Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ixus 500 versus Ixus 430, 400
Fra : MA

Dato : 01-03-04 11:58

Af Canon egen hjemmeside
http://www.canon-europa.com/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital/Digital_IXUS_500/index.asp?specs=1
fremgår bl.a., at Ixus 500 som noget nyt i forhold til Ixus 400 har mulighed
for video i format 640x480, men kun med 10 fps og kun i 30 sekunder.....!
Det må da blive det mest stumfilmsagtige hakkende man kan forstille sig. I
lavere opløsning 320 x 240 er det fortsat kun 15 fps som i Ixus 400 og 430,
hvilket også hakker en del
http://www.canon-europa.com/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital/Digital_IXUS_430/index.asp?specs=1
Mindst 18, helst 20 fps skal man op på for at det med mine øje er brugbart
som video. Så de 10 fps giver kun mening hvis man vil bruge billeder i en
serie, men så er formatet for lille, så funktionen giver stort set ingen
mening.
Anvendes "continuos shooting" bemærkes, at denne er 2.5 fps for 400 og 430,
men kun 2.2 fps for 500 - dvs langsommere.
Ixus gemmer fortsat billederne komprimeret i JPEG-format, og uden at blinke
vil jeg hellere gemme billeder i format 2272 x 1704 som Ixus 400 og 430 har,
end Ixus 500's formater 2592 x 1944 og 2048 x 1536, hvor det første er for
stort og det andet er for lille.
Der er marginal mere digital zoom i 500 i forhold til de to andre, men
optikken og den optiske zoom er den samme (x 3) i alle 3 modeller og alle 3
modeller har 9 punkts AiAF, DIGIC og iSAPS.
Så umiddelbart får man intet reelt brugbart ved at investere i Ixus 500
versus de to andre, måske endog tværtimod.
Det noteres i.ø. at Ixus 400, 430 og 500 understøtter FAT 32 og CF kort over
2 GB.

Venligst
- MA

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 01-03-04 19:13

MA wrote:

> at Ixus 500 som noget nyt i forhold til Ixus 400 har mulighed for
> video i format 640x480, men kun med 10 fps og kun i 30 sekunder.....!

Det skuffede også mig.

> [...]
> Ixus 400 og 430 har, end Ixus 500's formater 2592 x 1944 og 2048 x
> 1536, hvor det første er for stort og det andet er for lille.

Det er så meget individuelt. Jeg har svært ved at opfatte nogen
opløsning som "for stort", hvis ellers der er reelle oplysninger i og
det ikke blot er støj og uskarphed.

For mig er Sonys DCS-T1 et bedre valg, hvis vi snakker minikameraer.
Større LCD, bedre videomode, fysisk mindre (IXUS serien er lidt for tyk
til en almindelig lomme). Det eneste der taler imod er at det bruger
Sonys memorystick og at der mangler stativgevind.
--
JPEGCrops 0.6.10 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/