biksemad?
Fra : Brian k

Dato : 12-03-04 13:45

Hej

Med risiko for at lyde helt åndsvag!

Hvordan laver man biksemad?

Jeg har:
Hamburgerryg fra i forgårs
medisterpølse fra i går
Kartofler fra igår
Løg

Hvad mangler jeg og hvordan skal det laves?

Kan man putte porer i?

Mvh
Brian

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-04 13:56

> Hvad mangler jeg og hvordan skal det laves?

Snit alt dit kød i tern. Gør det samme med kartoflerne. Jeg ville også skære
nogle pølser i skiver, eller lave spejlæg til. På panden med det hele til
det er godt svitset - viola - biksemad!

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 12-03-04 14:21

Jeppe Vestergaard wrote:

> Snit alt dit kød i tern. Gør det samme med kartoflerne. Jeg ville
> også skære nogle pølser i skiver, eller lave spejlæg til. På panden
> med det hele til det er godt svitset - viola - biksemad!

Gerne med en rødbede til og HP-svovs. DET er bare godt.

--
Hilsen Torben Greve Otzen

Træt af Outlook Express's måde at citere på?
Hent OE-QuoteFix: url:http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Gerner

Dato : 12-03-04 14:44

On Fri, 12 Mar 2004 13:55:37 +0100, "Jeppe Vestergaard" <Jeppe(a)dailyrush.dk>
wrote in dk.kultur.mad+drikke:

>Snit alt dit kød i tern. Gør det samme med kartoflerne. Jeg ville også skære
>nogle pølser i skiver, eller lave spejlæg til. På panden med det hele til
>det er godt svitset - viola - biksemad!

Hvad hedder det når man putter det samme (kun køddelene), i lidt større tern, i
en kasserolle med sovs og varmer det ?
Kasserolle surpise ?

--
Gerner
890WU/4179hrs

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-03-04 14:42

Brian k wrote:
> Hej
>
> Med risiko for at lyde helt åndsvag!
> Hvordan laver man biksemad?
>
> Jeg har:
> Hamburgerryg fra i forgårs
> medisterpølse fra i går
> Kartofler fra igår
> Løg
>
> Hvad mangler jeg og hvordan skal det laves?

du mangler noget at stege det i, og måske et par æg....... jeg putter
indimellem også bacon i, og måske lidt gulerødder..... jeg vil dog ikke
bruge porrer, da det bliver noget mærkeligt noget at stege :) du kan også
krydre både kød og kartofler under stegningen efter lyst.....

du snitter alle tingene i bidstørrelse stykker.... (undtagen løgene, som
gerne må skæres mindre)... og smider det på panden*G*
jeg plejer at stege tingene i etaper.... altså kødet først, og derefter løg
og så kartofler..... grunden til at jeg gør det, er for at undgå alt for
tykt et lag på panden, sådan at det bliver stegt jævnt og ikke
smuldrer......

når man gør det som jeg steger man kødet først, tager det af, og steger så
løgene, og til sidst kartoflerne, i samme pande og i samme fedtstod
(suppleret op efter behov)..... og til sidst hældes det hele på panden og
varmes igennem igen...
serveres med ketchup eller remulade eller sennep, eller hvad man ellers har
lyst til.....

--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has

Fra : Brian k

Dato : 12-03-04 14:58

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> på panden og varmes igennem igen...
> serveres med ketchup eller remulade eller sennep, eller hvad man

Hej Alle

Tak for rådene (snuppede lidt fra jer alle)

Specielt tak til Sabrina for det fyldestgørende svar '

Mvh
Brian

Fra : mig

Dato : 12-03-04 15:00

Skær kød ,løg og kartofler i tern og svits det på panden.
Op i et ildfastfad og hæld HP-sovs over. Husk div. krydderi`er i.
Sæt det i ovnen og rør i det engang imellem.

Det bliver solgt meget hos oz

Velbekomme

Fra : Ralph

Dato : 12-03-04 16:25

> [...]
> og så kartofler..... grunden til at jeg gør det, er for at undgå alt for
> tykt et lag på panden, sådan at det bliver stegt jævnt og ikke

Brug to pander

> serveres med ketchup eller remulade eller sennep, eller hvad man ellers
har
> lyst til.....

