Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mit nye digitale kameras batteriforbrug...~
Fra : Ukendt

Dato : 06-03-04 11:45

Hej Gruppe

Allerførst lige pænt goddag til jer allesammen fra newbieen her

.....Og så til det alvorlige:

Jeg har investeret i et olympus c-450 ZOOM og det er for såvidt et OK
lille kamera...MEN: Det æder batterier så man skulle tro at det er
løgn! Jeg har været ude for at det ikke engang kan tænde med helt nye
(duracell) batterier, men kun bipper og blinker pga. "lavt
strømniveau". Det "bedste" resultat jeg har haft var at kunne tage 6-7
billeder inden det løb tør for strøm!
Da det derfor kke nytter meget at forsøge at bruge det på steder, hvor
man ikke kan bruge AC-adapteren har jeg været ved at undersøge
alternative muligheder: Olympus anbefaler at man bruger opladelige
NiMH batterier (som de tilfældigvis sælger), eller cr-v3 batterier
(som de skal have ca. 200 kroner for, stykket).
Mine spørgsmål er: Har nogen erfaringer med meget sultne kameraer og
hvad har de i givet fald gjort for at afhjælpe problemet? Har nogen
prøvet olypus' opladedelige batterier (eventuelt ligefrem i et c-450
Zoom) og er de bedre (mere holdbare) end almindelige batterier (eller
opladelige fra andre producenter)? Er den dér cr-v3 pack pengene værd,
og er den bedre end kodaks tilsvarende til 80 kr.?

Håber at nogen kan hjælpe!

Hilsen Jens

Fra : Anders Houmark

Dato : 06-03-04 12:18

Jens Vejrum wrote:
> [...]
> NiMH batterier (som de tilfældigvis sælger), eller cr-v3 batterier
> (som de skal have ca. 200 kroner for, stykket).

Ja, det gælder for alle digitale kamera, de skal have godt med saft. Ved
brug af alm. Duracell batterier vil de ikke holde særlig længe, fordi
kameraet trækker så meget strøm at de "kortslutter".. Det er den bedste
forklaring jeg kan give dig, men der er sikkert nogle som kan komme med en
mere teknisk forklaring.

> Mine spørgsmål er: Har nogen erfaringer med meget sultne kameraer og
> hvad har de i givet fald gjort for at afhjælpe problemet?

Jeg købte nogle opladelige batterier fra www.batterier.dk . Der sidder 4
stk. 2000mAh Panasonic i mit Olympus C-4000 og med sådan 4 i kan jeg tage
omkring 7-800 billeder før jeg skal skifte. Har købt 2 sæt, det kostede
sådan ca. 280 i alt.

> [...]
> opladelige fra andre producenter)? Er den dér cr-v3 pack pengene værd,
> og er den bedre end kodaks tilsvarende til 80 kr.?

Prøv at se på www.batterier.dk eller www.billigebatterier.dk om du ikke kan
finde nogle batterier som er billige :)..

Jo flere mAh = jo længere batterilevetid

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Richard

Dato : 10-03-04 22:08

Anders Houmark wrote:

> [...]
> forklaring jeg kan give dig, men der er sikkert nogle som kan komme med en

Et forsøg: Den længere drifttid på genopladelige NiMh-batterier og alm.
alkaline i digikameraer o.lign. skyldes hovedsageligt, at kameraet
trækker strøm i meget svingende mængde. Det kan et alkaline ikke klare,
det kan ikke komme til at afgive nær så meget af sin oprindelige
kapacitet. Ved konstant afladning af batteriet som i fx en stavlygte
derimod, vil et alm. godt alkaline kunne afgive væsentlig mere og alt
ialt holde nogenlunde så længe som et 16-1700 mAh genopladeligt batteri.
(Kilde batteritest i c't ult. 2002).

> [...]
> stk. 2000mAh Panasonic i mit Olympus C-4000 og med sådan 4 i kan jeg tage
> omkring 7-800 billeder før jeg skal skifte. Har købt 2 sæt, det kostede

Panasonic 2000 mAh (topmodellen dengnag) var netop topscorer i nævnte
test. Sikkert også et godt valg i dag.

En ofte overset mulighed er at vælge hukommelseskort med lavere
strømforbrug - i det mindste på CF-kort er der ret stor forskel i
opgivelserne. For de kort hvor strømforbrug opgives

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : PE

Dato : 06-03-04 12:09

<Jens Vejrum> skrev i en meddelelse

> [...]

> opladelige fra andre producenter)? Er den dér cr-v3 pack pengene værd,
> og er den bedre end kodaks tilsvarende til 80 kr.?

Hej Jens
Jeg har haft et Olumpus C-960 og det har fungeret udmærket med alm. 1300mAh
opladelige batterier af noname fabrikat.

