Løn på lager
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-02-04 16:30

Når man får SU er der en grænse for hvor meget man må tjene ved siden
af. Er det lovligt at aftale med arbejdspladsen at de undlader at
udbetale en del af ens løn til året efter sådan at man undgår at
komme over grænsen for hvor meget man må tjene ved siden af SU'en ?

Altså i bund og grund at man sparer løn op uden at det udbetales - og
så får man det hele udbetalt når man er færdig med SU.

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : rasmus carlsen

Dato : 24-02-04 16:31

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udbetale en del af ens løn til året efter sådan at man undgår at
> komme over grænsen for hvor meget man må tjene ved siden af SU'en ?

- nej

> Altså i bund og grund at man sparer løn op uden at det udbetales - og
> så får man det hele udbetalt når man er færdig med SU.

- men du kan melde et SU-klip fra. Så kan du tjene en del mere (14.000
svjh.) og du har jo klippet til gode.

ras

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 24-02-04 16:42

> [...]
> udbetale en del af ens løn til året efter sådan at man undgår at
> komme over grænsen for hvor meget man må tjene ved siden af SU'en ?

Mener ikke at det er lovligt, men hvordan det bevises at i netop har
gjort/gør sådan aner jeg ikke.
Det er individuelt hvor meget du må tjene. Jeg må fx. tjene kr.68.988,- ved
siden af min SU i år.
Du kan evt. logge ind på www.minSU.dk hvis du har "den fælles pinkode" eller
en "digital signatur". Der står udregnet hvor stort dit fribeløb er. Du kan
også selv regne det ud ved at læse lidt på siden.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-02-04 00:09

"Brian Axelgaard" <5505094m001@stofanet.dk> wrote in

> Det er individuelt hvor meget du må tjene. Jeg må fx. tjene
> kr.68.988,- ved siden af min SU i år.

Er det ikke nogle faste satser der gælder for alle ?

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Firstname Lastname

Dato : 24-02-04 18:17

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> Altså i bund og grund at man sparer løn op uden at det udbetales - og
> så får man det hele udbetalt når man er færdig med SU.
Det tvivler jeg på (IANAL).
Men du kan få arbejdsgiveren til at indbetale pengene på en kapitalpension.
Når du så er færdig med at studere kan du hæve pensionen og betale 60%(?) i
skat. Det smarte er at pension ikke tæller med i SU loftet. Du slipper også
for problemer hvis arbedspladsen går konkurs eller "glemmer" at du har løn
til gode.

Men du _burde_ naturligvis melde SU-klip fra eller arbejde mindre.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-02-04 00:10

Firstname Lastname <name@company.com> wrote in

> Det tvivler jeg på (IANAL).

Samme her - men det var da værd at spørge :)

> [...]
> tæller med i SU loftet. Du slipper også for problemer hvis
> arbedspladsen går konkurs eller "glemmer" at du har løn til

60% er måske lidt meget at lade "gå til spilde" for et enkelt år
eller 1½.

> Men du _burde_ naturligvis melde SU-klip fra eller arbejde
> mindre.

Det er også planen - bliver nærmest nød til det :)

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-02-04 18:25

On 2004-02-24, Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote:
> [...]
>
> Altså i bund og grund at man sparer løn op uden at det udbetales - og
> så får man det hele udbetalt når man er færdig med SU.

Nej. Men hemmeligheden hedder Pensionsopsparing. Her er indbetalingerne
fradragsberettigede, og hvis arbejdsgiveren administrerer, så har
de indbetalte penge ikke indflydelse på SU.

Du kan så senere hæve pengene, godt nok med høj skat, mener det er 60%.
Men hvis du i mellemtiden har fået 10-20% p.a. i renter, så går det vel også.

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-04 18:12

> [...]
>
> Altså i bund og grund at man sparer løn op uden at det udbetales - og
> så får man det hele udbetalt når man er færdig med SU.

Du melder et klip fra i hver anden måned og tager 2 klip hver anden måned,
på den måde stiger dit fribeløb betragteligt.

Mvh Tommy

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-02-04 19:46

TBJ wrote:

> "Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Du melder et klip fra i hver anden måned og tager 2 klip hver anden måned,
> på den måde stiger dit fribeløb betragteligt.

Det går kun det sidste år af din uddannelse (indenfor klippekortet).

mvh

Carsten Riis

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-02-04 00:06

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> wrote in

> Du melder et klip fra i hver anden måned og tager 2 klip hver
> anden måned, på den måde stiger dit fribeløb betragteligt.

Hmm, jeg var godt klar over at jeg kunne melde SU fra og få forhøjet
fribeløb. Jeg var dog ikke klar over at det kunne gøres på den måde
de :) Lyder som en smart ide faktisk.

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/