spørgsmål og garanti osv.
Fra : Anders Skalsted - ww~

Dato : 22-02-04 09:09

hejsa

jeg vedlægger lige lidt skriveri..

jeg Skriver følgende

"Min nyindkøbte nokia 6600 har fået et handicap !

jeg downloadede et billede og nu har den en rød streg ned ad skærmen, en mm.
tyk og den vil ikke gå væk... da jeg modtog telefonen fredag den 20/2 og det
nu er det 21/2 går jeg ud fra at det vil blive dækket af garantien !

Så jeg sender telefonen til jer med henblik på ombytning, så snart jeg har
hørt fra jer mandag !"

jeg får så meget kort tid efter følgende svar

"Hej telefonen er brugt nu så det er op til nokia ,du kan også henvende
dig til tele service i Århus eller Odense Eller kbh.
Mvh
*******"

Det er da ikke op til mig at henvende mig til teleservice i kbh. men mit
krav er da hos forhandler, eller tager jeg helt fejl

--
MVH

Anders Skalsted - Din Unlocker
www.dinunlocker.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-04 09:16

Anders Skalsted - www.dinunlocker.dk skrev:

> [...]

>Det er da ikke op til mig at henvende mig til teleservice i kbh. men mit
>krav er da hos forhandler, eller tager jeg helt fejl

Du har ret. Du kan vælge at henvende dig hvor du har købt varen,
eller du kan vælge at henvende dig til andre led, men valget er
dit, og du har krav på at kunne gå til sælger.

--
Bertel

Fra : Anders Skalsted - ww~

Dato : 22-02-04 09:59

"Bertel Lund Hansen" skrev i en meddelelse

> Du har ret. Du kan vælge at henvende dig hvor du har købt varen,
> eller du kan vælge at henvende dig til andre led, men valget er
> dit, og du har krav på at kunne gå til sælger.

tak for svaret !

har lige et par følge spørgsmål !

Skal de reparere den ,eller skal de bare udlevere en ny ?

er du jurist , eller bare læser her inde som jeg selv ?

( så jeg evt. kan sige at det er der en jurists ord på )

er der nogen der evt. kan give mig de relevante paragrafer til når jeg skal
diskutere med forhandleren i morgen

Fra : Martin Schultz

Dato : 22-02-04 10:10

On Sun, 22 Feb 2004 09:59:05 +0100, "Anders Skalsted -
www.dinunlocker.dk" <anders.p@m.dinunlocker.dk> wrote:

>tak for svaret !
>
>har lige et par følge spørgsmål !
>
>Skal de reparere den ,eller skal de bare udlevere en ny ?

De har lov til at forsøge at repare den.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel router.

Fra : HKJ

Dato : 22-02-04 10:28

"Martin Schultz" <news2004@adsltips.invalid> wrote in message

> De har lov til at forsøge at repare den.

Ikke nødvendigvis, prøv at læse her:

http://www.fs.dk/jura/fjura/jb02/02060400.htm#643

Der er KØBEREN der skal vælge mellem reperation og ombytning, hvis ikke
sælgeren kan godgøre at ombytning vil koste væsentlig mere (uforholdsmæssige
omkostninger) end reperation.

Fra : Jane :o)

Dato : 22-02-04 14:07

> Fra: Martin Schultz <news2004@adsltips.invalid>
> Dato: Sun, 22 Feb 2004 10:09:41 +0100
> Emne: Re: spørgsmål og garanti osv.

> De har lov til at forsøge at repare den.
>
> Martin

Hvis det er under 10 dage siden indkøb (mener jeg - eller 20?), og hvis der
ikke er talt mere en nogle få minutter, så kan man få en ny med det samme.

Ellers skal den ind til reparation, når det er en Nokia. Siger de... Det med
de 3 gange har jeg fået mange forskellige forklaringer på. Nogle siger at
det er alt efter problemet, andre siger at det ER 3 gange.

Jeg købte en 6600 i november måned. Den blev sendt ind 3 gange, samme ting
blev lavet hver gang (software opdatering - diverse dele skiftet m.m.) og
jeg har først fra FÅ DAGE SIDEN først fået en NY telefon der virkede.

Dvs. at i 3 måneder havde jeg ikke en telefon der virkede, trods den var
købt og betalt og abonement blev betalt på nummeret.

Det var så langt ude i skoven, at jeg var tæt på at gå til
forbrugerstyrelsen, så jeg vil anbefale dig at være konsekvent fra starten
af, og ikke have alt for meget tålmodighed med dem.

Det havde jeg, og det resulterede i ALT for mange spildte reperationer på en
telefon der aldrig havde virket. Trods jeg sagde fra start at den aldrig
havde virket.

