Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sp: Fotografering i halvmørke
Fra : Jens Lønborg

Dato : 06-03-04 23:05

Hej FotoNørder
Jeg ved ikke så meget om fotografering, så jeg har et lille spørgsmål som
jeg gerne vil ha et råd om.
Jeg spiller i et band, og vi vil gerne ha taget nogle gode billeder når vi
er ude at spille. I ved billeder så man kan se vores lys mm. Hvordan tar man
det uden blitz?? I "gamle dage" hørte jeg een der sagde, at man skulle bruge
en film med et højt asa-tal. Er det rigtigt??
Kan man narre sit digitalkamera til at ta skarpe billeder i halvmørke??
Gode råd er velkomne
Jens

Fra : Mikkel Jørgensen

Dato : 06-03-04 23:15

"Jens Lønborg" <jens_soendergaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en film med et højt asa-tal. Er det rigtigt??
> Kan man narre sit digitalkamera til at ta skarpe billeder i halvmørke??

Hej Jens

Du kan evt. bruge en natfunktion vil jeg tro.....

/ mikkel

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 06-03-04 23:33

http://www.fotoportal.dk/artikler/iso.aspx
Denne er måske værd at læse.

Et stativ er altid en mulighed.

Det drejer sig jo hele tiden om at kunne sin fototeori - jeg kan den ikke
selv endnu. Men jo mere man kan jo flere muligheder har man pludselig.
Læs om blænde, ISO, lukketid og andre sjove ord. Det er tiden værd.

www.fotoportal.dk har jeg samlet lidt links også, som har hjulpet mig
selv lidt videre end da jeg startede for 1 år siden.

Held med billederne.

jan

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-03-04 23:30

"Jens Lønborg" <jens_soendergaard@hotmail.com> wrote in message

> Kan man narre sit digitalkamera til at ta skarpe billeder i halvmørke??

Jada, men i vore dage skal man pille ved ISO-indstillingen, da ingen
digitalkameraer vist benytter ASA længere Hvis kameraet understøtter
det, kan du tage billeder under dårligere lysforhold ved at øge kameraets
lysfølsomhed. Dette gøres ved at "tvinge" kameraet til at benytte en høj
ISO-indstilling, f.eks. 400 eller 800 ISO. Visse kameraer kan "presses" til
1600 ISO og endda 3200 ISO, men husk på, at desto højere lysfølsomhed, desto
mere "støj" kommer der på det endelige billede.

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 1D Mark II, så ingen nye billeder)

Fra : Thomas Corell

Dato : 07-03-04 11:16

Jens Bruun wrote:

> Jada, men i vore dage skal man pille ved ISO-indstillingen, da ingen
> digitalkameraer vist benytter ASA længere

De skriver "ISO", men opgiver ASA ;)

ASA: "200ASA"
DIN: "24'"
ISO: "200/24'"

--
Don't waste space

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-03-04 13:16

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> wrote in message

> ASA: "200ASA"
> DIN: "24'"
> ISO: "200/24'"

Jeg troede, ISO blot var en ny, international betegnelse for ASA, der vel
blev indført samtidig med, at DIN gled helt ud. Se f.eks. her:
http://www.minoxlab.com/Don_Krehbiel/mpl/dkasa.htm.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 07-03-04 00:30

> [...]
> en film med et højt asa-tal. Er det rigtigt??
> Kan man narre sit digitalkamera til at ta skarpe billeder i halvmørke??

Det kommer meget an på hvor høj en ISO hastighed du kan sætte dit kamera på.
Jeg bruger selv henholdsvis 1600 og 800 til koncerter m.v. alt afhængig af
lysforholdene. Desuden sætter jeg gerne blænden på omkring +3 (ved 800 ASA)
og +1 el. 0 (ved 1600 ASA) når jeg skal fotografere til koncerter hvilket
gør at billedet bliver lidt mere stabilt, men alt afhængig af lysforhold,
men digitale kamera kan have en tolerance helt op til +7, det skal også
siges at jeg kører på "gammeldags" farvenegativ film. Gå i kvickly og hav 70
kr. med og køb politikens fotobog, den er rigtig god og der står en masse om
eksponeringer og om hvordan man tager et godt billede, gå også i Photocare
og hente de bøger de har, de er gratis, er skrevet af samme forfatter som
politikens og også rigtigt gode hvis man er amatør.

Mvh
Simon

Fra : Thomas Corell

Dato : 07-03-04 11:13

Simon Nielsen wrote:

> [...]
> lysforholdene. Desuden sætter jeg gerne blænden på omkring +3 (ved 800 ASA)

Hvad mener du med "+3" ? At du underbelyser med 3 blændetrin ?

--
Don't waste space

Fra : Mic Holm

Dato : 07-03-04 01:18

Hej Jens,

Måske kunne i invitere nogen af os foto-nørder til at komme og tage billeder
ved en prøve eller lign - så kan I jo bare vælge de bedste billeder ud. -
Jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste der er klar til en lille
foto-udfordring?

Hvor bor I?

--Michael

Fra : Joergen Bech

Dato : 07-03-04 08:47

On Sat, 6 Mar 2004 23:05:29 +0100, "Jens Lønborg"
> [...]

>en film med et højt asa-tal. Er det rigtigt??
>Kan man narre sit digitalkamera til at ta skarpe billeder i halvmørke??

Her er nogle tips:
http://www.betterphoto.com/exploring/concerts.asp

og en masse eksempler på hvad man kan håbe på at kunne
skyde med et billigt digicam:
http://outtasightsandsounds.com/photos/dings/photobook.html
Bemærk, at kameraet der er brugt her er et Olympus C2020, som
har en væsentligt mere lysstærk linse end de fleste digicams på
markedet i dag. Har selv haft sådan et på et tidspunkt og kan
bekræfte, at det er særdeles godt til at tage billeder i dårlig
belysning.

Mvh

JB

Fra : Joergen Bech

Dato : 07-03-04 09:31

> [...]
>markedet i dag. Har selv haft sådan et på et tidspunkt og kan
>bekræfte, at det er særdeles godt til at tage billeder i dårlig

Duh! Jeg er vist ikke helt vågen: Det var et C2040 jeg i sin
http://www.steves-digicams.com/c2040.html
http://www.edigitalphoto.com/eReviews/0109edp_olympus/
tid havde. 2040'eren har et endnu bedre objektiv end 2020'eren
(F1.8), men 2020'erens F2.0'er er også udmærket til at tage