Diesel bil
Fra : tommy

Dato : 02-03-04 22:21

Hvor kraftig en diesel motor skal der til for at trække 1350 kg. Jeg er klar
over at den skal have et kraftigt moment ved lave omdrejninger, men der skal
vel også Hk til?

Findes der en omregningsfaktor for diesel Hk og benzin Hk?

Mvh

Tommy

Fra : Carsten Stage

Dato : 02-03-04 22:38

tommy wrote:

> Hvor kraftig en diesel motor skal der til for at trække 1350 kg.

En 90 hestes burde kunne gøre det - men mere ville være bedre.

> Jeg
> er klar over at den skal have et kraftigt moment ved lave
> omdrejninger, men der skal vel også Hk til?

Det du skal have for at få moment, er enten kubik eller trykladning. I
forbindelse med dit ønske om diesel vil det nærliggende valg være en 90
hestes turbodiesel.

> Findes der en omregningsfaktor for diesel Hk og benzin Hk?

En HK er en HK - uanset motorens drivmiddel. Moment er en størrelse der
populært sagt betegner hvor hårdt der kan trædes i pedalerne - og heste er
et udtryk for hvor mange kræfter motoren maksimalt kan yde.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Arne Keller

Dato : 04-03-04 20:24

Carsten Stage wrote:

> En 90 hestes burde kunne gøre det - men mere ville være bedre.

163hk er altså OK ?

> Det du skal have for at få moment, er enten kubik eller trykladning. I
> forbindelse med dit ønske om diesel vil det nærliggende valg være en 90
> hestes turbodiesel.

Common rail turbo disel 340Nm ved 1750-3000 omdrejninger burde så også
være OK ?

Undskyld jeg kunne ikke lade være, men jeg har lige bestilt ny bil

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Jørgen L

Dato : 03-03-04 00:03

> [...]
klar
> over at den skal have et kraftigt moment ved lave omdrejninger, men der

Jeg trækker meget fint min LMC 545 RD på 1650 kg og og rimmelig vægt i
lastrummet (Toyota Sportsvan 2,2TD) med 105 km/t og den har 205 nm og mener
90 hk, men det er ikke så vigtigt som momentet..

Den trækker den hastighed i 5 gear med ca 2600 omdr. den går faktisk længere
på literen ved 90 km/t ca 2300 omdr. end ved 80 km/t 2000 omdr. da den
sejtrækker mere der.

alle hastigheder er målt med gps.

Det er godt nok ikke en commonrail, der får du mere træk kraft

så i de fleste 1,9td og opad er der rigelig trækkraft.

Hilsen Jørgen

---

Fra : Hans J Mathiesen

Dato : 03-03-04 02:02

Ja men jeg kan kun sige at 90HK TDI 220 NM er nok til 1300kg
Jeg har nu 130HK TDI 310 NM til 1600kg og kører fint 10.5 til 11km på
literen ved 90-95 km/t til og fra Italien

Begge biler er VW men kunne være Seat eller Skoda eller ?

Mvh. Hans J Mathiesen

Fra : Søren

Dato : 03-03-04 09:18

"tommy" <anne.tommy@os.dk> wrote in message
> [...]
klar
> over at den skal have et kraftigt moment ved lave omdrejninger, men der

Det står i reg. att., prøv at slå bilerne op i bilbasen.dk og se under
stamdata. Der dog nogle biler der kan vejes op i påhængsvægt, det er især
nogle af de Franske der er sat for lavt.

Her er nogle eksempler.
VW Passat 1,9 4d. TDi 90hk 2000: Egenvægt 1275 kg. Påhæng 1300 kg. (1300
uden BE kørekort)
VW Passat 1,9 TDi 90hk st. 2000: Egenvægt 1325 kg. Påhæng 1300 kg. (1300
uden BE kørekort)
VW Passat 1,9 4d. TDi 100hk 2002: Egenvægt 1325 kg. Påhæng 1400 kg. (1375
uden BE kørekort)
VW Passat 1,9 4d. TDi 115hk 1999: Egenvægt 1300 kg. Påhæng 1600 kg. (1350
uden BE kørekort)
VW Passat 1,9 4d. TDi 130hk 2002: Egenvægt 1350 kg. Påhæng 1600 kg. (1400
uden BE kørekort)

Så 90hk modelen er altså ikke nok, hvis vi snakker Passat !

Fra : Carsten Stage

Dato : 03-03-04 09:32

Søren wrote:

> Så 90hk modelen er altså ikke nok, hvis vi snakker Passat !

Hmmm - 1300 kg er ikke meget tungere at trække end 1000 kg. Det er
vindmodstanden der er den afgørende faktor ved marchhastigheder.

Selvfølgelig er der forskel ved igangsætninger og acceleration, men hvis man
ikke forventer at kunne køre som sædvanligt, så er de 90 heste fra en
turbodiesel afgjort nok.