Min frøs fast og kom med en høj skrigelyd få sekunder/minutter inde i en
samtale. Lige fra jeg pakkede den ud første gang.

Dybt frustrerende

Jeg ringede til sidst til Nokia, hvilket jeg vil anbefale, hvis det trækker
i langdrag. Det satte lidt gang i tingene.

Mvh Jane

Der ikke havde gode erfaringer med køb af Nokia 6600.

Kan håbe på den her nye er bedre.

---
www.janemark.dk

Fra : Anders Skalsted - ww~

Dato : 22-02-04 14:35

"Jane " skrev i en meddelelse

> Hvis det er under 10 dage siden indkøb (mener jeg - eller 20?), og hvis
der
> ikke er talt mere en nogle få minutter, så kan man få en ny med det samme.

det vil forhandleren nok ikke gå med til...og så bliver det advokat...og så
trækker det laaangt ud... og telefonen blev modtaget fredag, defekten viste
sig lørdag, så det er begrænset hvor lang tid den er brugt

for telefonen virker jo egentlig fint, det er blot møg irriterende at der
er en streg igennem displayet, så nu vil jeg først prøve at tage ind til
telecare på hovedbanen og se hvad de kan gøre ( det rareste ville
selvfølgelig være at få en ny stregløs mobil ) men monatel mener jo åbenbart
ikke at det er deres problem

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 23-02-04 15:26

"Anders Skalsted - www.dinunlocker.dk" <anders.p@m.dinunlocker.dk> wrote in
message news:4038b007$0$256
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]

viste
> sig lørdag, så det er begrænset hvor lang tid den er brugt

De forskellige producenter har hver deres regler omkring ombytning. Sony
Ericsson ombytter f.eks. telefonen ved en vist defekt inden 14 dage, som en
form for "kvalitetsstempel". Jeg er ikke klar over om Nokia har de samme
regler omkring ombytning. Det ved Teleservice meget mere om. Forhandleren
har pligt til at videresende telefonen til Teleservice for dig, dog skal du
så regne med en noget længere ventetid, da forhandleren videresender og får
den retur fra Teleservice via postvæsenet.

Hvis du har mulighed for at smutte forbi en Teleservice, så gør det. De kan
give dig langt mere kompetente svar end forhandleren. Forhandleren bliver
bare et talerør.

--
Mvh, Lasse K.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-02-04 15:40

"Lasse Kristiansen" <lasseheindorff@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du har mulighed for at smutte forbi en Teleservice, så gør det. De
kan
> give dig langt mere kompetente svar end forhandleren. Forhandleren bliver
> bare et talerør.

Det synes jeg lyder som en dårlig ide.
Det er ikke producenter der fastlægger regler for mangelsudbedringer, - det
gør lovgiverne.
Forhandleren har ansvaret overfor kunden, og de må se at lære at leve op til
deres ansvar også i telebranchen.

Loven er klar og tydelig, - kunden har ret til at henvende sig der hvor
varen er købt, og det er forhandleren der skal sørge for den korrekte
behandling af sagen. Hvis ikke forhandleren har rygdækning for det hos
producenten, så er det forhandlerens problem, ikke kundens.

/Per

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 23-02-04 16:17

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> Det synes jeg lyder som en dårlig ide.

Ved nærmere eftertanke vil jeg give dig ret.

> [...]
> behandling af sagen. Hvis ikke forhandleren har rygdækning for det hos
> producenten, så er det forhandlerens problem, ikke kundens.

Ja, det er så her det bureaukratiske kommer op. Forhandleren sender
produktet til Teleservice, Teleservice konsultere evt. Nokia, Teleservice
sender den tilbage til forhandleren, osv. Det tager sin tid.

Henvendelse ved Teleservice giver kunden langt mere kompetent svar på sine
spørgsmål i forhold til henvendelse til forhandleren. Problemet i at
henvende sig ved Teleservice er dog, udover de ting du nævner, at fejlen
ikke bliver optegnet hos forhandleren, så man givetvis vil få problemer
senere hen, hvis fejlen ikke udbedres ordentligt. Så står man selv med al
kommunikationen imellem Teleservice og evt. Nokia.

Jeg trækker hermed mit forslag om henvendelse direkte til Teleservice
tilbage.. Dum ide.

--
Mvh, Lasse K.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-02-04 19:21

Lasse Kristiansen skrev:

>Ja, det er så her det bureaukratiske kommer op. Forhandleren sender
>produktet til Teleservice, Teleservice konsultere evt. Nokia, Teleservice
>sender den tilbage til forhandleren, osv. Det tager sin tid.

.... og så henholder kunden sig til at der er væsentlig ulempe og
kræver en ny vare på pletten.

