Borgerligt ombud
Fra : Arne Skriver

Dato : 01-03-04 07:49

Hej

Er en politiker underlagt borgerligt ombud? Jeg ved at en politiker skal
søge om at blive fritaget for sit hverv i folketing, amtsråd eller byråd,
men er det fordi de er under borgerligt ombud. Hvilke sanktionsmuligheder er
der mod en politiker der ikke passer sit hverv?

Med venlig hilsen

Arne Skriver

Fra : Peder Porse

Dato : 01-03-04 14:50

Medlemsskab af by- og amtsråd er borgerligt ombud, det er medlemsskab af
Folketinget ikke.

Man kan ikke nægte opstilling til og valg til by- og amtsråd.

Man kan søge om at udtræde med begrundlser i alder, erhverv m.v.

Medlemsskab af Folketinget kan medlemmet selv nedlægge ved at meddele
det til tinget.

I praksis er der ikke mange sanktioner overfor et medlem, der ikke
"passer" et borgerligt ombud ASFAIN kan der idømmes dagbøder.

pp

--
Peder Porse
Boesvej2, Svejstrup Enge

Fra : Peter Græbe

Dato : 01-03-04 15:35

Peder Porse skrev:

> I praksis er der ikke mange sanktioner overfor et medlem, der ikke
> "passer" et borgerligt ombud ASFAIN kan der idømmes dagbøder.

Undskyld, men hvad står ASFAIN for?

--
Med venlig hilsen Peter Græbe

Fra : Peder Porse

Dato : 01-03-04 15:44

Slåfejl..der skulle have stået AFAIK
Sorry

pp

Fra : Arne Skriver

Dato : 02-03-04 06:30

"Peder Porse" <pp@pederporse.dk> skrev i en meddelelse
> Slåfejl..der skulle have stået AFAIK
> Sorry

Tak for svaret. Kan nogen henvise til den lov der siger at valg til et
byråd/amtsråd er borgerligt ombud?

Hvad betyder AFAIK?

Arne Skriver

Fra : Peder Porse