Remoulade??, Sennep??,

--
venligst
Ralph

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-03-04 16:36

Ralph wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Brug to pander

nej da;) så får manikke den fulde smagsoplevelse*G*
jeg synes netop det bliver bedst hvis lidt af det fedtstof der er i kødet,
og det kødet bliver stegt i, får lov at give smag til kartoflerne også*G*

> Remoulade??, Sennep??,

yupper*G* jeg spiser ikke selv ketchup...... kun en sjælden gang på en
ristet hotdog med alt ;)
så bliver det i stedet til remoulade og sennep for mit vedkommende*G*

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-04 17:18

> [...]
> ristet hotdog med alt ;)
> så bliver det i stedet til remoulade og sennep for mit vedkommende*G*

Den har jeg godt nok aldrig hørt før, sennep og remoulade til biksemad...
måske det skulle prøves en dag.... selvom jeg elsker min ketchup

Mvh
HP

Fra : Gerner

Dato : 12-03-04 19:06

On Fri, 12 Mar 2004 16:36:21 +0100, "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk>
wrote in dk.kultur.mad+drikke:

>nej da;) så får manikke den fulde smagsoplevelse*G*

Hvordan laver du spejlæg med kun 1 pande, som du jo bruger til biksemaden ?

Jeg laver ikke spejlæg men som det sidste i bikemadsprocessen hælder jeg 1-2 æg
oven på og rører rundt indtil æggene er en samlet masse med biksen, det skal jo
alligevel samme vej.

--
Gerner
890WU/4179hrs

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-03-04 20:05

Gerner wrote:

> [...]
> jeg 1-2 æg oven på og rører rundt indtil æggene er en samlet masse
> med biksen, det skal jo alligevel samme vej.

som jeg laver det andet.... tager det en del af gangen..... og hvis jeg skal
have æg også tager jeg kartoflerne af panden, slår æggene ud og rører rundt
;)
og enig, det hele skal jo samme vej, men derfor kan jeg godt lide at de
enkelte dele er stegt ordentligt, og ikke bliver sådan en sammensmadret
masse som jeg husker det fra efterskolen*G*

Fra : Gerner

Dato : 12-03-04 22:18

On Fri, 12 Mar 2004 20:05:27 +0100, "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk>
> [...]

>enkelte dele er stegt ordentligt, og ikke bliver sådan en sammensmadret
>masse som jeg husker det fra efterskolen*G*

Fidusen ved biksemad er at alt i forvejen er stegt/kogt, og skal kun opvarmes
med ydeligere ingredienser, og resultatet er en sammensmadret masse sådan som
man har lavet det siden ruder konges tid.

--
Gerner
892WU/4189hrs

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-03-04 09:19

Gerner wrote:

> [...]
> opvarmes med ydeligere ingredienser, og resultatet er en
> sammensmadret masse sådan som man har lavet det siden ruder konges

det er da vel personlig præferance der afgør hvordan man laver det eller
hvad??
jeg kan bedst lide det individuelt stegt, men med en gennemgående
"smag"...... at andre kan lide det sammensmadret er deres valg, for mig er
det et totalt flashback til en tid hvor jeg IKKE brød mig om det, og det
udelukkende blev spist som nødløsning når der blev serveret stegt lever ;)

Fra : Gerner

Dato : 13-03-04 12:05

On Sat, 13 Mar 2004 09:19:22 +0100, "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk>
> [...]

>udelukkende blev spist som nødløsning når der blev serveret stegt lever ;)

Du er bare så negativ når du skriver "sammensmadret" at det ligner smagsdommeri
over andres madkunst.
Så lidt modstand skulle du have.

--
Gerner
895WU/4203hrs

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-03-04 13:20

Gerner wrote:

> Du er bare så negativ når du skriver "sammensmadret" at det ligner
> smagsdommeri over andres madkunst.
> Så lidt modstand skulle du have.

jamen det beklager jeg da, min eneste mening var at _jeg_ ikke kan lide det
er sammensmadret, og hvad andre gør er da helt op til dem ;) hvis det er
sådan de foretrækker det, så står det dem da helt frit for :)

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-03-04 20:16

Du kommer en smule fedtstof i en gryde og bruger den til spejlæggene.
Simpelt nok.

Sabina - jeg ved godt, dette ikke er dig - men filtre, du ved
Jamen dog!
Det er fint nok - men nu er det sgu ikke biksemad mere, men bondeomelet.

Ingen har endnu fundet ud af det ALLERvigtigste: I stedet for rester af
kogte kartofler, som jo netop smadrer det hele sammen - brug rå kartofler i
små tern:
Brun kødet - tilsæt hakket løg, og lad det stege, til de er svitset klare.
Tilsæt de RÅ kartofler i relativt små tern, tilsæt en rest sovs fra
flæskestegen (hvis du har noget - ellers lidt vand), salt, masser af peber
og engelsk sovs.
Rør rundt, læg låg på, skru ned og lad det simre, til kartoflerne er møre.
Imens laver du spejlæggene, finder øllene og rødbederne, dækker bordet - og
englene synger!

Hilsen Inger

Fra : Gerner

Dato : 15-03-04 23:40

On Mon, 15 Mar 2004 20:15:44 +0100, "Inger Pedersen"
<inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> wrote in dk.kultur.mad+drikke:

>Du kommer en smule fedtstof i en gryde og bruger den til spejlæggene.
>Simpelt nok.

