Firewire???
Fra : Nik

Dato : 14-03-04 13:33

Hejsa.

jeg fik et råd om at man kan flytte store mængder data ,mellem to G4
mac's vha en metode der hedder firewire target (fra morten) .
Men jeg aner INTET om firewire??? Skal man have et specielt kort/stik på
sin computer? Kan jeg forvente at jeg HAR sådan et stik? Computerne er
hhv en G4 400 mhz "sawtooth" og en G4 Dual 500 mhz. Begge kører Jaguar.

...jeg må vel også skulle ud og købe noget lednings-værk eller hvad?

Mvh
Nik

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 14-03-04 14:04

Nik <nik@galestreger.dk> wrote:

> [...]
> hhv en G4 400 mhz "sawtooth" og en G4 Dual 500 mhz. Begge kører Jaguar.
>
> ..jeg må vel også skulle ud og købe noget lednings-værk eller hvad?

Begge dine mar'er har et stik ved siden af USB stikkene, der er lidt
mindre og kantet i den ene side. Du skal ud og købe et firewirekabel til
150-200 kr. Fremgangmåden er beskrevet i "Mac-hjælp" (æble-?).

Ellers kan du forbinde dine mac-er med et krydset ethernetkabel. Prisen
for kablet er lidt lavere, og det er hastigheden også (100 mod 400
Mbits/sek). Hvad du vælger må også afhænge af hvad du har af
forbindelsesbehov senere: firewire til eksterne enheder eller ethernet
til netværk.

mvh.
Kaj

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-03-04 15:01

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:
>Hvad du vælger må også afhænge af hvad du har af
> forbindelsesbehov senere: firewire til eksterne enheder eller ethernet
> til netværk.

Bemærk, at Firewireledningen til at forbinde 2 Mac'er, skal have samme
stik i begge ender. Et 6 bens, type B.

Det kabel, duer som regel ikke til eksterne enheder.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Steen Larsen

Dato : 14-03-04 16:53

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Bemærk, at Firewireledningen til at forbinde 2 Mac'er, skal have samme
> stik i begge ender. Et 6 bens, type B.
>
> Det kabel, duer som regel ikke til eksterne enheder.
>
> /Preben

Det var sørens. Jeg har kun kabler som jeg har fået sammen med eksterne
diske/cd-rw og de virker fint til targetdisk-mode.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-03-04 21:33

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> Det var sørens. Jeg har kun kabler som jeg har fået sammen med eksterne
> diske/cd-rw og de virker fint til targetdisk-mode.

Jamen så er det jo nok type B med 6 ben i begge enderr, ikke.
Da jeg skulle skaffe et sådant, besøgte jeg mindst 10 forskellige
butikker, som alle kun havde Firewirekabler med 2 forskellige stik.
Deraf min konklusion.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-03-04 15:01

> [...]

> Men jeg aner INTET om firewire??? Skal man have et specielt kort/stik på
> sin computer? Kan jeg forvente at jeg HAR sådan et stik?

Firewirekabel med samme stik, 6bens, type B, i begge ender.
Det kabel har du ikke i forvejen.

Targetmode foregår ved, at man slukker sin bærbare, forbinder de 2
Mac'er og starter sin bærbare med tasten T holdt nede.
Den bærbares harddisk dukker op på den stationæres skrivebord.

Suveræn til backup etc.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg