Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Film......
Fra : Mic Holm

Dato : 01-03-04 00:26

Jeg skal have fat i nogle 400/36 film som jeg selv kan fremkalde i mit
mørkekammer. Indtil nu har jeg købt lidt på må og få, men nu vil jeg have en
20-50 film af den samme type, så jeg kan lære at bruge den film bedst
muligt. Jeg har mest brugt ILFORD Delta 400, og de er som regel kommet lidt
tyndt ud. De er stemplet Apr. 2006, så de er da ikke for gamle. Måske har
jeg bare fremkaldt for længe - måske er de over-exponerede.

Jeg har kig på Kodaks T-MAX 400, som vistnok er let at pushe til 800 eller
1600, og som skulle være lidt tilgivendene overfor expermiental fremkaldelse

Jeg leder efter den billigste leverandør, og det ser ud til at være
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=29139&is=GREY
som tager $2.29 for 36 exp. (ca. 14Kr) - Kan det mon gøres billigere? - Er
det smart selv at rulle dem? - Hvordan gør man?

Er det den rigtige film jeg har fundet der - den jeg selv kan fremkalde? -
det er en "Kodak TMY" film. "Kodak CN" filmen er en C-41, ikke sandt? - Hvad
er der speciel ved en TRI-X film?

Nu er sommeren jo på vej, så skulle jeg hellere finde en ISO 125 film? -
eller er 400 OK, selvom det er høj sol? Jeg skyder med et EOS5, som kan gå
ned til 1/4000 sek, og elsker mit f/1.8 objektiv, og den DOF det objektiv
giver. Samtidig vil jeg gerne kunne skyde indendørs uden flash. Kan jeg
exponere den som en ISO 100?

Er der andre film jeg skulle kigge på?

På forhånd tak.

--Michael

Fra : Egon Stich

Dato : 01-03-04 13:12

"Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> skrev i en meddelelse
> [...]
> ned til 1/4000 sek, og elsker mit f/1.8 objektiv, og den DOF det objektiv
> giver. Samtidig vil jeg gerne kunne skyde indendørs uden flash. Kan jeg

Hej Mich..
Jeg synes, du skal holde dig til Delta filmene. 400 asa og måske også Delta
100.
Jeg har kørt med disse i lang tid, og finder dem ganske gode.

MVH
Egon

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-03-04 13:53

"Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> wrote in message

> [...]
> som tager $2.29 for 36 exp. (ca. 14Kr) - Kan det mon gøres billigere?

En god ide at købe i EU, så der ikke kommer told og moms på...

> -Er det smart selv at rulle dem? - Hvordan gør man?

Slukker lyset...
Man anskaffer et apparat til at rulle i dagslys med, og køber spoler med
30meter eller mere

Bo //

Fra : NIL

Dato : 01-03-04 15:10

> [...]
en
> 20-50 film af den samme type, så jeg kan lære at bruge den film bedst

Hej Michael...

Husk nu, at håndtere filmene i totalt mørke! Men når først filmen er i
fremkaldertromlen - kan du godt være i dagslys...

Hilsen
NIL

Fra : Maria Fabricius

Dato : 01-03-04 18:34

> Jeg har kig på Kodaks T-MAX 400, som vistnok er let at pushe til 800 eller
> 1600, og som skulle være lidt tilgivendene overfor expermiental
fremkaldelse

Hej Michael.

Jeg bruger selv ovennævnte film, som er god til hjemmefremkaldelse, og den
kan ganske rigtigt presses.
Jeg synes, du skal bruge en 100 iso film, når vejret tillader det, da
tri-x'en godt kan virke en smule grovkornet og kornene bliver finere ved en
langsommere film. Jeg plejer at bruge Agfa's APX 100 iso, som også er god at
fremkalde selv.

Mvh Maria

www.mf-foto.dk

Fra : Waal

Dato : 01-03-04 22:31

> [...]
> det er en "Kodak TMY" film. "Kodak CN" filmen er en C-41, ikke sandt? -

Kodaks alsidige arbejdshest i 50 år

> Nu er sommeren jo på vej, så skulle jeg hellere finde en ISO 125 film? -

Kodak plusX (idag 125PX) giver gode resultatet fremkaldt i Tenetal Neofin
Blå.
Det er en "gammel" kombination men meget let at arbejde med og negativerne
er lette at kopiere. Fremkalderen kan du købe ved siden af Damhuskroen.

I sidste ende må du selv finde din egen (egne) favoritkombination(er) så du
er nødt til at prøve dig frem.

Michael

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-03-04 22:43

"Waal" <waal@post.tele.dk> skrev :

>Det er en "gammel" kombination men meget let at arbejde med og negativerne
>er lette at kopiere. Fremkalderen kan du købe ved siden af Damhuskroen.

Der ligger Damhustivoli til venstre og Danhussøen til højre, hvem
af dem?

(selvom jeg godt ved, hvem du tænker på, tror jeg).
--
Knud

Fra : Waal

Dato : 01-03-04 23:29

> Der ligger Damhustivoli til venstre og Danhussøen til højre, hvem
> af dem?
>
> (selvom jeg godt ved, hvem du tænker på, tror jeg).

Jeg kan anbefale vores gode slagter på torvet, han har fine ænder til jul,
men ingen fremkalder

Michael

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-03-04 23:33

"Waal" <waal@post.tele.dk> skrev :

>Jeg kan anbefale vores gode slagter på torvet, han har fine ænder til jul,
>men ingen fremkalder

Han ligger jo over på den anden side...
--
Knud

Fra : C. Poulsen

Dato : 02-03-04 14:38

"Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> wrote in message news:<c1tsdb$12ub$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> ned til 1/4000 sek, og elsker mit f/1.8 objektiv, og den DOF det objektiv
> giver. Samtidig vil jeg gerne kunne skyde indendørs uden flash. Kan jeg

Hej Michael

Jeg ved godt at det nok er en smule dyrere at købe dem herhjemme, men
et godt alternativ er www.fotoplaneten.dk der har jeg købt en del S/H
film, også til oprulning (Ilford delta 400) som gør det en anelse
billigere.
en film jeg ellers er blevet glad for er kodak t-max 100, den kan nemt
fremkaldes i tetenal fremkalder.
Men ellers skriv til dem hvis de ikke har det du søger eller hvis du
har spørgsmål ang. S/H fotografering.

Carsten