Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kocertbilleder
Fra : Espen

Dato : 23-02-04 18:34

Halløj dk.fritid.foto

Jeg fik skudt en del billeder til (en fantastisk) Mike
Scott/Waterboys-koncert forleden aften i Baltoppen. På trods af den
begrænsede belysning syntes jeg selv, at jeg fik nogle rimelige skud i
kassen?

Teknisk:
Minolta Dimage 7Hi
ISO400
Lukkertid 1/125

Billederne har været gennem PS, da den korte lukkertid gav nogle let
underbelyste billeder. Fif til hvordan man opnår en mere korrekt belysning
uden at gå væk fra den nævnte lukkertid modtages meget gerne. (ISO kunne
selvfølgelig stilles til 800, men det gi'r lidt for kornede billeder efter
min smag).

Billederne kan ses på : http://www.suell.dk/album/thumbnails.php?album=8

Mvh Espen

--
http://www.suell.dk - my online photogallery
http://www.neilbrophy.com - the bands webpages

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-02-04 19:12

"Espen" <abc@cdef.gh> skrev i en meddelelse

> ISO400
> Lukkertid 1/125

Fine koncertbilleder, men jeg er lidt forbavset over, _hvor_ kornede de
fremtræder. Næste gang kunne du måske prøve med ISO200 og 1/60 i stedet for?
Det kræver selvfølgelig en rolig hånd, men holder du lidt igen med
drikkevarene, skulle det vel nok kunne lade sig gøre

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 10D, så ingen nye billeder)

Fra : Espen

Dato : 23-02-04 22:03

Hej Jens - Tak for svar.

1/60 - det vil nok gi' lidt for meget bevægelsesuskarphed?
Mon det hjælper at trimme lidt på EV'en?

7Hi'eren er vist ikke kendt for at være helt støjfri ved højere ISO, så
resultaterne er faktisk pæne!

Mvh Espen

Fra : Espen

Dato : 23-02-04 22:04

PS - Undskyld den klodsede citat-teknik, fik trykket 'send' lidt for
hurtigt...

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-02-04 22:13

> 1/60 - det vil nok gi' lidt for meget bevægelsesuskarphed?

Holder du dig til begrænset brug af zoom, burde det ikke volde dig problemer
med 1/60 eller sågar 1/30. Mest vidvinklet vil jeg tro, du kan slippe afsted
med 1/15, hvis du gør dig lidt umage.

> Mon det hjælper at trimme lidt på EV'en?

Jeg synes stadig, du skal begrænse støjen ved at benytte lavere ISO og så
justere lukketiden.

> 7Hi'eren er vist ikke kendt for at være helt støjfri ved højere ISO, så
> resultaterne er faktisk pæne!

Jeg troede faktisk, 7Hi var bedre end det.

Fra : Espen

Dato : 23-02-04 22:23

> [...]
problemer
> med 1/60 eller sågar 1/30. Mest vidvinklet vil jeg tro, du kan slippe

Det er nok der, problemet ligger - jeg er stor ynder af at trække personerne
så meget ind i billedet som muligt - med dertil hørende problemer forstås...

> Jeg synes stadig, du skal begrænse støjen ved at benytte lavere ISO og så
> justere lukketiden.

Ja, det må jo nok prøves af ved næste lejlighed.

> Jeg troede faktisk, 7Hi var bedre end det.

Nah, heller ikke ifølge diverse tests på nettet - men lige udover det, er
det dælme et dejligt stykke apparatur!

Fra : max

Dato : 23-02-04 23:08

"Espen" <abc@cdef.gh> skrev i en meddelelse news:c1dpra$2uqd$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Mon det hjælper at trimme lidt på EV'en?
>
> 7Hi'eren er vist ikke kendt for at være helt støjfri ved højere ISO, så

Prøv denne action i photoshop:
Digital Deluxe toolbox ver 1,0
www.2morrow.dk/75ppi/coolpix/actions/
Den fjerner støj rimeligt godt, jeg bruger den meget. -max-

Fra : Espen

Dato : 23-02-04 23:19

"max" <ma22x@hotmail.com> wrote in message news:VQu_b.96410

> Prøv denne action i photoshop:
> Digital Deluxe toolbox ver 1,0
> www.2morrow.dk/75ppi/coolpix/actions/
> Den fjerner støj rimeligt godt, jeg bruger den meget. -max-

Hej Max, og tak for linket. Selv bruger jeg Neat Image og FM IsoX en del,
men DDT'eren skal da lige prøves af - den ser da interessant nok ud

Mvh Espen

Fra : rosenauer.dk

Dato : 24-02-04 10:21

> Digital Deluxe toolbox ver 1,0
> www.2morrow.dk/75ppi/coolpix/actions/
> Den fjerner støj rimeligt godt, jeg bruger den meget. -max-

Digital GEM kan også anbefales til samme funktion.. :)
Men det er iøvrigt muligt at skyde ganske udmærkede koncertbilleder uden
:).. se gerne http://rosenauer.dk ..

/Martin
http://rosenauer.dk