Kattemad = affaldsprodukter?
Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 26-02-04 18:01

Hej.

Er der nogen der ved noget om hvad der er i det kattemad vi køber mht. om
det er kød der opskæres kun til det formål at lave kattemad ud af, eller om
det er lavet af de dele af dyrene, som vi mennesker ikke bryder os om at
sætte tænderne i? Er der forskel på de enkelte mærker?

MVH Camilla.

Fra : zasha

Dato : 26-02-04 23:07

> [...]
> det er lavet af de dele af dyrene, som vi mennesker ikke bryder os om at
> sætte tænderne i? Er der forskel på de enkelte mærker?

Hej Camilla
Og svaret på din overskrift er: JA

Så vidt jeg ved, fremstiller stort set alle fabrikanter katte og hundemad af
"resterne" dvs. de ting vi som mennesker af en eller anden grund ikke vil
spise, ved at de sågar bruger yveret fra køerne...men det er jo også kød :o

Jeg mener ikke de bruger hele dyr, men de får delene fra slagterierne, ingen
dyrefoderfabrikant ville hælde mørbrad og den slags i en dåse kattemad...ok,
det er så min påstand, men hvis nogen kan bevise jeg tager fejl, så vil jeg
da meget gerne vide hvad slags kattemad det er *skrevet med et smil*

Forskellene ligger vist mere i hvilken etiket der bliver sat udenpå dåsen,
ved at for nogle år tilbage, blev der på en fabrik fremstillet en del
forskellige slags foder, og da der kun skal være en meget lille procentdel
af det der står på dåsen (f.eks. vildt, lever, laks) mener det er 4%, så
hældte de 4 % af alle delene i, rørte rundt og hældte det på dåser. Det var
så kun etiketterne der var forskellige :o indholdet var det samme i alle
dåserne.
Det er muligvis lavet om nu, men rent faktisk er det altså lovligt....

Jeg må også se at få vænnet mine katte til hjemmelavet mad....men de
eeelsker specielt sovsen i Pussi, og det er unægteligt lidt dyrt i længden,
for de gider ikke æde "køddet" med mindre de er overbeviste om at de er ved
at dø af sult *smil*

--
Hilsen Miver og Mulle's mor Heidi

http://hei.homepage.dk
og
http://chocolade.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-02-04 00:24

Hm - ja...
Jeg er begyndt at bruge Leonardos vådmad som supplement til tørkosten i
stedet for Pussi.
De påstår i hvertfald, at de ikke bruger fødder, næb osv i deres foder
som de billigere fodertyper - og der er ingen konserveringsmidler eller
farve i.
Man kan godt nok se, at der er sener og andre for os uspiselige ting i.
Men - jeg mener at have læst at katte faktisk helst skal ha' "lidt af
det hele". Hvis man fodrer med muskelkød alene (det vi spiser) bliver
katte fejlernærede.
Jeg er overbevist om, at der er det samme og værre ting i Pussi osv.
Her er det hele bare hakket til fars, så vi ikke kan se indholdet,
tilsat farve og skåret i pæne stykker, som vi mennesker synes ser fint
ud.
Katten er nok ligeglad - og de mere uforarbejdede stykker tvinger den
til at bruge tænderne.
Helt konkret kan jeg se, at den kløe, som en af mine katte havde,
forsvandt i løbet af 3 dage efter vi havde skiftet over. Vi har aldrig
brugt meget vådmad - men den smule var åbenbart nok til at fremkalde en
allergi af en slags. Jeg har mistanke til konserverings- og
farvestofferne. (Hvad laver farve også i kattemad? Katte er langsynede
og dårlige til at se farver. Det må vist være for de to-benedes skyld..
*g*)
Hvor vil jeg så hen med det? *s*
Vist bare fortælle at min erfaring er, at der _er_ forskel på kattemad
- og at det ikke ser pænt ud i vores øjne er ikke nødvendigvis det
samme som at det ikke er godt for katten..

Fra : AEK

Dato : 27-02-04 11:20

Ann Rudbeck wrote:
.. Jeg har mistanke til konserverings- og
> farvestofferne. (Hvad laver farve også i kattemad?

Hej Ann.

Prøv evt. LUX fra Aldi. Der er IKKE tilsat farve- og konserveringsmiddel.
6 Kr. pr dåse.
Mine er helt pjattet LUX, og der er 4 varianter.

/ Anya.

" I denne verden er du måske kun et menneske, men for ét menneske, kan
du betyde en verden til forskel."

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-02-04 15:33

In article <403f19c8$0$127$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, AEK
<2468@jubiimail.dk> wrote:

> Prøv evt. LUX fra Aldi. Der er IKKE tilsat farve- og konserveringsmiddel.
> 6 Kr. pr dåse.
> Mine er helt pjattet LUX, og der er 4 varianter.

Hej Anja
Det skal jeg da ha' i baghovedet
Men lige nu er jeg bare rigtig glad for at ha' fundet noget, der får
lillepigen til at holde op med at klø sig til blods. At jeg så for
første gang har rigtig god samvittighed med det vådmad jeg serverer som
godbidder, gør jo ikke sagen dårligere

Fra : Annie

Dato : 27-02-04 00:30

Se denne artikel fra ForbrugerInformation (www.fi.dk) -
http://www.fi.dk/test/bolig/kattemad/rr980402.pdf/
KH Annie

Fra : Jens Askov Jensen

Dato : 27-02-04 12:40

"Annie" <inni@grafisk.dk> wrote in message news:<403e817a$0$95058$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Se denne artikel fra ForbrugerInformation (www.fi.dk) -
> [...]

Se efter hvad der står på indholdsfortegnelsen, hvis der står
animalske biprodukter, skal I holde fingerne væk, da det betyder at
der er hønsefødder og grisetryner, og andre køddele i som kattene ikke
kan fordøje. Der skal stå animalske produkter, når der bruges reelt
kød, i produktet.

mvh
Jens Askov

Fra : Jynis

Dato : 27-02-04 09:16

> [...]
> det er lavet af de dele af dyrene, som vi mennesker ikke bryder os om at
> sætte tænderne i? Er der forskel på de enkelte mærker?

Ja , en stor del vil være af de dele af dyrene som vi ikke spiser.Vi har
prøvet flere gange at sprætte en trafik dræbt hare op så kattene kunne vælge
hvad de ville spise først. Det var tarme og indmad først og siden kødet.
Men for lidt og for meget fordærver alt. Det skal efter min mening have en
rimelig kvalitet og ikke kun affald.

--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Lyrik

Dato : 29-02-04 20:44

"Camilla W. Pedersen" <camillawp@mail.dk> wrote in message
> [...]
> det er lavet af de dele af dyrene, som vi mennesker ikke bryder os om at
> sætte tænderne i? Er der forskel på de enkelte mærker?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Min kat har absolut præferance for Pussi! Det kan jeg se af tråden at der er
andre der også har.
Et alternativ som den kan spise et pr dåser af i ny og næ er Aldis Lux.
Whiskas spiser den tre bidder af og lader resten stå.

Jeg har prøvet at smage Pussi selv-Hvaba!) Det smager godt, samme smag
som den vi kender fra menneskeretten "gode ben".-Masser af kødsmag.
Hvordan ville vi andre have det med kun tørfoder? Nej vel!? En inkarneret
katteven fortalte mig at nyreproblemer hos katte hovedsagelig stammede fra
det stærkt udtørrede foder som i forbindelse med væskemanglen på grund af
indtagelsen belastede og kunne ødelægge nyrene.

Det tror jeg på og min kat skal selv vælge sit foder, præcis ligesom
jegselv!,-)))

Hilsen
Jens