Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
IXUS 400 - 2800 kr ??
Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 25-02-04 16:43

Hejsa,

Jeg har sat, at en online fotohandel, sælger ovenstående kamera til 2800 kr.
inkl. moms.
De bemærker da, at manualen er på engelsk.

Alt dette er til at leve med - men....
ifølge købeloven skal der være dansk manual, til varer der sælges i danmark.
Så - hvor er den "luskede" del af dette?
Er der risici forbundet med at handle på den måde istedet - eller hvad er
forklaringen på at det sælges til under prisen af hvad øvrige fotobutikker
giver i indkøb?

Håber I kan hjælpe med lidt forklaringer Vil nødig skyde foden af mig,
for at spare 500 kr.

Mvh Dennis

Fra : Casper

Dato : 25-02-04 23:28

Hej Dennis

Sådan som jeg forstår reglerne så SKAL der ikke være dansk manual til alt
elektronik du køber herhjemme. Jeg mener bl.a. at der er noget om at
omkostningerne til frembringelsen af manualen skal stå mål med "nytten".
D.v.s. hvis en lommeregner i Netto koster kr. 9,50 uden manual og ville have
kostet dig 45,- såfremt der skulle laves en dansk manual, ja så står
omkostningerne ikke mål med nytten for dig som forbruger. Omvendt er det med
farligt udstyr (hækkesaks, plæneklipper etc.); her skal der ALTID være dansk
manual uanset forholdet imellem produktpris og pris for dansk
manualfremstilling.

Nu er det jo et kamera, så der kan man jo sige at det er et dyrt produkt.
Tilgengæld følger der muligvis en svensk eller norsk manual med, og så er
omkostningen til produktion af dansk manual for høj ifht. den ekstra nytte
du som kunde får ud af det, da de fleste kan læse & forstå svensk/norsk.

Derfor er jeg ikke sikker på at du som forbruger har et ABSOLUT krav om
dansk manual til et digitalkamera, men hvis du vil være helt sikker, så prøv
i dk.videnskab.jura hvor de kan give dig et mere sikkert svar.

Mvh
- Casper

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-04 23:42

> [...]

> ifølge købeloven skal der være dansk manual, til varer der sælges i
> danmark. Så - hvor er den "luskede" del af dette?

Den "luskede" del er, at kameraet er parallelimporteret udenom den
danske importør, der laver de danske manualer. Hvorvidt der skal være
dansk manual med, har været diskuteret en del. Der skal ikke være dansk
manual med til alt, men kun, og nu kan jeg ikke huske lovens ord, varer
der er lidt mere komplicerede. Det kan diskuteres, om kameraer falder
ind under dette.

> Er der risici forbundet med at handle på den måde istedet - eller hvad er
> forklaringen på at det sælges til under prisen af hvad øvrige fotobutikker
> giver i indkøb?

Du kan få problemer, hvis kameraet skal repareres under garantien. I
princippet skal det indleveres til den forhandler, hvor det er købt.
Hvis firmaet er gået nedenom og hjem eller er ligeglade med købeloven,
er du på den. Fotohandlere er generelt sure på internetbutikker, så de
er ikke vilde med at tage imod kameraet. Canon Danmark har i et
interview i Politiken sidste sommer sagt, at hvis folk køber et Canon i
udlandet eller parallelimporteret f.eks. i en netbutik, og kommer i
klemme under garantien, så skal de nok hjælpe med at finde en ordning.
Men det er jo ikke den mest gunstige situation at stå i.
Ikke desto mindre er der masser her i gruppen, der køber i
danske og udenlandske netbutikker.

--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : max

Dato : 26-02-04 09:36

"Henrik Münster"
> [...]
> Men det er jo ikke den mest gunstige situation at stå i.
> Ikke desto mindre er der masser her i gruppen, der køber i

Så der er ikke worldwide garanti (EU) på Canon.. Jeg fårstår
ikke at der hele tiden dukker disse Canon service problemer op.
Nogle har måtte få garanti beviset stemplet (ikke noget problem)
for at få det rep. i Danmark, andre har ikke haft problemer.

Mine fuji, sigma og nikon afleverer jeg direkte til værkstedet har
aldrig oplevet nogle problemer, kan ikke se hvorfor man skulle,
bruge ekstra tid og resurser på at gå gennem forhandleren, det
lyder tåbeligt. -max-

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-02-04 21:23

Hej

max wrote:
> Så der er ikke worldwide garanti (EU) på Canon.. Jeg fårstår
> ikke at der hele tiden dukker disse Canon service problemer op.

Et Canon købt i USA har _kun_ garanti i USA og Canada. Hvor langt ud
deres garanti dækker for produkter købt i EU ved jeg ikke.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-02-04 10:13

Der er europæisk garanti på Canon kameraer, så et kamera kan indleveres til
et service center i et vilkårligt europæisk land, der er på listen. I
Danmark er det PW Service i Rødovre. Betingelsen er formelt at du har et
stemplet garantikort og købsnota. Jeg har lige fået repareret min 10D for
defekt lukker under garantien og kameraet var købt i Tyskland hos
www.technikdirekt.de og fik det gjort uden stemplet garantibevis. Jeg har nu
en tilsvarende sag med mit Sigma makroobjektiv og her er der også
Europagaranti, men det var et absolut krav at garantikortet bliver stemplet,
så det er derfor sendt til Technikdirekt for stempling. Derefter kan jeg få
det lavet i Danmark hos Sigma's service center i Farum.

For Canon objektiver er der world wide garanti.

Jeg håber det opklarer dette.

Mvh, Hans