skærm?
Fra : Morten Lind

Dato : 13-03-04 20:42

Hej -
Har en Apple Studio Display 17" CRT - den seneste model fra 2001 - inden
Apple lagde CRT på hylden.

Den er og har jeg været utrolig tilfreds med. Den kører 1280x1024@75Hz.
med 32bit farvedybde.

Denne indstilling har kørt siden sommeren 2003, hvor jeg udskiftede
grafikkortet til et ATI Radeon 9000PRO/64MB DDRRAM.

Det seneste kvartal har jeg - efter nærlæsning af diverse indlæg i denne
gruppe - ladet min maskine(G4DA/733/L3/m.m) stå tændt om natten.

Det gjorde jeg aldrig tidligere, men det gør jeg nu - den går så(næsten
altid) i dyb søvn.

Og idag har jeg så opdaget noget, jeg ikke bryder mig om.

I venstre side af skærmen - vertikalt - er en éncentimeter bred bræmme
med en mørkere nuance i farven end resten af skærmbilledet.

Det er tydeligst når skærmen er på vågeblus - altså sort - men jeg kan
også se det på mit normale skrivebords blå farve.

Skærmen er ikke kalibreret. Og bliver det heller ikke

Er der nogen af Jer, der har erfaringer med sådan en uhyrlighed, hører
jeg gerne efter.

Altså en 1cm. bred "streg" vertikalt i venstre side af skærmen, der ser
mørkere ud end resten af billedet - ca. to, måske tre toner mørkere.

På forhånd tak fra
Morten, der ikke bryder sig om TFT(endnu - bortset fra CinemaDisplay
23"HD), så det er ikke løsningen, vel)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-03-04 20:43

fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) writes:

> Er der nogen af Jer, der har erfaringer med sådan en uhyrlighed, hører
> jeg gerne efter.

Prøv at degausse den, og sæt opdateringsfrekvensen lidt ned :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Lind

Dato : 13-03-04 21:00

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Prøv at degausse den, og sæt opdateringsfrekvensen lidt ned :)

Hej Thorbjørn

Opdateringsfrekvensen er fast, når jeg vælger den opløsning.

Hvad er degausse?????

M.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-03-04 21:23

fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) writes:

> Opdateringsfrekvensen er fast, når jeg vælger den opløsning.

Det undrer mig.

> Hvad er degausse?????

At få skærmen til at fabrikere et kraftigt svingende magnetfelt, som
afmagnetiserer skærmen. Dette kan muligvis afhjælpe dit symptom,
afhængig af hvor det kommer fra. Har skærmen stået op af et stærkt
magnetfelt?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Lind

Dato : 13-03-04 21:52

> [...]

> afmagnetiserer skærmen. Dette kan muligvis afhjælpe dit symptom,
> afhængig af hvor det kommer fra. Har skærmen stået op af et stærkt

Næ, den har ikke - ja - det véd jeg jo egentlig ikke, vel? - Det kan vel
komme udefra, men måske har du fat i noget, for den er faktisk flyttet
fysisk i sensommeren 2003 - og jeg véd da ikke om der er et andet
magnetfelt her omkring, end på den tidligere adresse?

Men jeg har lige afmagnetiseret den, og det har altså ikke hjulpet -
skal jeg gøre det flere gange?

M.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 13-03-04 22:37

Morten Lind wrote:

> [...]
> magnetfelt her omkring, end på den tidligere adresse?
>
> Men jeg har lige afmagnetiseret den, og det har altså ikke hjulpet -

Hvad sker der hvisdu cutter strømmen til skærmen. Det vil sige river
stræmstikket ud?

--Martin

Fra : Morten Lind

Dato : 13-03-04 22:49

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> Hvad sker der hvisdu cutter strømmen til skærmen. Det vil sige river
> stræmstikket ud?
>
> --Martin

Øh.....det har jeg da ikke prøvet - bør jeg det?
M.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 13-03-04 22:53

Morten Lind wrote:

> Øh.....det har jeg da ikke prøvet - bør jeg det?
> M.

Prøv. Kan være at det aflader skærmen hvilket betyder at
spændingsfelter/magnetfelter forsvinder. Lad den stå et minut uden strøm.

--Martin

Fra : Morten Lind

Dato : 13-03-04 23:35

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> Prøv. Kan være at det aflader skærmen hvilket betyder at
> spændingsfelter/magnetfelter forsvinder. Lad den stå et minut uden strøm.
>
> --Martin

OK, prøver - tak
M.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-03-04 22:56

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Øh.....det har jeg da ikke prøvet - bør jeg det?
> M.

Har lige haft den slukket.....det er ikke en centimeter, nærmere en halv
- og med sort skærm er det meget tydeligt. Som om et bændelbånd ligger
ude i siden?......Fandenmig mystisk?....
M.