En gryde, spejlæg ? Hvorfor tror jeg ikke på den ?

> [...]
>kogte kartofler, som jo netop smadrer det hele sammen - brug rå kartofler i

Det er noget vrøvl. kartoflerne bliver ikke til mos.

>små tern:
>Brun kødet - tilsæt hakket løg, og lad det stege, til de er svitset klare.
>Tilsæt de RÅ kartofler i relativt små tern, tilsæt en rest sovs fra

Du har heller ikke forstået ideen bag biksemad. Alt er i forvejen tillavet, det
er rester og skal blot opvarmes tilsammen.

--
Gerner
907WU/4252hrs

Fra : Emil

Dato : 12-03-04 22:41

Gerner skrev:

>Jeg laver ikke spejlæg men som det sidste i bikemadsprocessen hælder jeg 1-2 æg
>oven på og rører rundt indtil æggene er en samlet masse med biksen, det skal jo
>alligevel samme vej.

Du blender måske også forret, hovedret og dessert sammen med de
ledsagende drikkevarer, da det hele jo skal "samme vej"?

Nej, ingen venlig hilsen, Emil

Fra : Gerner

Dato : 13-03-04 12:06

On Fri, 12 Mar 2004 22:41:29 +0100, Emil <emilsen@oestbirk.invalid> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

>Du blender måske også forret, hovedret og dessert sammen med de
>ledsagende drikkevarer, da det hele jo skal "samme vej"?
>

>Nej, ingen venlig hilsen, Emil

Nåh, så du er bare en mudderkaster. Så skrid med dig lille hund.

--
Gerner
895WU/4203hrs

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 13-03-04 10:51

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev et indlæg
> [...]

>varmes igennem igen...
>serveres med ketchup eller remulade eller sennep, eller hvad man ellers har

Vil lige supplere lidt da din opskrift passer meget godt med det jeg
plejer at frembringe:

Jeg plejer at bruge en stegegryde til at blande det i efterhånden som
jeg har brunet de forskellige ting - den er nemmere at røre rundt i
hvis det er en stor portion og så holdes tingene varme samtidigt.

Desuden er panden derved ledig til et par spejlæg pr. person.

Og husk at sætte et par øl på køl

Biksemad med spejlæg, rødbeder og et stort krus øl er slet ikke så
ring' endda.
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-03-04 17:38

Jørgen Linde Sørensen wrote:

> [...]
> hvis det er en stor portion og så holdes tingene varme samtidigt.
>
> Desuden er panden derved ledig til et par spejlæg pr. person.

ahhhh smart ;) den skal jeg huske til næste gang*G*

> Og husk at sætte et par øl på køl
>
> Biksemad med spejlæg, rødbeder og et stort krus øl er slet ikke så
> ring' endda.

nej det har du så evigt ret i ;)
også selvom jeg afstår fra øllen..... maven kan desværre ikke lide dem ;)

Fra : Vibe Renée Friborg

Dato : 14-03-04 07:57

"Jørgen Linde Sørensen" <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> wrote in message >

>Biksemad med spejlæg, rødbeder og et stort krus øl er slet ikke så
> ring' endda.

Helt enig! Min kæreste er amerikansk og har været i Danmark et par gange. Vi
har udsat ham for mange mærkelige ting; remoulade og makrelsalatmadder
(snøft!) er han lige ved at kaste op over; karrysild, ostemadder,
tivolistænger og leverpostej er nogle af hans favoritter. Men det absolut
skønneste (synes han) i det danske køkken er helt klart biksemad. Med
Worcestershire-sauce, ketchup, spejlæg, rugbrød med Lurpak, rødbeder og en
go' kold Tuborg, så er han "in the seventh heaven."

Fra : sune vuorela

Dato : 12-03-04 15:01

En der kalder sig "Brian k" <brian@nospam.com> skrev:

>Hvad mangler jeg

HP-sauce, engelsk sauce og ketchup - og et par spejlæg.

>og hvordan skal det laves?

Skær det hele i tern og put det på panden. brun det steg det godt og
grundigt og tilsæt saucer og ketchup. Server med spejlæg.

Velbekomme!

--
Sune

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-03-04 21:43

"Brian k" <brian@nospam.com> wrote in message

> Hvad mangler jeg

Sød/stærk chili-sovs i stedet for den evindelige ketchup/HP.

--
-Jens B.

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-04 23:14

> "Brian k" <brian@nospam.com> wrote in message

> Sød/stærk chili-sovs i stedet for den evindelige ketchup/HP.
>
> --
> -Jens B.

jeps chili er godt også til biksemad

Fra : Brian k

Dato : 12-03-04 23:44

Brian k wrote:
> Hej
>
> Med risiko for at lyde helt åndsvag!
>
> Hvordan laver man biksemad?