Hilsen
Poul

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-03-04 13:52

<Jens Vejrum> wrote in message

> [...]
> NiMH batterier (som de tilfældigvis sælger), eller cr-v3 batterier
> (som de skal have ca. 200 kroner for, stykket).

Min halvgamle Nikon Coolpix opfører sig på samme måde, så jeg har helt
droppet alm. batterier og benytter kun NiMH (altså de genopladelige).
Forklaringen skulle være, at kameraerne stort set kræver at batterierne
leverer maksimal spænding, og at almindelige batterier mister spændingen
jævnt, hvorimod NiMH-batterier holder næsten maksimal spænding hele vejen
gennem afladningen indtil de pludseligt falder sammen. Den eneste ulempe ved
dette er, at man stort set kun kan tage et enkelt billede efter kameraet
melder am 'lav batteristand'.

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-03-04 19:44

"Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ved
> dette er, at man stort set kun kan tage et enkelt billede efter kameraet

Det er nok mere et spgsml om at kunne aflevere en vis mangde strøm ( der er
omv. prop. med indre modstand) som efterhånden adskillige tråde har antydet.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-03-04 19:46

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Det er nok mere et spgsml om at kunne aflevere en vis mangde strøm ( der
er
> omv. prop. med indre modstand) som efterhånden adskillige tråde har
antydet.

Antydet? Det udtryk kandiderer til at vinde prisen som århundredets
underdrivelse

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 1D Mark II, så ingen nye billeder)

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-03-04 21:56

> Antydet? Det udtryk kandiderer til at vinde prisen som århundredets
> underdrivelse

Fnis.....
At mange mener det samme er ikke ensbetydende med at synspunktet er rigtigt.
Forholdt det sig ikke således ville Mahler/Mozart/Beethoven osv være
inferiøre i forhold til Birthe Kjær.....
Virkelig dokumentation har et andet niveau end en debat her, hvor jeg kun
har set meget lidt (omend nogen) dokumentation.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-03-04 11:14

> "Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Antydet? Det udtryk kandiderer til at vinde prisen som århundredets
> underdrivelse

Hvad er det lige, jeg har misforstået. Gælder ohms lov ikke mere, eller er
strømstyrke og spænding ikke stadigvæk ligefremt proportionale?
Og at alkaline har en højere indre modstand gør blot at spændingen falder
hurtigere end ved et batteri med lille indre modstand, når der trækkes
strøm.
Man vil ofte bruge udtrykket 'en stivere' strømforsyning. Men det ændrer
ikke på at spænding og strømstyrke (i hvert fald i jævnstrømskredse) er to
sider af samme sag.

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-03-04 17:30

> [...]
> ikke på at spænding og strømstyrke (i hvert fald i jævnstrømskredse) er to

Ohms lov gælder naturligvis og den siger IKKE at strøm og spænding er
ligefrem prop.
Men læs dog tilbage i de tråde der lige har været.

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-03-04 18:20

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Ohms lov gælder naturligvis og den siger IKKE at strøm og spænding er
> ligefrem prop.

Ved samme modstand, joda (U=R*I).

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-03-04 19:27

> "Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Ved samme modstand, joda (U=R*I).

Men det er netop ikke tilfældet (samme modstand)

Fra : Joergen Bech

Dato : 06-03-04 14:51

> [...]
>opladelige fra andre producenter)? Er den dér cr-v3 pack pengene værd,
>og er den bedre end kodaks tilsvarende til 80 kr.?

Jeg fik også to stk. CR-V3 batterier med til mit Olympus kamera
for >2 år siden. De røg direkte i skuffen. Jeg købte 3 sæt NiMH-
batterier og en lader samtidig med at jeg købte kameraet.

Jo, CR-V3-batterier leverer strøm til at tage ganske mange billeder,
men det ER engangsbatterier, så det eneste tidspunkt de har en
eksistensberettigelse er, hvis man står i en fremmed by OG de
genopladelige er flade (hvilket som regel skyldes dårlig planlægning)
OG der er en fotohandler i nærheden der sælger sådanne
batterier.

Så køb blot en lader og nogle sæt NiMH-batterier. Det burde ikke
stå som en anbefaling, men som et ufravigeligt krav angivet med
store bogstaver på forsiden af kassen. Kig efter hvor mange
mA/h de er på (mindst 1700, gerne 2200-2300) snarere end om
de er fra Olympus. En lader inkl. 4 stk. AA (=2 sæt for dit
vedkommende) fås for ca. DKK 150-200,-.

/JB

Fra : Jens Vejrum

Dato : 06-03-04 15:45

Tak til jer allesammen.

