Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Objektiver til D70
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 27-02-04 00:42

Svarer størrelsen på CCDen i et Nikon D70 så nogenlunde til størrelsen på
alm. film, så man får samme størrelsesforhold i billedet, hvis man bruger
sine linser købt til et Nikon F65?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Heine Nyborg Mortens~

Dato : 27-02-04 01:44

Efter alt sandsynlighed må svaret blive NEJ!

At lave en CCD eller CMOS chip er kostbart og jo størrer den er - jo dyre.
Hvis man vil have en ccd som er ligeså stor som 35mm film, er der ingen vej
uden om de proff'e kamera's Nikon D2H og D1 har vist nok, og Canon D1s.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-02-04 07:00

"Heine Nyborg Mortensen" <hnmortensen@hotmail.com> wrote:

[8<8<8<]
> Hvis man vil have en ccd som er ligeså stor som 35mm film, er der ingen
vej
> uden om de proff'e kamera's Nikon D2H og D1 har vist nok, og Canon D1s.

Hverken Nikon D2H eller D1 (både Canon D1, Nikon D1X og Nikon D1H) har en
sensorstørrelse på 24mm x 36mm.
Canon 1Ds har (og nogle fra Kodak og tidligere Contax).

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-02-04 07:00

> [...]
> alm. film, så man får samme størrelsesforhold i billedet, hvis man bruger

Nej.
Nikon D70 har samme sensor størrelse som Nikons øvrige nyere DSLR - det som
Nikon kalder DX format.
Det vil sige at den har en forlængelsesfaktor på 1.5

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 27-02-04 08:26

Mogens Hansen wrote:

>Nej.
>Nikon D70 har samme sensor størrelse som Nikons øvrige nyere DSLR - det som
>Nikon kalder DX format.
>Det vil sige at den har en forlængelsesfaktor på 1.5

Skal jeg tolke det sådan, at jeg vil få ca. 1,5 gange mere forstørrelse
af motivet på et D70, hvis jeg benytter mine linser fra mit F65?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Thomas Corell

Dato : 27-02-04 08:41

Thomas Arildsen wrote:

> Skal jeg tolke det sådan, at jeg vil få ca. 1,5 gange mere forstørrelse
> af motivet på et D70, hvis jeg benytter mine linser fra mit F65?

Ja. Principielt er får du et udsnit på 1:1,5 i forhold til hvad du er
vant til, med karakteristika svarende til den oplyste brændvidde
(dybdeskarpheden).

--
Don't waste space