Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mærkelige pletter
Fra : Bach|DK|

Dato : 13-03-04 18:11

Jeg har taget en del billeder idag. Men på nogen af dem er der mærkelig
pletter. De er ret så tydelige og temmelig irriterende. De forekommer
kun med blitz. Jeg har lagt et enkelt et op her:

www.m-b-f.dk/1/pletter.jpg

Jeg har en teori om, at det er det blanke gulv, som er skyld i det, da
jeg har taget nogen billeder med blitz, hvor gulvet ikke er med og de
billeder er uden pletter.

Kameraet er et PowerShot S50

Nogen ideer?

--
Michael Bach

http://m-b-f.dk - under opbygning
ICQ#: 56140045

Fra : HCS [4000]

Dato : 13-03-04 18:20

Det er støvpartikler i luften som belyses af blitzen.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

Fra : Bach|DK|

Dato : 13-03-04 20:10

> Det er støvpartikler i luften som belyses af blitzen.

Tak for det, og alle de andre indlæg. Det giver god mening, da vi brugte
både rundsav og stiksav i rummet hele dagen.

--
Michael Bach

http://m-b-f.dk - under opbygning
ICQ#: 56140045

Fra : Thomas Corell

Dato : 13-03-04 18:23

Bach|DK| wrote:
> Jeg har taget en del billeder idag. Men på nogen af dem er der mærkelig
> pletter. De er ret så tydelige og temmelig irriterende. De forekommer
> kun med blitz. Jeg har lagt et enkelt et op her:

Du skal ikke særligt langt tilbage i tiden, her i gruppen, for at finde
svaret.

Du skal lede efter 2 tråde med Subject/Emne:

"Hvad er de her pletter"
"To nye FAQ's"

--
Don't waste space

Fra : Jens Christensen

Dato : 13-03-04 18:34

"Bach|DK|" <post@NOSPAMPLEASEm-b-f.dk> wrote in message
> Jeg har taget en del billeder idag. Men på nogen af dem er der mærkelig
> pletter. De er ret så tydelige og temmelig irriterende. De forekommer
> kun med blitz. Jeg har lagt et enkelt et op her:

Niels Ebbesen har lavet en god beskrivelse af hvad det er. Den kan læses på
:
http://www.photo-gallery.dk/pletter/plet.html

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Lars

Dato : 13-03-04 18:51

"Jens Christensen" <nospam@nospam.no> skrev i en meddelelse
> "Bach|DK|" <post@NOSPAMPLEASEm-b-f.dk> wrote in message
>
> Niels Ebbesen har lavet en god beskrivelse af hvad det er. Den kan læses

> [...]

Men prøv at læg mærke til at det typisk er Canon kameraer det forekommer
ved.

Lars

Fra : Jens Christensen

Dato : 13-03-04 19:20

> Men prøv at læg mærke til at det typisk er Canon kameraer det forekommer
> ved.

Har jeg lidt svært ved...Har kun haft en Canon og et Sony, men jeg må
indrømme at jeg ikke har oplevet det med mit Sony endnu...
Det kunne faktisk være sjovt at få lidt respons fra andre kompakt-kamera
ejere, og høre om de har haft samme problemer, i samme store stil som med
nogle aparater fra Canon...Det forekommer sikkert ved alle, men jeg har selv
aldrig set det så tydeligt som ved mit A70...

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Erik Aalund

Dato : 14-03-04 09:07

Det har ikke noget med Canon og andre mærker at gøre, udover placeringen af
kameraets egen flash.

Hilsen
Erik
www.aalund.esenet.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-03-04 08:39

Lars wrote:
> Men prøv at læg mærke til at det typisk er Canon kameraer det forekommer
> ved.

Pjat, jeg synes bestemt jeg kan huske at have oplevet det med mit
gamle Minolta S404.

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 14-03-04 14:16

"Lars" <velsheda@RemoveThisoncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på

> Men prøv at læg mærke til at det typisk er Canon kameraer det forekommer

Pjat - har både Nikon, Olympus + Canon - alle gør det under de rette
forhold.
Og netop når man er ved at lægge nyt gulve blir' der vel hvirvlet noget op

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-03-04 17:40

Jesper Hedegaard wrote:

> Pjat - har både Nikon, Olympus + Canon - alle gør det under de rette
> forhold.

