Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
To nye FAQ's
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-03-04 21:44

Foranlediget af tråde, der har været for nylig, og som var
gentagelser af spørgsmål, der hyppigt stilles her i gruppen,
så har jeg begået to stk FAQ-artikler.

En om arkivering af digitale fotos på ferierejser, og en om
pletter og fejl på digitale fotos, jeg er modtaglig overfor
saglig kritik og konstuktive forslag til forbedringer.

http://www.photo-gallery.dk/lagring/lager.html
http://www.photo-gallery.dk/pletter/plet.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : max

Dato : 07-03-04 22:52

"Niels Ebbesen"

> [...]
> pletter og fejl på digitale fotos, jeg er modtaglig overfor
> saglig kritik og konstuktive forslag til forbedringer.

Det er glimrende FAQ'er. Jeg har ikke meget forstand
på pletterne, men måske du kunne medtage teknikken
med rensepapir/Qtip og alkohol.

Jeg syns tilgengæld det er lidt out of date at anbefale
små flash kort - Jeg mener risikoen er meget lille for
at kortet går i baglås, hvor mange indlæg har vi haft her
i NG og det problem. Jeg har oplevet det en gang og
havde ikke noget problem med at redde alle billederne
på kortet.
Du er heller ikke glad for microdrives, igen har jeg ikke
stødt på problemer og har ikke hørt eller læst at der er
problemer.
Det transportable harddiske går vel op til 60-80GB og
man kan udskifte harddisken selv på den model du viser.
Så vidt jeg husker (har kun brugt den en gang) laver den
Apacer CD brænder du viser, en data test, så man ved
at cd'en er brændt korrekt. Problemet med brænderne
er at de kun kan brænde hvis kortet indeholder mindre
data end der kan være på en cd, et halvt fyldt 1GB kort
kan lade sig gøre, men et fuldt kort kan IKKE.
Nikon og flere er kommet med transportable harddiske
med indbygget skærm, det blir nok standart i løbet af
året.
Godt initiativ Niels. -max-

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-03-04 23:16

max wrote:

> Det er glimrende FAQ'er. Jeg har ikke meget forstand
> på pletterne, men måske du kunne medtage teknikken
> med rensepapir/Qtip og alkohol.

FAQ'et handler om årsagen til forskellige typer pletter og fejl,
og ikke om hvordan man pudser objektiv og CMOS/CCD-chip...

Du kan jo skrive et FAQ om hvordan man pudser og rengør de
ædlere dele, jeg skal gerne lave html og hoste det...!

> Du er heller ikke glad for microdrives, igen har jeg ikke
> stødt på problemer og har ikke hørt eller læst at der er
> problemer.

Der har gennem årene været ganske mange tråde, hvor folk har
mistet billeder, og for nogen er det lykkedes at gendanne dem,
men mange tabt deres billeder.

Og hvis jeg ikke havde skrevet, at microdrives og harddiske
kan gå i udu, så var der en som skrevet et Re, hvor han på-
pegede, at jeg havde glemt dette...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : max

Dato : 07-03-04 23:27

"Niels Ebbesen"

> [...]
>
> Du kan jo skrive et FAQ om hvordan man pudser og rengør de
> ædlere dele, jeg skal gerne lave html og hoste det...!

Slap dog af - Øresprøjter er inn, men vatpinde er out, ok den er
feset ind på lystavlen.. Det var bare et forslag.

> [...]
>
> Og hvis jeg ikke havde skrevet, at microdrives og harddiske
> kan gå i udu, så var der en som skrevet et Re, hvor han på-

Ok. --max-

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-03-04 23:44

max wrote:

> Slap dog af - Øresprøjter er inn, men vatpinde er out, ok den er
> feset ind på lystavlen.. Det var bare et forslag.

Stop en halv, mit forslag var ikke negativt ment, jeg ved kun
ganske lidt om at rense CMOS/CCD, og hvis du har know-how'en,
så er det da meget rimmeligt, at du skriver et afsnit om
hvordan det bør gribes an...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-03-04 23:42

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev :

>Du kan jo skrive et FAQ om hvordan man pudser og rengør de
>ædlere dele, jeg skal gerne lave html og hoste det...!

Du mener lade et program lave htmlkode, som man gjorde i forrige
århundrede.
--
Knud

Fra : -Thomas H.-

Dato : 08-03-04 07:51

> Du mener lade et program lave htmlkode, som man gjorde i forrige
> århundrede.

Kan det da ikke være pisse lige meget hvordan man laver HTML koden ?? Hvis
man ikke har forstand på html programmering og man vil lave en hjemmeside,
er det da fuldstændigt lige meget om man bruger notepad eller et program til
at generere html koden for en, bare man får det resultat man gerne vil have
!

Med Venlig Hilsen
Thomas H.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 08-03-04 12:36

"-Thomas H.-" <condor-9@mail.xx> wrote in message
-sakse-
> [...]
til
> at generere html koden for en, bare man får det resultat man gerne vil

Hørt!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-03-04 16:55

"-Thomas H.-" <condor-9@mail.xx> wrote

> Kan det da ikke være pisse lige meget hvordan man laver HTML koden??

Jo da. Men den resulterende HTML er ikke ligegyldig.

