Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
X'S Drive Pro og harddiskstørrelse
Fra : Jens Bruun

Dato : 09-03-04 21:04

Jeg ved, flere af jer har investeret i X'S Drive Pro, så I kan muligvis
hjælpe mig her?

Jeg har netop modtaget min X'S Drive Pro, og kan af den noget ubehjælpsomme
manual på pidgin-engelsk læse (utroligt, at de kinesere som sædvanligt ikke
gider ofre et beskedent honorar til en kompetent oversætter), at firmware
alene understøtter FAT/FAT32 med deraf følgende 4 GB begrænsning på
filstørrelse, og at kun én partition på maks. 32 GB anerkendes. Jeg købte
boksen (uden HD) i den tro, at jeg kunne sætte f.eks. en 7200 RPM 60 GB
harddisk i, men det er der jo ikke megen idé i, hvis kun de 32 GB kan
udnyttes. Når jeg læser specifikationerne på nettet og på selve kassen
fremgår det, at harddiskkapacitet er "unlimited". Har jeg misforstået noget
her, eller er der en klar uoverensstemmelse mellem de lovede specifikationer
og så, hvad boksen rent faktisk leverer når det kommer til stykket?

Skal den "ubegrænsede" harddiskkapacitet forstås således, at jeg kan smide
den ønskede 60 GB harddisk i, partitionere den med f.eks. to partitioner à
ca. 30 GB, formatere den første partition som FAT32, der så kan bruges til
at arbejde sammen med firmware, og evt. formatere den anden partition som
NTFS, hvorefter denne partition alene kan benyttes som ekstern harddisk af
min computer?

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 1D Mark II, så ingen nye billeder)

Fra : max

Dato : 09-03-04 21:58

"Jens Bruun"
> [...]
>
> www.fotolog.dk - Min personlige fotodagbog på nettet
> (Øv, mangler stadig at få mit 1D Mark II, så ingen nye billeder)

På X-drives hjemmeside er det omtalt, den bruger fat32 og kun
den første partition på disken.. Findes der 7200rpm harddiske
i den størrelse (2,5')?? Eller prøver du at montere en stor HD,
den er der nok ikke plads til .-max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-03-04 22:18

"max" <ma22x@hotmail.com> wrote in message

> På X-drives hjemmeside er det omtalt, den bruger fat32 og kun
> den første partition på disken..

Hmm. Hvorfor sælges den så med præ-installerede harddiske > 32 GB og hvorfor
står der på kassen og på deres hjemmeside: "Hard Disk Size: Unlimited (Any
9.5mm 2.5" HDD)"?

> Findes der 7200rpm harddiske
> i den størrelse (2,5')??

Jada. Se mere her:
http://www.hgst.com/portal/site/hgst/?epi_menuItemID=0f34be57a7adb6fd25ad4e8060e4f0a0&epi_menuID=f3422d6ea3268f8d5f5a530560e4f0a0&epi_baseMenuID=22f0deefa8f3967dafa0466460e4f0a0

> Eller prøver du at montere en stor HD,
> den er der nok ikke plads til

Arh, der _er_ trods alt grænser for min dumhed

Fra : max

Dato : 09-03-04 23:20

"Jens Bruun"
> [...]
>
> Arh, der _er_ trods alt grænser for min dumhed

Lækker drive..
Jeg er ikke så meget inde i hvor store disk partitions man
kan lave i fat32, men min xdrive melder 39...gb på en 40gb
så - ja øh det kan åbentbart lade sig gøre hvor har du de 32gb
limit fra?? Men se at få den op og køre vil gerne høre hvordan
den fungerer med skærm og mp3 afspiller.. -max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-03-04 00:30

> Jeg er ikke så meget inde i hvor store disk partitions man
> kan lave i fat32, men min xdrive melder 39...gb på en 40gb
> så - ja øh det kan åbentbart lade sig gøre hvor har du de 32gb
> limit fra??

Nu har jeg forsket lidt videre, og det viser sig, at Windows 2000 og Windows
XP har den tåbelige begrænsning, at de godt kan læse FAT32 større end 32 GB,
men ikke formatere større end 32 GB. Microsoft anbefaler, at man benytter
Windows 98 eller Windows ME, hvis man ønsker at formatere en partition,
større end 32 GB, med FAT32! Og så er det lige jeg spørger: Hvad gør arme
jeg, der har adgang til massevis af maskiner, men ingen med Windows 98 eller
Windows ME? Hmm, må vist have fundet en gammel Windows 98-CD frem af
gemmerne. Nogen der kender et tool, der kan klare opgaven direkte fra XP?

> Men se at få den op og køre vil gerne høre hvordan
> den fungerer med skærm og mp3 afspiller

Jaja. Lige nu har jeg en standard-disk på 30 GB/4800 RPM, jeg kan starte
med. Den smider jeg i, formaterer den til FAT32, og begynder at teste lidt.
Så må jeg jo smide den nye 60GB/7800 RPM Travelstar fra Hitachi i senere,
når jeg får rigget en Windows 98 til.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 10-03-04 13:03

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in

> [...]
> end 32 GB, men ikke formatere større end 32 GB. Microsoft anbefaler, at
> man benytter Windows 98 eller Windows ME, hvis man ønsker at formatere en

Jeg tror at du har læst forkert - der står at XP ikke kan formattere større
end 32 GB ved setup-processen - ikke generelt!

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314463

Det fremgik ikke af dit oprindelige oplæg om du reelt har prøvet at slutte HD
og X-drive til computeren og så formattere?

Jeg blev nødt til at gå her ind http://www.xs-drive.com/download.htm og hente
følgende program "Supports Hard drive formating under Windows 2000 and Windows
XP" til at formattere disken med..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-03-04 13:29

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> wrote in message

> Jeg tror at du har læst forkert - der står at XP ikke kan formattere
større
> end 32 GB ved setup-processen - ikke generelt!
>
> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314463

Jeg har læst ovenstående artikel, samt en del andre om samme emne. Der
hersker tilsyneladende en smule forvirring om begrænsningen alene gælder
under installation, eller om det er en generel begrænsning i W2K/XP's
understøttelse af FAT32. Se f.eks. disse links:

http://www.datafabusa.com/tbs_usb_mobile_disk.htm
http://www.serverwatch.com/tutorials/article.php/10825_2239651_2
http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.html?i=63
http://www.compucable.com/support/embed.asp?stuff=firexpress_faq.html

osv...

I vejledningen til selve X's Drive Pro står der specifikt, at det _ikke_ er
muligt at formatere en disk større end 32 GB med W2K/XP, og jeg går ikke ud
fra, at denne vejledning bekymrer sig om særlige begrænsninger i forbindelse
med installation af W2K/XP, men alene beskæftiger sig med formatering af en
disk i X's Drive Pro.

Hvorom alting er, så håber jeg, du har ret. Jeg vil i hvert fald lade det
komme an på en prøve, så snart jeg kan eksperimentere med en disk, større
end 32 GB.