Jeg selv er kun i besiddelse af 75 heste og et moment på 136 nm - og har
ingen problemer med at følge trafikken med 1000 kg på krogen. Det gælder
både i det flade Danmark samt kørsel i de østrigske bjergpas.

Selvfølgelig vil et kraftoverskud være at foretrække af mange årsager - men
det er ikke nødvendigt. Prøv at sammenligne med vægt/kraftforholdet i
lastvognene der løber op i nærheden af en totalvægt på 50 tons.

Fra : Søren

Dato : 03-03-04 15:08

> Hmmm - 1300 kg er ikke meget tungere at trække end 1000 kg.

Jo hvis det går op af bakke, så er det vægten der er den afgørende faktor.

> [...]
man
> ikke forventer at kunne køre som sædvanligt, så er de 90 heste fra en

måske men det er ikke lovligt, og jeg går ud fra at tallene fra reg. afg.
er sat af nogle der ved hvad de snakker om.

Men hvis Tommy får vejet sin campingvogn ned til 1300 kg. max, og flytter 50
kg. bagage over i bilen, så må han trække med en 90 Hk passat !
Har selv fået vejet min CV ned med 25 kg. for min bil må trække den, uden
føren har BE kørekort.

Fra : Carsten Stage

Dato : 03-03-04 16:03

Søren wrote:

> Jo hvis det går op af bakke, så er det vægten der er den afgørende
> faktor.

Jo da, hvis du hele tiden kører alt hvad bilen kan trække. Ved "mellemgas"
og et lavere omdrejningstal er det i højere grad momentet der tæller. Men
som sagt så burde 90 hk og 1300 kg ikke være et problem, hvis 75 heste fint
klarer de 1000 kg.

> måske men det er ikke lovligt, og jeg går ud fra at tallene fra reg.
> afg. er sat af nogle der ved hvad de snakker om.

OK, du taler konkret om Passaten. Så har du ret, den Passat må kun trække de
1300 kg. Jeg udtrykte mig mere generelt.

Bilernes maksimale totalvægt på krogen er bestemt af enten 8 eller 12%
reglen - hvor det er 8% reglen der gav os mulighed for at få opvejet
bilernes maksimale totalvægt på krogen. Den maksimale vægt der må trækkes
bestemmes af om bilen kan starte og stoppe 5 gange umiddelbart efter
hinanden på en stigning på 8 eller 12%. Lidt simpel forklaring, men
dækkende.

> Men hvis Tommy får vejet sin campingvogn ned til 1300 kg. max, og
> flytter 50 kg. bagage over i bilen, så må han trække med en 90 Hk
> passat !

Rigtigt, hvis han da ønsker at udnytte lastevnen helt. Læsser han
campingvognen til 1300 kg er B stadig nok, da vogntogets samlede tilladte
totalvægt ikke overstiger 3500 kg og at bilen ikke må trække mere end
egenvægt + 50 kg.

Fra : Harry

Dato : 03-03-04 09:50

> [...]
> vel også Hk til?
>
> Findes der en omregningsfaktor for diesel Hk og benzin Hk?

Oven i de 1350 totalvægt på anhængeren kommer så også hvad du læsser i
bilen. Både personer og andre løse genstande. Jeg vil derfor udfra
praktiske erfariner mene, at 90 HK som commonrail diesel kan gøre det,
men vil være i underkanten i dit tilfælde. Noget der yder 115 HK eller
mere vil være at foretrække. Hvis du står i en købs situation, så køb
endelig noget med commonrail motor (HDI, CDI og hvad de nu hedder).
Jeg kører i Citroen 90 HK (HDi), men har kun max. 1100 kg på krogen og
300 kg i varerummet, foruden 2 personer. Kører snildt 105-110 km/t på
nemme motorvejs stræk.

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 03-03-04 12:32

"tommy" <anne.tommy@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skal
> vel også Hk til?
>
> Findes der en omregningsfaktor for diesel Hk og benzin Hk?

Hej Tommy

Vi trækker 1300 + det løse
Vi har en Mitsubishi Carisma 1,9 DID
en turbodiesel en såkaldt kommonrail ??? hvad det så betyder ??
Og den fløjter næsten osse selvom det går op ad bakke !!

Venlig hilsen

Jette-Kirsten

Fra : www.toyota-forum.dk

Dato : 04-03-04 08:45

> en turbodiesel en såkaldt kommonrail ??? hvad det så betyder ??

"Common Rail" kan oversættes til dansk som f.eks:"beholder" eller "fælles
skinne" dvs. det sted i indsprøjtningssystsmet, hvor der kan oparbejdes et
tryk på helt op til 1350 bar.(eller mere). Alle fire indsprøjtningsdyser -
eller flere får brændstof fra denne "rail", det høje tryk gør det muligt at
sende ganske små doser af fint forstøvet dieselolie ind i
forbrændingskammeret, så der laves en for-forbrændingen inden selve
hovedforbrændingen afvikles hvilket dæmper den ellers klassiske dieselstøj.

Vh
H.Hvidberg
-----
www.toyota-forum.dk