Jeg undrede mig også lidt over Knuds fremfærd, det var ikke lige ham
jeg forventede sådan en kommentar fra. Imidlertid fortæller Google
med al tydelighed at Niels selv gerne udbreder sig om andres HTML
her i gruppen, så et forsigtigt bud fra min side ville være at Knud
lod ham smage sin egen medicin.

Et par hits fra Google:

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=3C363C97.5549217D%40niels-ebbesen.net
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&th=f66b28eb0346e1eb&seekm=3A928DCF.C3EC238B%40writeme.com
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=3D5841C2.B4C7D5CC%40niels-ebbesen.net

> [...]
> bruger notepad eller et program til at generere html koden for en,
> bare man får det resultat man gerne vil have !

Selvfølgelig. Det ligger jo netop i ordene "man gerne vil have".

Det gælder alle sammenhænge. F.eks. er det da glimrende at indstille
sit kameras hvidbalance til solskin og derefter tage billeder
indendøre ved lys fra elpærer. Hvis det er det man vil have.

Det kan så være at nogen vil påpege at fotografen muligvis ikke har
helt styr på hvad han laver og måske burde lære lidt mere om det, for
på den måde at få et resultat han synes bedre om.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-03-04 18:49

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> skrev :

> [...]
>med al tydelighed at Niels selv gerne udbreder sig om andres HTML
>her i gruppen, så et forsigtigt bud fra min side ville være at Knud

Netop.

>http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=3C363C97.5549217D%40niels-ebbesen.net

F.eks. skriver Niels her:
»I nyhedsgruppen news:dk.edb.internet.webdesign.ris+ros - kan du
få hjælp
til at rette de småting, som gør, at dit web-site ikke er
kompatibelt
med html-standarden.«

Niels egne sider følger heller ikke htmlstandarden, men
selvfølgelig hører det ikke hjemme i denne gruppe.

--
Knud

Fra : Ole Olsen

Dato : 08-03-04 04:49

On Sun, 7 Mar 2004 22:51:33 +0100, "max" <ma22x@hotmail.com> wrote:

>Det er glimrende FAQ'er.

Ja, og der er næsten ingen stavefejl. Men tegnsætningen er helt i
skoven!

OO

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-03-04 15:48

Ole Olsen wrote:

> Ja, og der er næsten ingen stavefejl. Men tegnsætningen er helt i
> skoven!

Jamen der ikke noget som forhindrer, at du lige laver en korrek-
tur og sender mig i en e-mail, det vil jo gøre dig til bidragyder.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-03-04 01:08

Niels Ebbesen wrote:

> Jamen der ikke noget som forhindrer, at du lige laver en korrek-
> tur og sender mig i en e-mail, det vil jo gøre dig til bidragyder.

Jeg vil lige sige tusind tak til Ole Olsen for den tilsendte
korrektur, når man som jeg staver som en brækket arm, så er det
en hjælp/kritik der virkelig kan bruges til noget.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 07-03-04 23:21

Som altid - godt gennemført.
Den med pletter var spændende at læse synes jeg.

Jan

Fra : TC

Dato : 08-03-04 17:27

Ganske glimrende, og brugbart!

Bare liiige en lille detalje omkring pletterne:
Du skriver, at problemet kan løses med en ekstern blitz!
Fair nok, og princippet forstået! Men de fleste "P og S" kameraer har jo
ikke tilslutnings mulighed for en sådan, og en slaveblitz er ikke altid
hurtig nok
Hvad gør man så??

Tommy

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-03-04 18:19

TC wrote:

> Hvad gør man så??

Det kan faktisk godt lade sig gøre, men det er en helt anden
snak, som der også godt kunne skrives et FAQ om.

Man kan købe fotoceller der kan slaveudløse andre blitz, og
hvis man med gaffa-tape placerer den, så den dækker den ind-
byggede blitz, så er problemet løst.

Og så er der nogle point and shot kameraer, som laver et for-
blik med blitz'en, det skal slås fra, og hvis det ikke kan
slås fra, så bør man sælge kameraet og købe et bedre.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : TC

Dato : 09-03-04 15:10

> Og så er der nogle point and shot kameraer, som laver et for-
> blik med blitz'en, det skal slås fra, og hvis det ikke kan
> slås fra, så bør man sælge kameraet og købe et bedre.

Har spekuleret over hvad det ekstra blink skulle til for. Men det er jo
naturligvis for, at genere os der bruger optisk slave, så vi er nødt til, at
købe producentens (Olympus) tilbehør, som naturligvis tager højde for den
slags særheder

Tommy

Fra : Thomas Corell

Dato : 09-03-04 15:41

TC wrote:

> [...]
> købe producentens (Olympus) tilbehør, som naturligvis tager højde for den

Det gør en Metz-blitz med den rette SCA-adapter også.

--
Don't waste space

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-03-04 18:59

Niels Ebbesen wrote:
> Og så er der nogle point and shot kameraer, som laver et for-
> blik med blitz'en, det skal slås fra, og hvis det ikke kan
> slås fra, så bør man sælge kameraet og købe et bedre.

Belastende.. det blinkeri Canon EOS-300D holder på med når den laver
focus-hjælp med blitz kan vist ikke slås fra.. :o/

// Hans, der sælger sit kamera og køber et 10D ;) .. eller også
// skulle jeg bare få købt den Metz-blitz.
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985