Jeg har besluttet at gøre som de fleste af jer foreslår og har bestilt
en lader og nogle NiMH 2100mAh panasonic batterier... Så håber jeg at
det kommer til at gå bedre med mine fotografiske eventyr i fremtiden!

Venlig hilsen
Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-03-04 15:43

> [...]
> opladelige fra andre producenter)? Er den dér cr-v3 pack pengene værd,
> og er den bedre end kodaks tilsvarende til 80 kr.?

Hej Jens

Det er min helt klare overbevisning, at hvis det ikke kan køre på
almindelige Duracel batterier, så er der noget galt med kameraet. Nok
bruger de meget strøm, meeennn.... Dermed ikke sagt, at almindelige
batterier er økonomiske.
Så jeg ville, straks gå på www.batterier.dk og bestille et par sæt
genopladelige batterier, og en lader F.eks Minwa 5798.
Den er ingen superlader, men rimelig, har motionerings program, og kan lade
alle de gængse typer, og er rimelig hurtig, og billig.

M.V.H.....Benny..

Fra : Joergen Bech

Dato : 07-03-04 08:37

>Det er min helt klare overbevisning, at hvis det ikke kan køre på
>almindelige Duracel batterier, så er der noget galt med kameraet. Nok
>bruger de meget strøm, meeennn.... Dermed ikke sagt, at almindelige

Hvis alle skulle levere deres digicams tilbage fordi de ikke kunne
køre på Duracell, tror jeg vi hurtigt ville bevæge os tilbage til de
analoge kameraer. En CCD+TFT æder strøm. Måske et kamera
uden TFT - og med en CMOS-sensor i stedet for en CCD ditto,
ville kunne køre på almindelige engangsbatterier, men det er blot
ikke tilfældet i dag. Selv med genopladelige batterier har jeg set
eksempler på kameraer (specielt et 2 mpixel Kodak easyshare-
something) der dårligt kunne klare mere end 20-30 billeder på en
fuld opladning.

Men her er en lang artikel om emnet:
http://www.dansdata.com/cambattery.htm

Når kapløbet om mpixel og sensorkvalitet begynder at ebbe
ud kan man håbe på at producenterne begynder at fremhæve
batterilevetiden på deres kameraer. På samme måde som det
er tilfældet med trådløse telefoner, hvor de to ting der oftest
fremhæves er 1) afstand fra basen, og 2) batterilevetid for
tale/standby. Men sådanne tal vil nok ikke være bedre end
de, der oplyses om bilers benzinforbrug ved blandet kørsel,
så ...

Mvh

JB

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-03-04 00:21

"Joergen Bech" <jbech@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tale/standby. Men sådanne tal vil nok ikke være bedre end
> de, der oplyses om bilers benzinforbrug ved blandet kørsel,

Hej JB

Tal betyder det du lægger i dem. Zuzuki Alto går 20,4 Km/l, min går 14,65
Km/l. Hvis jeg ville give afkald på pladsen, så var den da fristende. Men
mine hunde ville sikkert blive klaustrofobiske i sådan en. Du kender
formodentlig din egen kørestil, så ved du med dig selv, om du skal lægge
til, eller trække fra de tal du læser i brochuren.
Det forandrer ikke min mening, hvis man står med et sæt nye Alkaline, og ens
kamera, som der her beskrevet, ikke engang kan tænde, så er der altså noget
galt.

M.V.H.....Benny..

Fra : Simon Nielsen

Dato : 07-03-04 00:47

> opladelige fra andre producenter)? Er den dér cr-v3 pack pengene værd,
> og er den bedre end kodaks tilsvarende til 80 kr.?
<klip>

Jeg bruger selv 4 stk AA 2100 mAh genopladelige i mit kamera, jeg købte dem
sammen med en lader i fakta for 70 kr. og de virker bare fint. Problemet er
at almindelige batterier i hvert fald dem der sidder i mine Nikon F90'ere
ikke kan levere nok strøm til digitale kameraer, dem jeg har siddende er
oogså meget billigt indkøbt i fakta, der er sådan nogle lilla og grønne SONY
batterier, der står at de leverer strøm på 850 mAh og det er simpelthen ikke
nok for et digitalt kamera, de vil gerne op over 1500 mAh før at det holder
bare nogenlunde længe.

Mit råd, gå i en fotonutik og sig at du skal have nogle 2100 mAh batterier
og en lader til, den koster vistnok en 300 kr. men det er altså også gode
batterier så. Det kan ikke betale sig at købe olympus for du betaler mere
for navnet, køb hellere nogle universal som Varta batterier.

