Bosat i Tyskalnd
Fra : Preben og Anette

Dato : 23-02-04 23:14

Hej
Er der nogen her der kender reglerne for at bo i Tyskalnd og arbejde i
danmark.
Kan man så overnatte i danmark eller skal man køre hjem hver dag? Hvad med
skat?
--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Fly Christensen

Dato : 24-02-04 09:58

On Mon, 23 Feb 2004 23:14:01 +0100, "Preben og Anette"
<pcdunder@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
>danmark.
>Kan man så overnatte i danmark eller skal man køre hjem hver dag? Hvad med

Du skal have fast adresse i D. Fast adresse vil sige, at du skal
afmeldes folkeregisteret i DK og tilmelde dig på Einwohnermeldaamt i D.
Hvor du i realiteten bor afgøres af, hvor mange overnatninger, du har i
det enkelte land. Hvis du overnatter 180 dage eller mer i DK, anser
myndighederne dig som bosat i DK, uanset hvor du er tilmeldt.
På grund af en dobbeltbeskatnigsaftale mellem D og DK betaler du skat i
DK, og et meget lille symbolsk beløb i D. Når alt er betalt, er der dog
ikke den store forskel i rådighedsbeløbet mellem D og DK.

HTH

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Peter G C

Dato : 24-02-04 20:04

[klip]
..
> Hvor du i realiteten bor afgøres af, hvor mange overnatninger, du har i
> det enkelte land. Hvis du overnatter 180 dage eller mer i DK, anser
> myndighederne dig som bosat i DK, uanset hvor du er tilmeldt.

Dét er ikke nok i sig selv.

Man skal reelt dokumentere, at man har opgivet bolig og mulighed for bolig
mv i DK.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Fly Christensen

Dato : 24-02-04 21:04

"Mulighed for bolig"?

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Peter G C

Dato : 24-02-04 23:06

[klip]

> "Mulighed for bolig"?

Ja, det er ikke ski' godt skrevet - måske nogle af skatteretsfolkene kan
hjælpe? - de har jo lige været til eksamen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-02-04 23:38

"Peter G C" skrev 24.02.2004 23:06:

> Ja, det er ikke ski' godt skrevet - måske nogle af skatteretsfolkene kan
> hjælpe? - de har jo lige været til eksamen.

Jo tak, og det gik også ok, men jeg betragter mig nu ikke som
"skatteretsfolk" af den grund...

Jeg har ikke lige fuldt tråden, men jeg regner med at det handler om
skattepligtsophør til Danmark.

Fuld skattepligt til DK ophører som udgangspunkt ved fraflytning, jf.
kildeskattelovens § 1. Det afgørende er om man herefter har faktisk mulighed
for at disponere over en bolig i DK. Lejer man fx. sin bolig væk, gælder der
en vejledende regel om at den skal være uopsigelig for udlejeren (altså den
der fraflytter) i mindst 3 år. Hvis man kun ejer fx. et sommerhus eller en
erhvervsejendom, så tæller det normalt ikke, hvis man har fraflyttet sin
helårsbolig. (Men det er klart, at hvis man rent faktisk benytter det som
helårsbolig, så er man ikke fraflyttet.)

Det er en god ide lige at læse kildeskatteloven §§ 1 og 2 igennem. Det kunne
jo være at der var noget andet en lige bopælen, der begrundede fuld eller
begrænset skattepligt til Danmark.

/kristian

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-02-04 23:49

"Kristian Storgaard" skrev 24.02.2004 23:37:

> Det er en god ide lige at læse kildeskatteloven §§ 1 og 2 igennem. Det kunne
> jo være at der var noget andet en lige bopælen, der begrundede fuld eller
> begrænset skattepligt til Danmark.

Ja, og så glemte jeg jo lige at der var noget der hedder
dobbeltbeskatningsoverenskomster (for at gøre det hele sjovere).

Se i øvrigt Told€Skats hjemmeside, som er helt udemærket, fx.:
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=102240&ov_id=200424&i=2&top=1022
25&action=open#102240

/kristian