Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Macro og botanisk have
Fra : Hans Kruse

Dato : 22-02-04 00:09

Jeg har fået anskaffet et par Canon L linser på det sidste (24-70mm f/2,8
USM L og 70-200 f/4 USM L) og har været i botanisk have i København for at
prøve linserne til macro fotografi. Specielt er jeg imponeret af 24-70mm
linsen til macro (typisk indstillet til 70mm). Nogle af billederne har ikke
helt den dybdeskarphed, jeg gerne ville have. Det skyldes rent praktisk at
der var mange mennesker i dag og det var vanskeligt at stille stativ op, så
mange af billederne er taget håndholdt.
Billederne kan findes her http://www.pbase.com/hkruse/botanic_garden_2004
Som det ses er kameraet Canon 300D og min erfaring er at dette kamera fuldt
ud kan udnytte de bedste Canon linser.
Mvh, Hans

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-02-04 09:55

> [...]
ikke
> helt den dybdeskarphed, jeg gerne ville have. Det skyldes rent praktisk at

De er lidt dystre, til den mørke side, men de er da gode. Specielt hader dit
billede af kaktusnåle tæt på (den der hedder1566-1) for jeg havde et
internezzo med en af samme slags i sidste uge, og det var ikke behagelit

Bo //

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-02-04 17:55

Blandingen af lys og mørke er faktisk bevidst og på min monitor så ser det
ok ud. Måske hælder din monitor til det mørke? Jeg ville gerne undgå at
brænde højlys ud ved at sætte mere lys på og kan godt lide de nuancer der
kommer frem ved ikke at sætte mere lys på. Men du har da ret at det er lidt
under hvad kameraets måling. Ca. mellem en halv, kvart blænde under, men det
varierer fra billede til billede, da jeg justerer hvert billede, der
overlever grovsorteringen i C1 mht. farvetemperatur, lys, kontrast, etc.
Mvh, Hans

Fra : emj

Dato : 22-02-04 15:27

On Sun, 22 Feb 2004 00:08:34 +0100, "Hans Kruse"
> [...]

>der var mange mennesker i dag og det var vanskeligt at stille stativ op, så

Et enbenet teleskopstativ er faktisk en god støtte i slige tilfælde.
Jeg undrer mig lidt over, at du ikke bruger spotmåling til
Macrobilleder
Hilsen emj

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-02-04 17:50

Det er rigtigt med spotmåling...men 300D har ikke spotmåling. Det er en af
begrænsningerne med mindre man vil bruger et af programmerne, som så til
gengæld ikke giver mulighed for RAW format. Jeg stillede til gengæld til en
undereksponering på 0,6 og justerede i C1 bagefter. Jeg checkede også
histogram så jeg var sikker på at der ikke var overeksponering. Nu 300D
faktisk blevet mit backupkamera (mod min vilje) da min 10D brød sammen på
min ferie til Hong Kong. Med 10D kan jeg frit kombinere P, Av, Tv etc.
sammen med spotmåling, mirror lockup, etc. hvad man ikke kan på 300D. Efter
at have brugt 300D vil jeg sige det er et godt kamera, men jeg ville købe
10D igen idag isf. 300D hvis det var valget, men nu har jeg altså begge. Så
kan konen lege med 300D.... men jeg vil altid have det med som backup,
når jeg er ude.
Desuden ville jeg have sammenlignet med mit Sigma macro objektiv, men det er
gået i stykker (blændelamellerne sætter sig fast) så det skal også til
reparation!
Mvh, Hans

Fra : Alex W

Dato : 22-02-04 16:29

> Som det ses er kameraet Canon 300D og min erfaring er at dette kamera
fuldt
> ud kan udnytte de bedste Canon linser.
> Mvh, Hans

Hej Hans
Såvidt jeg kan se, fotografere du JPEG ???

Hvis det er rigtigt, så prøv lige RAW i stedet.
Så bilver billederne endnu bedre .. skarpere og du kan styre kontrast mv.
bagefter. Du har jokøbt nogle af de bedste 'bolcher' Canon har lavet.

Dine billeder er spændende, fordi du bevidst har fundet motiver med et fint
lys på. Ikke det der flade belyste billeder man tit ser. Det er liige dét
der gør billederne bedre.

/Alex W

Fra : Ulla

Dato : 22-02-04 16:54

> Såvidt jeg kan se, fotografere du JPEG ???

Jeg tror, han skyder i RAW. For hvis man holder musen over et billede,
dukker der er tooltip op, der siger: CRW.... Og det er Canons prefix for
RAW.

--
Kenneth
www.ziax.dk/?4

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-02-04 17:39

Billederne er faktisk taget i RAW format og det bruger jeg altid, selvom jeg
nogle gange kunne skifte frem og tilbage, men så ville jeg formentlig glemme
at skifte tilbage....
Med siden du stiller spørgsmålet -- hvor ser du at jeg ville kunne få endnu
bedre kvalitet? Helt klart er jeg enig med dig mht. stativ og en anden dag
vil jeg komme tilbage med stativ, hvor det er mere fremkommeligt. Selv et
etbenet ville formentlig ikke være nok. Men iøvrigt fra tidligere forsøg så
er det meget besværligt at bakse med stativ i væksthuset med kaktusserne,
desværre for jeg synes de er spændende.
Jeg bruger Capture One DSLR LE til at konvertere fra RAW format og det er et
meget fint værktøj, da jeg kan justere for farvetemperatur, beskæring etc. i
forbindelse med konverteringen.
Ellers mange tak for kommentaren -- det er altid sjovt og interessant.
Mvh, Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-02-04 17:40

Iøvrigt ser jeg nu at jeg blandede svaret sammen med et andet indlæg mht.
stativ...