Det er rigtigt, at fejlen også ses på andre typer digicam's,
hvor blitz'en er placeret alt for tæt på objektivet.

Men der er lige den detalje, at alle Canon's point and shot
kameraer har den indbyggede blitz placeret ca. 1 cm fra objek-
tivet, og derfor ses fejlen konsekvent på alle Canon digicam's.

Og Canon har på mange af deres point and shot kameraer gjort
det vanskeligt eller umuligt, at anvende en extern blitz.

Derfor er Lars's udsagn om, at fejlen typisk forekommer med
Canon's point and shot digicams, ikke helt forkert, og den
er ihvertilfælde ikke noget pjat.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John

Dato : 14-03-04 22:46

> Men der er lige den detalje, at alle Canon's point and shot
> kameraer har den indbyggede blitz placeret ca. 1 cm fra objek-
> tivet, og derfor ses fejlen konsekvent på alle Canon digicam's.

Det er ikke særlig forskelligt fra andre fabrikanter eller hur?

> Og Canon har på mange af deres point and shot kameraer gjort
> det vanskeligt eller umuligt, at anvende en extern blitz.

Jeg er ikke sikker på hvad du mener. Kan du ikke forklare hvorledes Canon
skulle have gjort det særligt vanskeligt, sammenlignet med andre
fabrikanter?

På mit G5 er der hotshoe som gør det muligt at bruge snart sagt alle typer
flash på markedet. Jeg har to Metz, en Canon, en Umax, en Vivitar og de
virker da alle fint?
--
MVH
John K Hansen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 14-03-04 23:00

"John" <hansenj@tdcNOPEadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> flash på markedet. Jeg har to Metz, en Canon, en Umax, en Vivitar og de

Samme situation - dog "kun" en G1'er.
Men det lyder næsten som om du ku' ha' en flash i overskud ?

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-03-04 23:02

John wrote:

> På mit G5 er der hotshoe som gør det muligt ....cut...

Dit G5 er ikke repræsentativt for Canon's sortiment af point
and shot kameraer, det er en undtagelse, at der er hotshoe
på Canon's digicam's, og de kører med et forglimt, der for-
hindrer brug af en fotocelle udløst slaveblitz...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John

Dato : 15-03-04 18:37

> Dit G5 er ikke repræsentativt for Canon's sortiment af point
> and shot kameraer, det er en undtagelse, at der er hotshoe
> på Canon's digicam's, <snip>

Jeg bruger det som point og shot, og hvis det er en undtagelses at der er
hotshoe på dette kamera, så gælder det vist alle fabrikanter af kameraer der
kan betegnes som point and shoot.

> og de kører med et forglimt, der for-
> hindrer brug af en fotocelle udløst slaveblitz...!

Snik snak...du kører bare manuelt. Så kan du ovenikøbet selv vælge
flashstyrken, i fire trin med den indbyggede og i seksten trin med en
ekstern flash af Canons EX serie.

Fra : Lars

Dato : 16-03-04 00:10

> [...]
>
> Snik snak...du kører bare manuelt. Så kan du ovenikøbet selv vælge
> flashstyrken, i fire trin med den indbyggede og i seksten trin med en

Jeg vil så gerne tilføje at jeg har set tilfælde af fotos fra Canons digital
kameraer hvor der ikke har været savsmuld i luften men hvor pletterne
alligevel var der.

Flere af mine venner med Canoner har haft sendt billeder til mig og spurgt
"hvad fa.... er det"

Billederne har været taget under meget forskellige vilkår fra
privatfester/brylupper til museumsbilleder.
Hver gang her været dem svar skyldig.
Et gæt havde været når det er så mørkt at hot pixels opstår og at det bare
sker en del tidligere (under noget lysere forhold) for Canons pixel.

Men nogle af disse kameraer har været sendt til reparation hos Canon med
eksempler på de fejl der var på billederne. Canon har bare hver gang set sig
ude af stand til enten at konstatere fejlen eller at reparere den.

Beklager at jeg ikke kunne komme med guldkornene her.

Lars