Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
300D og frostvejr
Fra : Martin Gleit

Dato : 20-02-04 12:23

Det har sikkert været oppe at vende før men jeg tillader mig alligevel at
spørge: Jeg skal på skiferie til Østrig med mit 300D + udstyr og kunne godt
tænke mig at vide hvad kameraet siger til vedvarende frost? Har naturligvis
brugt det i minusgrader herhjemme men ikke i samme grad. Er det noget med at
man skal pakke hus + obj ind i lufttæt plastpose når man kommer indendøre?
andre tips/forslag? Tak..

Fra : Michael Schrøder

Dato : 20-02-04 12:42

"Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> wrote in message
> [...]
at
> man skal pakke hus + obj ind i lufttæt plastpose når man kommer indendøre?

Jeg har lige haft mine kameraer med på skitur...

Nikon D100 var ikke med på ski men blev brugt på gåture og fra terrassen -
ingen problemer med kulde og fugt.

Nikon CP-5700 var med på ski i en passende kamerataske hængende over
skulderen og fik også et par styrt, sne m.m. - heller ikke nogen problemer
med det.

- men hvis kameraet bliver eller føles fugtigt så lad være med at tænde det
indtil det er tørt (lad det ligge og varme op) så tror jeg ikke du får nogen
problemer.

mvh Michael

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-02-04 12:45

"Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> wrote in message

> Jeg skal på skiferie til Østrig med mit 300D + udstyr og kunne godt
> tænke mig at vide hvad kameraet siger til vedvarende frost?

Pas nu meget på. Det er et velkendt fænomen, at plastik meget let går i
stykker ved lave temperaturer!

....duck and away

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 10D, så ingen nye billeder)

Fra : max

Dato : 20-02-04 12:57

"Martin Gleit"
> [...]
> man skal pakke hus + obj ind i lufttæt plastpose når man kommer indendøre?

Jeg har lige købt ind af Silica Gel, jeg bruger dem når
jeg ska ha kameraet med under vandet, tror de vil være
goe i en plast pose mens kameraet varmer op.
Både mit Fuji og Nikon bruger meget meget strøm i frost
NiMh batterier er ikke glade for kulden, Lithium skulle
være bedre, ved ikke hvad du bruger, men ekstra batteri i
inderlommen er måske en god ide. Måske en ide at spare
på AF hvis den ike er vild nødvendig.
Lyder som en dejlig tur..!! -max-

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 20-02-04 13:15

"Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> man skal pakke hus + obj ind i lufttæt plastpose når man kommer indendøre?

Hej

At batterierne ikke leverer så meget "strøm" ved lave temperaturer, er
velkendt, så du kan da tage et ekstra i lommen.
Men husk at lade kameraet blive i tasken når du kommer indendørs, det er
først når det møder varmen at der dannes kondens (som på et glas koldt fadøl
i sommervarmen), har du ingen taske så brug en plastpose, lukket med en
knude !

God tur !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Martin Gleit

Dato : 20-02-04 14:55

> [...]
fadøl
> i sommervarmen), har du ingen taske så brug en plastpose, lukket med en

Tak for svarene alle...vil det sige at jeg bare skal lade cam + obj blive i
tasken i noget tid istedet for at tage det op og putte det i en plastik
pose?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-02-04 18:30

On 2004-02-20, Martin Gleit <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> wrote:

> [...]
> tasken i noget tid istedet for at tage det op og putte det i en plastik

Ja. Ellers skal du placere det i posen medens du er udendørs.

Men det er korrekt som andre skriver, plastic bliver ofte "sprødt"
i frostvejr. Har hørt gevær M/75 (= HK G3) godt kan have problemer
med at plastkolben splintres hvis den bruges meget under -20 grader.

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-02-04 21:31

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Men det er korrekt som andre skriver, plastic bliver ofte "sprødt"
> i frostvejr. Har hørt gevær M/75 (= HK G3) godt kan have problemer
> med at plastkolben splintres hvis den bruges meget under -20 grader.

Et par graders frost og et fald ud over en lille skrænt ned på en landevej
er såmænd rigeligt til at splitte kolben på et M/75 fuldstændig ad. Det
skete aldrig i de gode, gamle Garand-dage. Og så findes der faktisk M/75'er
med trækolbe. Nå, det var vist et sidespring.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-02-04 10:04

On 2004-02-20, Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:
> [...]
> skete aldrig i de gode, gamle Garand-dage. Og så findes der faktisk M/75'er
> med trækolbe. Nå, det var vist et sidespring.

Kender dem, har haft alle 3 udleveret, iblandt andre.

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 21-02-04 03:51

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> i frostvejr. Har hørt gevær M/75 (= HK G3) godt kan have problemer
> med at plastkolben splintres hvis den bruges meget under -20 grader.

Så er det jo godt at de også findes med trækolbe.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : ole thofte

Dato : 21-02-04 14:26

> [...]
at
> man skal pakke hus + obj ind i lufttæt plastpose når man kommer indendøre?

Det er et must at pakke ind i plastikpose eller andet tætsluttende og lade
kameraet akklimatisere sig.
Men: hvad gør man hvis meningen er at kameraet skal bruges med det samme?
Jeg har nu 2 gange i denne vinter oplevet at mit Epson 3000z stod helt af på
grund af kondensproblemer. Første gang gik der 3 uger før det virkede
normalt igen. Anden gang var i forbindelse med en koncert hvor jeg hev
kameraet frem lige fra gaden: nu skulle der tages billeder. kameraet stod af
i den varme og især meget fugtige luft. Jeg slukkede med det samme og
ventede ca 1 time - så fungerede alting igen og jeg slap med skrækken. Jeg
bemærkede en anden skrive at tempforskellen kun behøver være 8 grader for at
der dannes kondens, så det er ikke kun et vinterfænomen.

Men: jeg er interesseret i at afkorte ventetiden på akklimatiseringen. Der
skal jo tages billeder. Hvad gør profferne? Ideer til dette: Silica Gell ned
i plastposen, der trækkes op i varmen. Evt en uldsok med i plastposen til at
suge fugten inde i posen? Evt et lille opvarmningssystem: man kunne anbringe
kameraposen i nærheden af radiatoren eler anden varmekilde. Tage posen på
kroppen evt eller bruge et af de 'varmeposer', der fx sælges til at putte i
handsken på en kold skitur; her vil en kemisk proces afgive varme i en vis
tid, måske nok til at varme kameraet hurtigt op.... Andre ideer??

vh ole thofte