Jeg var selv heldig at finde en lader og 4 batterier der bare funker rigtigt
godt, men det var vist et engangstilbud.

mvh
Simon

Fra : Joergen Bech

Dato : 07-03-04 08:19

> [...]
>batterier så. Det kan ikke betale sig at købe olympus for du betaler mere
>for navnet, køb hellere nogle universal som Varta batterier.

Hvis man går i en fotobutik efter genopladelige batterier får
man også lov at betale en overpris for disse.

Bevares, jeg begik den samme fejl da jeg købte mit første sæt,
men de UniRoss-batterier jeg efterfølgende købte hos Bilka til
en pris der var 40% lavere (for samme antal mA/h) fungerede
ligeså fint som "fotobutik"-varen.

Mvh

JB

Fra : IDResonant

Dato : 07-03-04 13:53

Joergen Bech <jbech@post1.tele.dk> wrote in message news:<i2jl40hvvcrlacilfg0h0geufv9j0tlao0@4ax.com>...

> [...]
> men de UniRoss-batterier jeg efterfølgende købte hos Bilka til
> en pris der var 40% lavere (for samme antal mA/h) fungerede

Er med på en anbefaling her - mangler oss batterier/oplader til mit
canon a60. Men total jungle. Har i nogle favoritter i mængden (ex på
batterier.dk) fordi som det er nu, er det ene lige så godt som det
andet i mine øjne. :)

Fra : Olesen

Dato : 07-03-04 09:21

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Jeg var selv heldig at finde en lader og 4 batterier der bare funker
rigtigt
> godt, men det var vist et engangstilbud.

Jeg har en Duracell lader med 4 stk. HAMA 2200 mAh batterier.
De holder ca. dobbelt så lang tid med skærmen tændt, som hvis
jeg brugte Duracell som er noget opreklameret shit.
Laderen kostede ca. 249,- batterierne 139,-/4stk

MVH

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-03-04 19:20

Jens Vejrum wrote:

> Håber at nogen kan hjælpe!

Læs mit FAQ-artikel om genopladelig batterier, og spørg så om
det du ikke finder svar på www.photo-gallery.dk/side-08.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Vejrum

Dato : 10-03-04 16:01

Hej igen allesammen

Nu har jeg været ved at afprøve mit kamera med de opladedelige
batterier som jeg bestilte. Jeg har pt fået taget nogen-og-tredive
billeder, så uanset hvor længe de bliver ved, så er det en væsentlig
forbedring i forhold til engangsbatterierne.

Tak for hjælpen allesammen!

Hilsen Jens

Fra : Gert Medom

Dato : 15-03-04 10:52

Hej Jens.

En ting på et digital kamera der virkelig ta´r af strømmen, er Displayet
bagpå, hvor du kan se billedet, før/efter du har taget det. Jeg slukker selv
dette display når det ikke er nødvendigt, og det hjælper på batteri tiden.

Genopladelige batterier er i det lange løb en god investering, både for din
økonomi og for miljøet. Der findes hurtigladere på markedet, der kan klare
en opladning på 3-5 timer.

Den bedste hilsen

Gert Medom

Fra : Jens Vejrum

Dato : 15-03-04 19:21

Lige lidt feedback:

Først og fremmest: Tak igen for den store hjælpsomhed i har lagt for
dagen.

Det viser sig at kameraet kan tage ca. 50 billeder (Mest med blitz og
med minimal brug af skærm) med de opladelige batterier jeg har
anskaffet. Dét er jo en stor forbedring - og øger jo brugbarheden af
kameraet betragteligt.

Tak for hjælpen!

Fra : emj

Dato : 15-03-04 19:44

On Mon, 15 Mar 2004 19:20:52 +0100, Jens Vejrum <no@good.dk> wrote:

>Det viser sig at kameraet kan tage ca. 50 billeder (Mest med blitz og
>med minimal brug af skærm) med de opladelige batterier jeg har
>anskaffet.

Det er alt for lidt. Hvad er det for nogle batterier, du har anskaffet
dig?

Hilsen emj

Fra : Joergen Bech

Dato : 15-03-04 20:36

On Mon, 15 Mar 2004 19:43:45 +0100, emj <emjnospam@stofanet.dk> wrote:

>Det er alt for lidt. Hvad er det for nogle batterier, du har anskaffet
>dig?
>
>Hilsen emj

50 billeder *med* blitz på 2 stk. AA-batterier lyder vel meget
rimeligt? På mit eget kamera får jeg ca. 150 billeder *uden*
blitz og *uden* brug af skærm (Olympus C2100UZ med 4
stk. AA-batterier - dog med EVF tændt, men den bruger
væsentligt mindre strøm end den store skærm).

Men det kunne være interessant at høre hvor mange billeder
kameraet kan tage på en fuld opladning uden brug af blitz.

/JB