>Henvendelse ved Teleservice giver kunden langt mere kompetent svar på sine
>spørgsmål i forhold til henvendelse til forhandleren.

.... og derfor kan det være en god idé. Jeg mener at bl.a. HP har
så kvivk service at det er smart at gå direkte til dem. Det er
ikke altid en dum idé. Men man har altid ret til at henvende sig
til forhandleren og insistere på sine lovsikrede rettigheder.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-04 15:07

Jane skrev:

>Hvis det er under 10 dage siden indkøb (mener jeg - eller 20?), og hvis der
>ikke er talt mere en nogle få minutter, så kan man få en ny med det samme.

Det er forkert formuleret.

Købeloven giver kunden lov til inden for reklamationsfristen (på
2 år) at vælge at få en ny vare med det vuns hvis der opstår en
mangel. Det forudsætter dog at det ikke påfører sælger urimelige
omkostninger. Desuden har sælger naturligvis lov til først at
undersøge om varen vitterligt har en mangel, og så kan der
alligevel opstå ventetid.

>Ellers skal den ind til reparation, når det er en Nokia. Siger de... Det med
>de 3 gange har jeg fået mange forskellige forklaringer på. Nogle siger at
>det er alt efter problemet, andre siger at det ER 3 gange.

Der står ikke et antal i loven. Der står "uden væsentlig ulempe
for køber". Det er derfor en tolkning. Forbrugerklagenævnet
tolker det som højst to gange ved 'vigtige' varer.

--
Bertel

Fra : Jane :o)

Dato : 22-02-04 16:04

> [...]
> omkostninger. Desuden har sælger naturligvis lov til først at
> undersøge om varen vitterligt har en mangel, og så kan der

Ok - men det var den melding jeg fik fra Debitel, som jeg købte telefonen
igennem. Samt Nokia, jeg ringede til her til sidst.
Men det kan jo være Nokia har disse regler?

> Der står ikke et antal i loven. Der står "uden væsentlig ulempe
> for køber". Det er derfor en tolkning. Forbrugerklagenævnet
> tolker det som højst to gange ved 'vigtige' varer.

Ja - sikkert derfor jeg har fået en del forskellige udmeldinger...

Som jeg har forstået det igennem min process med 6600´eren... så er det vist
producenten der ligesom har deres egne "regler" for hvor, hvornår, hvordan
o.s.v....

> --
> Bertel

Mvh Jane
---
www.janemark.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-04 16:51

Jane skrev:

>Ok - men det var den melding jeg fik fra Debitel, som jeg købte telefonen
>igennem. Samt Nokia, jeg ringede til her til sidst.
>Men det kan jo være Nokia har disse regler?

Det kan være de skriver det, men det har ingen effekt. Den regel
jeg citerede, kan kun fraviges til fordel for kunden, og det er
en indsnævring af tidsperioden ikke..

>Som jeg har forstået det igennem min process med 6600´eren... så er det vist
>producenten der ligesom har deres egne "regler" for hvor, hvornår, hvordan
>o.s.v....

Ja, men de behøver langt fra være gyldige. De vigtige
bestemmelser i købeloven om forbrugerkøb kan ikke fraviges
medmindre det stiller kunden bedre. De gælder selv om kunden
skriver under på noget andet.

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-02-04 17:18

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

> Ja, men de behøver langt fra være gyldige. De vigtige
> bestemmelser i købeloven om forbrugerkøb kan ikke fraviges
> medmindre det stiller kunden bedre. De gælder selv om kunden
> skriver under på noget andet.

Enig. Hvad producenten evt. har af regler overfor sælgeren er forbrugeren
uvedkommende. Sælgeren er underlagt købelovens regler og hvad der i øvrigt
følger af aftalen.

/kristian

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 17:38

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en
meddelelse news:BC5E94CE.6CC3%kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk...

> Enig. Hvad producenten evt. har af regler overfor sælgeren er forbrugeren
> uvedkommende. Sælgeren er underlagt købelovens regler og hvad der i øvrigt
> følger af aftalen.

Jojo i teorien er det en vældig fin lov, men praksis er bare blevet en
anden.
Mange sælgere har opdaget at forbrugeren reelt er henvist til en civil
retssag,
hvis han vil gøre sin ret gældende (især ombytning synes at være et stort
problem).

MVH CP

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-02-04 18:01

"Claus P." <clausplougmann at get2net.dk> skrev:

> [...]
> retssag,
> hvis han vil gøre sin ret gældende (især ombytning synes at være et stort

Forbrugere kan jo starte med forbrugerklagenævnet, som er hurtigere og
billigere end . Godt nok er afgørelserne ikke bindende, men det er da værd
at prøve.

/kristian