Erik Paaske
Fra : Jan Østergaard

Dato : 04-03-04 21:14

Søger oplysninger (andet end det man kan finde på nettet) om skuespilleren
Erik Paaske. Familieforhold osv. Måske enddog stødt på ham i deres
slægtsforskning?

Mvh
Jan Østergaard

---

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-03-04 13:58

Thu, 4 Mar 2004 21:14:11 +0100, skrev Jan Østergaard:

>Søger oplysninger (andet end det man kan finde på nettet) om skuespilleren
>Erik Paaske. Familieforhold osv. Måske enddog stødt på ham i deres
>slægtsforskning?

Erik Johannes Paaske var født i Kolding 21 August 1933, døde 13 Juni
1992 og er begravet på Frederiksberg kirkegård i København. Et billede
af hans gravsten kan ses her:
http://www.gravsted.dk/erikpaaske.html

.... men det har du jo nok selv fundet altsammen på nettet

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Jan Østergaard

Dato : 05-03-04 14:23

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af hans gravsten kan ses her:
> http://www.gravsted.dk/erikpaaske.html
>
> ... men det har du jo nok selv fundet altsammen på nettet

Hej Kurt

Tak for forsøget Du har ret i, jeg selv havde fundet det.
Grunden til min søgen er, at min farmor og hans mor var søskende.

Mvh
Jan Østergaard

---

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-03-04 15:46

Fri, 5 Mar 2004 14:22:55 +0100, skrev Jan Østergaard:

> [...]

>Tak for forsøget Du har ret i, jeg selv havde fundet det.
>Grunden til min søgen er, at min farmor og hans mor var søskende.

Kirkebogen for Kolding og omegn er vel afleveret på landsarkivet? Her
skulle det være muligt at slå troubaduren op?

Hvis du befinder dig i yderområderne af kongeriget (København,
Narssasuak eller ambassaden i Timbukto), finder jeg gerne indførslen i
kirkebogen på lørdag.

I så fald: er der flere sogne i Kolding?

Fra : Jan Østergaard

Dato : 05-03-04 17:19

> [...]
> kirkebogen på lørdag.
>
> I så fald: er der flere sogne i Kolding?

Hej Kurt.

Du må meget gerne slå ham op, kommer nok ikke selv på landsarkivet
forløbig
Ved faktisk ikke om der er flere sogne i Kolding.

Mvh
Jan Østergaard

---

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 05-03-04 21:49

"Jan Østergaard" <j_andersen-slettes@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forløbig
> Ved faktisk ikke om der er flere sogne i Kolding.

Der er adskillige sogne i dagens Kolding:
Det gamle sogn til o. 1890 alene er Sct. Nicolaj, dernæst er der Kristkirken
på Tøndervej og en katolsk kirke (det er nok ikke aktuelt) samt flere andre,
som jeg ikke har alderen på. Så det bliver jo nok en lidt større
eftersøgning, men begynd med det første sogn!

KJ

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 05-03-04 17:07

> Søger oplysninger (andet end det man kan finde på nettet) om skuespilleren
> Erik Paaske. Familieforhold osv. Måske enddog stødt på ham i deres
> [...]
********************
Husker jeg ikke meget galt, var han udlært murer.
(Her har han har sikkert fået smurt stemmebåndet
F. Svendsen, smed.
*********************

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 05-03-04 21:52

"Flemming Svendsen" <zeus2FJERN@FJERNmail.dk> skrev i en meddelelse
> ********************
> Husker jeg ikke meget galt, var han udlært murer.
> (Her har han har sikkert fået smurt stemmebåndet
> F. Svendsen, smed.
> *********************

Jeg kendte engang en tolder fra Kolding, som vi kaldte påskelammet! Han var
temmelig nidkær i tjenesten. Det kunne jo også være familie, han hed i det
mindste Paaske.

KJ

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 06-03-04 15:28

> [...]
var
> temmelig nidkær i tjenesten. Det kunne jo også være familie, han hed i det

**********
Har har, den var go'.
Den gamle smedeformand, Poulsen, der elsker at sludre om sit drenge- og
ungdomsliv, samt læretid på Helsingør Skibsværft, fortalte for nyelig at de
havde en smed der var temmelig påholdende med sit arbejdstøj, så han købte
hvad som helst hos marskandiseren.
En gang havde han købt en frakke med skøder - og for at de ikke skulle være
i vejen klippede han dem af.
Siden hed han aldrig andet end "Den Skødesløse".
Forøvrigt bor der en Erik Paaske her i byen . . .
Nå, nu er vi vist langt ude. Jeg må hellere holde kæft inden jeg bliver
upopulær.
FS.

Fra : Ove Lauridsen

Dato : 06-03-04 15:51

> Husker jeg ikke meget galt, var han udlært murer.
> (Her har han har sikkert fået smurt stemmebåndet
> F. Svendsen, smed.

Det er rigtigt - han var murer.

Jeg kan tilføje, at han boede som ung i Strandhuse ved Kolding Fjord, så han
er måske døbt, eller konfirmeret i Nr. Bjært kirke.

Du har gode muligheder for at få nogle oplysninger om ham i Kolding.

Kolding Stadsarkiv, Koldinghus Staldgård, Postboks 21, 6000 Kolding
Tlf. 79301030

Lokalhistorisk arkiv
Kolding Kommunes Biblioteker, Jernbanegade 25, 6000 Kolding

Tlf. 79301100

mvh. Ove Lauridsen