Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Nikon D 100´s søger
Fra : JHF

Dato : 09-03-04 18:41

Hej
Jeg er den lykkelige indehaver af en Nikon D 100, men jeg undrer mig over at
billedet i søgeren bliver "mørkt" når jeg tager batteriet ud. Hvad skyldes
det?
Det er ikke som først antaget at blænderingen "slapper af" og går tilbage
til bl. 22, så er det at "billedet" i søgeren lysforstærkes??

JHF
ps en frygtelig masse sp.mål og gåseøjne!
--
--- # ---

Jens Holte Frederiksen
Sct. Hans Gade 9c, 2. mf
4000 Roskilde
tlf 46360307
mob 20675130

\!/
(@@)
----------o00o-(_)-o00o--------------

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-03-04 20:39

"JHF" <dsl83549@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
at
> billedet i søgeren bliver "mørkt" når jeg tager batteriet ud. Hvad skyldes

Jeg har opfattet at mange informationer kan lægges ind over det direkte
billlede, du ser i spøgeren. Det sker ved at du faktisk kigger gennem en LCD
skærm. Hvis den ikke har spænding, bliver den mørk.

Bo //

Fra : JHF

Dato : 09-03-04 21:46

"Bo Bjerre" <post@sideBORTKASTbanen.dk> > "JHF" <dsl83549@vip.cybercity.dk>
wrote in message

> [...]
LCD
> skærm. Hvis den ikke har spænding, bliver den mørk.

JHF spurte:
> billedet i søgeren bliver "mørkt" når jeg tager batteriet ud. Hvad
skyldes
Bo svarede:

> [...]
LCD
> skærm. Hvis den ikke har spænding, bliver den mørk.

Det har jeg også tænkt på, men ser jeg gennem en skærm?? Der er nemli
stadig billede, det er bare mørkere, og hvis det er en lcd-skærm jeg ser, så
er det vel pr. deffinition IKKE et spejlreflex??

JHF (Jeg er muligvis en lidt for gammel nostalgikker der har taget et
stort spring fra F-3 til digitalt!)

Fra : Anders

Dato : 09-03-04 23:01

> [...]
> stadig billede, det er bare mørkere, og hvis det er en lcd-skærm jeg ser,

> er det vel pr. deffinition IKKE et spejlreflex??

Bu mener "kigger _igennem_". Dvs. info ligger i krystaller i det glas du
kigger igennem "inden" du ser refleksionerne fra spejlene...

Jeg kender ikke D100, men umiddelbart ville jeg tro at en evt. LCD ikke var
fyldt helt med krystal (men kun små områder: tal, fokusfelter etc)...

Mvh.
Anders

Fra : Simon Nielsen

Dato : 10-03-04 00:03

"Anders" <af-spam@hi5.dk> wrote in message news:c2leos$886$1@sunsite.dk...
> [...]
var
> fyldt helt med krystal (men kun små områder: tal, fokusfelter etc)...

Det LCD skærmen gør er at den prøver så vidt muligt at gengive det billede
du gerne skulle få til sidst. Billedet på en gennemsigtig LCD skærm er som
regel hvidt (eller lyst) og så vil det gengive så vidt muligt det billede du
får når du skal til at tage billedet, derudover har du fokuseringspunkter og
info om ISO osv. på skærmen, når skærmen så mister spænding så bliver den så
sort som den nu kan blive, det vil sige at den bliver mindre grå men stadig
gennemsigtig derfor får du et mørkere billede.

Du kan også se hvis skærmen går i stykker, du kan begynde at få grønne
punkter som er pixelfejl men de bliver ikke at se på billedet. Men det er en
meget god ide når skærmen begynder at blive for dårlig eller få pixel fejl
så få den udskiftet og i samme omgang få kameraet gennemrenset, det en smart
smart ting Nikon har fundet på.

Mvh
Simon

Fra : John

Dato : 10-03-04 20:45

Fra : John

Dato : 10-03-04 20:48

> [...]
LCD
> skærm. Hvis den ikke har spænding, bliver den mørk.

Njae...nu er D100 jo et spejlreflekskamera, så forstår ikke lige hvad du
mener med at han kigger gennem en LCD Skærm.

Mon ikke snarere at der blot sker det, at linses blænder op, når batteriet
tages ud? Normalt er der altid blændet helt ned, således at der kommer godt
med lys til søgeren, og først i det øjeblik spejlet vippes op, stilles
blænden i objektivet til den valgte værdi.
--
MVH
John K Hansen

Fra : JHF

Dato : 11-03-04 15:47

> [...]
> med lys til søgeren, og først i det øjeblik spejlet vippes op, stilles
> blænden i objektivet til den valgte værdi.

Det troede jeg også i starten, men sætter jeg blænderingen på 3,5 sker det
samme!

JHF

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-03-04 22:08

Det lyder interessant, min Canon 10D ændrer sig ikke i søgeren hvad enten
kameraet er tændt eller slukket. Selvfølgelig vises der info nedenfor
billedet i søgeren, når den er tændt, men billedet man ser gennem linsen (da
det jo er spejlrefleks) ændres ikke.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : max

Dato : 11-03-04 20:33

"JHF" <>
> [...]
> Det er ikke som først antaget at blænderingen "slapper af" og går tilbage
> til bl. 22, så er det at "billedet" i søgeren lysforstærkes??

Det samme sker på S2Pro - aner ikke hvorfor det sker,
det er nok ingen hjælp, men betyder det noget..?? -max-