meddelelse news:4045ba48$0$27462$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> testamente. Så vidt jeg forstår, er det en slags sløjfe. Bruges noget
> tilsvarende i Danmark? Og i så fald, hvad hedder det?

Er det ikke enslags "retsforsegling" altså forseglet af en eommer/advokar
eller lign??
HP

Fra : Thomas S

Dato : 03-03-04 16:44

> [...]

> testamente. Så vidt jeg forstår, er det en slags sløjfe. Bruges noget
> tilsvarende i Danmark? Og i så fald, hvad hedder det?

Red tape (som jeg ikke helt ved om er det samme som legal tape, men det
står i din overskrift) var oppe at vende i dk.kultur.sprog sidste år:
<http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=8ce8d2a4.0305091401.427dfb68%40posting.google.com&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3D%2522red%2Btape%2522%2Bgroup:dk.*%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26group%3Ddk.*%26selm%3D8ce8d2a4.0305091401.427dfb68%2540posting.google.com%26rnum%3D1>

Det er åbenbart dels en gammel tradition at binde juridiske dokumenter
sammen med denne type bånd - og samtidig en metafor for bureaukrati.

Thomas S

Fra : Marianne Linneberg R~

Dato : 04-03-04 08:56

"Thomas S" <erro_estado@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er åbenbart dels en gammel tradition at binde juridiske dokumenter
> sammen med denne type bånd - og samtidig en metafor for bureaukrati.

Men noget tilsvarende har altså ikke været brugt i Danmark?

Marianne

Fra : Thomas S

Dato : 04-03-04 11:27

Marianne Linneberg Rasmussen wrote:

> Men noget tilsvarende har altså ikke været brugt i Danmark?

Aner det virkelig ikke. Det ville virke mig besynderligt, om man ikke
fra tid til anden har brugt bånd til at binde dokumenter sammen med, men
jeg har aldrig hørt at en sådan praksis ligefrem er blevet ophøjet til
et begreb på den måde.

Thomas S

Fra : ha

Dato : 04-03-04 09:57

Marianne Linneberg Rasmussen wrote:
> På et tidspunkt står en dreng foran sin mo ' like a supplicant in
> court' Hvad hedder det på dansk - 'som en supplikant i retten?'

Dette kan måske få dig på sporet
http://www.thefreedictionary.com/supplicant

> Der forekommer også noget papir - legal vellum. Hedder det bare
> pergamentpapir på dansk?

og her http://www.thefreedictionary.com/vellum

mvh
ha