Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fokus problem med Canon EOS 10D/ ingen fej~
Fra : Henrik

Dato : 11-03-04 19:56

Så har jeg fået mit kamera retur fra PW service.

Der var intet galt med min 10Dér, men derimod min 24-70 2.8L var defekt, så
den er nu udbedret, herligt.

De har fået et nyt apparatur til at stille back focusing med, et så kaldt
digimac tror jeg nok det hed, og det er fra Nikon. Jeg var inde og se det
og spændende så det ud, kunne måle med 1/1000 nøjagtighed.

Jeg talte med dem om at selv rengøre CMOSén, ikke en god idé, jeg sagde at
jeg havde tænkt mig at bruge Sensor Swab og Eclipse, og deres kommentar var
at jeg skulle lade være med dette. Hvad skal man så, du kan bare komme fra
gaden og få CMOSén reset uden beregning, det havde de valgt at gøre fordi
der kom så mange fotografer hele tiden, specielt dem med en D1ér og skulle
have renset chippen, og da det tager kun 5 min. og det tager mindst lige så
lang tid at skrive en faktura havde man valgt at yde den service UB.

Er der nogen her der har gode erfaringer med Sensor Swab og Eclipse, jeg er
sikker på at man godt kan gøre det selv, bare at man gør det med omtanke.

Henrik

Fra : Deaster

Dato : 11-03-04 20:10

"Henrik" <homeedit@jobber.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> digimac tror jeg nok det hed, og det er fra Nikon. Jeg var inde og se det
> og spændende så det ud, kunne måle med 1/1000 nøjagtighed.

Cool, jeg skal have tjekket mit på tirsdag.

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : Tommy Jensen

Dato : 11-03-04 20:19

On Thu, 11 Mar 2004 19:56:15 +0100, Henrik <homeedit@jobber.dk> wrote:

>Så har jeg fået mit kamera retur fra PW service.

Hvor finder jeg PW service?

MVH Tommy

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-03-04 20:30

Jeg var hos PW Service og fik min 10D renset med trykluft. Jeg havde ikke
taget min PC med, for at kunne checke på stedet, at det var gjort
ordentligt, så da jeg kom hjem så jeg at der en del støv på stadigvæk og
specielt ét støvkorn, der kunne ses tydeligt på billeder med blå himmel.
Jeg bestilte Eclipse med Pecpad fra Tyskland (Micro Tools,
http://www.micro-tools.com/), som kom nogle dage efter (man kan betale med
kreditkort). Jeg brugte anvisningen på pbase
(http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning) og gik i Irma og købte nogle
engangsknive. Jeg skar en engangskniv til så den var 13mm bred og skar også
til, så den var samme bredde hele vej op langs skaftet. Det var lidt
besværligt og jeg vil prøve at finde noget andet, der kan anvendes. Jeg
brugte en lommekniv til beskæringen. Jeg brugte derefter fremgangsmåden og
svøbte en pecpad omkring kniven som beskrevet og det var ret ligetil.
Derefter frem med kameraet og sensor clean på menyen, på med Eclipse på
Pecpad og i gang med at rense. Jeg skød nogle billeder mod hvidt papir og
anvendte auto levels i Photoshop for at kunne se pletterne. Der var stadig
pletter. Jeg gentog proceduren flere gange og der blev lidt færre pletter
hver gang. Det var dog nogle ret genstridige pletter, som ikke kom væk. Jeg
tog så og anvendte Pecpad'en flere gange og nærmest skrubbede sensoren på
tværs isf. på langs og derefter éngang på langs og tilbage. Jeg anvendte
ikke meget tryk, men at køre frem og tilbage over sensoren mange gange.
Efter et par gange med den behandling var sensoren stort set ren. Der var en
enkelt plet tilbage som var lille nu og i den nedre del af billedet og ikke
ville genere. Måske kommer den af efter flere gange rens senere. Jeg havde
ikke renset siden jeg købte kameraet i oktober sidste år.

Så konklusionen er at det kan lade sig gøre og uden det store problem.

Hvorfor turde jeg gøre det her? Først havde jeg set proceduren og
referencerne på pbase. Desuden spurgte jeg PW service, hvad de gjorde, når
trykluften ikke var nok. Jo de brugte såmænd en vatpind med Ajax på!!
Derefter havde jeg ingen problemer med at bruge de helt rene og ikke
fnuggende pecpads sådan som beskevet. Jeg mener bestemt ikke PW Service's
fremgangsmåde er videre professionel (efter min ringe mening). Vatpinde er
bestemt ikke fnugfri. Jeg hører naturligvis gerne fra andre om deres
erfaringer.

Iøvrigt er mine sidste billeder http://www.pbase.com/hkruse/jutland taget
efter min sensor rensning.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : max

Dato : 11-03-04 20:37

> [...]
> fremgangsmåde er videre professionel (efter min ringe mening). Vatpinde er
> bestemt ikke fnugfri. Jeg hører naturligvis gerne fra andre om deres

- Dejligt indlæg Hans - -max-

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-03-04 22:54

max wrote:
> - Dejligt indlæg Hans - -max-

Ja, men kunne i ikke ta' at lære lidt citatteknik? dette er ikke
ment som et surt opstød, men det ville altså være mere behageligt at
læse. På forhånd tak.

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-03-04 20:38

Måske en enkelt kommentar mere for dem, der måske ikke er helt med. Det er
ikke sensoren som sådan man renser, det er en glasplade, der ligger over
CMOS sensoren og det er den, der kommer støv på. Når PW service blæser så
kan de faktisk risikere at blæse støv bag om og ind under glaspladen! I så
tilfælde bliver det ikke helt let at fjerne! I hvert fald ikke uden om et
værksted.

--
Kind Regards,
Hans Kruse