Hej

Takker endnu engang for hjælpen

det kom til at smage rigtigt godt (tilsatte carry og paprika)

mvh
brian

Fra : Lars

Dato : 13-03-04 12:43

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Med risiko for at lyde helt åndsvag!
>
> Hvordan laver man biksemad?
>
> Jeg har:
> Hamburgerryg fra i forgårs
> medisterpølse fra i går
> Kartofler fra igår
> Løg
>
> Hvad mangler jeg og hvordan skal det laves?
>
> Kan man putte porer i?
>
> Mvh
> Brian

Sikke en masse svar du har fået uden at et eneste af dem afslører den
vigtigste hemmelighed ved god biksemad.

Worcestershire Sauce
Også kaldet engelsk sovs.

Det er essentielt i biksemad.
Dertil vil jeg så tilføje at "ægte" biksemad er lavet på oksekød men
selvfølgelig kan man lave noget ud af svinekød eller andet.
hver gang vi har rester fra en culottesteg eller lignende er det rester til
biksemad.

Lars

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-03-04 12:45

Lars wrote:

> Sikke en masse svar du har fået uden at et eneste af dem afslører den
> vigtigste hemmelighed ved god biksemad.
>
> Worcestershire Sauce
> Også kaldet engelsk sovs.

Det er der da adskillige der har nævnt?

/David

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 13-03-04 13:42

I news:4052f3b7$0$10852$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk <Lars>
<velsheda@RemoveThisoncable.dk> skrev:

> Sikke en masse svar du har fået uden at et eneste af dem afslører den
> vigtigste hemmelighed ved god biksemad.
>
> Worcestershire Sauce
> Også kaldet engelsk sovs.

Endelig :) :)

> Det er essentielt i biksemad.

JA...

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Gerner

Dato : 13-03-04 14:46

On Sat, 13 Mar 2004 12:42:46 +0100, "Lars" <velsheda@RemoveThisoncable.dk> wrote
in dk.kultur.mad+drikke:

>Det er essentielt i biksemad.
>Dertil vil jeg så tilføje at "ægte" biksemad er lavet på oksekød men

Så har du ikke forstået hvad biksemad er.
"pytt i panna" som de siger hensidan.

--
Gerner
895WU/4203hrs

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 13-03-04 16:42

"Lars" <velsheda@RemoveThisoncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selvfølgelig kan man lave noget ud af svinekød eller andet.
> hver gang vi har rester fra en culottesteg eller lignende er det rester

At der skal oksekød til, før det er ægte, er jeg ikke enig i. Men en
luksusbiks af en rest culotte f.eks. er godt nok guf! Og i stedet for det
traditionelle biksetilbehør, smager det også skønt med bearnaisesovs.

MVH Mette

Fra : J & P

Dato : 14-03-04 22:22

> At der skal oksekød til, før det er ægte, er jeg ikke enig i. Men en
> luksusbiks af en rest culotte f.eks. er godt nok guf! Og i stedet for det
> traditionelle biksetilbehør, smager det også skønt med bearnaisesovs.

Ja, kald det luksusbiks, eller noget andet, der er mange muligheder for en
god og billig aftensmad bestående af diverse rester, jeg benævner det oftest
"ugen der gik" eller måske "køleskabssymfoni"

Hilsen Pia.

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-03-04 19:09

"Lars" <velsheda@RemoveThisoncable.dk> wrote in message

> Dertil vil jeg så tilføje at "ægte" biksemad er lavet på oksekød men
> selvfølgelig kan man lave noget ud af svinekød eller andet.

Protest! Ægte biksemad er lavet af rester og allerbedst af flere forskellige
slags kød. Hvad siger I til en gang biks, lavet med rester fra en oksesteg,
lammekølle og ikke mindst medisterpølse?

--
-Jens B.

Fra : -V-

Dato : 13-03-04 19:20

Jens Bruun wrote:
>Hvad siger I til en gang biks, lavet med rester fra en oksesteg, lammekølle
og ikke mindst >medisterpølse?

Jotak som byder! Det lyder helt i orden.

Din adresse er?

-V-

Fra : Martin Andersen

Dato : 15-03-04 18:16

> Hvordan laver man biksemad?
>
> Jeg har:
> Hamburgerryg fra i forgårs
> medisterpølse fra i går
> Kartofler fra igår
> Løg
>
> Hvad mangler jeg og hvordan skal det laves?

Koger kartofler eller tager kolde kartofler fra igår, og braser alle de
kødrester man har i køleskabet sammen med kartoflerne
Evt. krydrer man det med salt og peber

Dertil spejlæg i lange baner(lavet på seperat pande). Rødbeder, asier,
ketchup, sennep og en kold øl.

> Kan man putte porer i?

Det er ikke en grøntsagsret!