Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sensor clean på Canon 10D
Fra : Hans Kruse

Dato : 01-03-04 21:41

Jeg har opdaget, at der er pletter på sensoren på min 10D og jeg kan ikke se
nogen pletter med det blotte øje ved at se på sensoren, når spejlet er
klappet op. Jeg kan heller ikke blæse dem væk med en linsebørste (blæser med
gummibold fra ca. den afstand fatningen giver) og heller ikke suge dem væk
med en støvsuger. Jeg har tidligere haft nogle pletter, som jeg kunne fjerne
ved ovenstående metode.

Jeg tog nogle billeder af den dejlige grå himmel tidligere idag og kørte dem
gennem autolevels i Photoshop og fik flg. billeder. For at udelukke at det
kunne være linsen brugte jeg to forskellige linser på forskellige
brændvidder.

http://www.pbase.com/hkruse/test_10d_dust

Hvis man ser billeder én for én og specielt i original størrelse kan man se
at pletterne er på samme sted. Jeg fik lidt af et chok, da jeg så det. Er
der andre, der har set tilsvarende og i givet fald hvordan er det fjernet?
På værksted eller ved egen hjælp?

Nu er det måske en ekstrem test, men de øverste pletter ses tydeligt på
billeder med en blå himmel foroven.

Mvh, Hans

Fra : max

Dato : 01-03-04 21:50

"Hans Kruse"
> [...]
> På værksted eller ved egen hjælp?
>
> Nu er det måske en ekstrem test, men de øverste pletter ses tydeligt på

Der ligger ne beskrivelse på pbase hvordan du renser sensoren,
den er meget meget forsigtig, så den kan du roligt bruge. Jeg bruger
en specgrabber, det er nok verdens dyreste vidskelæder, hehe..
En vatpind og alkohol skulle efter sigende være glimrende. -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-03-04 21:56

Hvor køber du specgrabber? Vatpind og alkohol er jeg nok ikke umiddelbart
tryg ved....
Har du en link på pbase?
Mvh, Hans

Fra : max

Dato : 01-03-04 22:08

"Hans Kruse"
> Hvor køber du specgrabber? Vatpind og alkohol er jeg nok ikke umiddelbart
> tryg ved....
> Har du en link på pbase?
> Mvh, Hans

Her:
http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning
Jeg købte min specgrabber hos isarfoto i tyskland,
men som sagt er det ikke andet end et sugerør med
et par mm gummi i enden.. -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-03-04 23:33

Har du prøvet fremgangsmåden beskrevet af Nicholas? Med alle hans referencer
etc. lyder det jo troværdigt.
Har nogen andre prøvet det?
Har nogen prøvet at få renset hos PW Service? Resultater?
Mvh, Hans

Fra : 2rb1

Dato : 02-03-04 09:30

Optiskvæske og vatpindfungerer fint

/2rb1

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-03-04 09:56

Mener du at du bruger normale vatpinde, som købes i supermarkeder? Kan du få
sensoren helt ren?
Mvh, Hans

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-03-04 19:04

In article <40444600$0$95017$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, 2rb1 wrote:

> Optiskvæske og vatpindfungerer fint

Det fra Canon efterlader en mælkehvidblå hinde. Men da der er en
glasplade over sensoren, så kan Ajax anvendes, evt den antistatiske.

Eller isopropanol som er standardvædsken. Skal være så ren som
mulig, dvs ikke en tynd 70% opløsning.

Fra : Thomas Rybak

Dato : 02-03-04 15:53

> http://www.pbase.com/hkruse/test_10d_dust

Det ser ud til, at du har taget dine billeder op mod himmelen.

Prøv i stedet at indstille kameraet til mindste (fx. f22) blænde og tag
billeder af et hvidt stykke papir (lukketiden er irellevant, så Av er fint).
Jo mindre blænde du bruger, jo tydeligere vil eventuelle partikler optræde.

Mvh Thomas