Bilkøb
Fra : Camain

Dato : 26-02-04 16:43

Hej ng..

Jeg har dags dato hentet min "nye" brugte bil hos forhandleren.
Bilen er en knap 13 år gammel Opel. Bilen er af forhandleren solgt som
nysynet. Ved afhentning kan forhandler ikke vise mig synsattesten da denne
ligger hos mekanikeren. Vel hjemkommet kan jeg på bilsyn.dk konstantere at
bilen er betinget godkendt. Der er tæring bag baghjul, tæring i bremseslange
ved forhjul, defekt nummerpladelygte og fejljusterede lygter.
Jeg har via mail bedt forhandleren levere dokumentation for, at disse ting
er blevet lavet, da bilen ikke er i lovlig stand før det er rettet. Men hvad
har jeg ret til at kræve lavet?? Og hvordan skal jeg evt. forholde mig for
ikke at snyde mig selv??

Mvh

Jesper, nybagt bilejer..

Fra : Rune Wold

Dato : 26-02-04 18:02

Camain wrote:

[klip]

> Og hvordan skal jeg evt. forholde mig for ikke at snyde mig selv??

Der foreligger vel ret klart en mangel, jf. KBL § 76, stk. 1, nr. 1.

Du kan i medfør af KBL § 78 kræve afhjælpning, forholdsmæssigt afslag og
antagelig også ophævelse, da manglen efter min mening kan betragtes som
væsentlig. Du kan næppe kræve omlevering, og sælger kan afskære din
hæveadgang og dit afslagskrav ved at tilbyde effektiv afhjælpning inden
for rimelig tid.

/Rune Wold

Fra : TGD

Dato : 26-02-04 19:25

"Camain" <oraklet@midtfyn.net> skrev i en meddelelse
> [...]
hvad
> har jeg ret til at kræve lavet?? Og hvordan skal jeg evt. forholde mig for

Hvis du ser på www.fs.dk kan du se at mangler i sikkerhedsudstyret ER at
betragte som fejl og mangler, men nå det er handel med brugte biler er det
en vurderingssag..

Hvis du har givet 5000 kr for en bil der 6000 værd og fejlene ikke ligger i
sikekrhedsudstyret vil du ikke kunne få medhold i en klage hos FS.

Er bilen solgt indregistreret? det spiller også med hvis FS er indlandet.

Men søg på www.fs.dk og www.fi.dk der er nogen pjecer omhandlende køb af
brugte biler.