ADVARSEL.. dette er langt fra seriøst..
Fra : Anders Christiansen

Dato : 09-03-04 14:34

Men jeg har virkeligt et problem.

Jeg vil gerne lave en numerologi udregner på min hjemme side, mest for sjov.

Jeg kan ikke finde en måde at tage tværsummen af et tal.
Jeg kan godt få den til at tage en tværsum, men så kommer den ud med 13, når
jeg skal have 4.

643 => 6 +4 +3 => 13 her fejler jeg =>4

Er der nogen der har en god løsning..

Anden problem jeg har.
Når den modtager A skal den kunne genkende at det er en Vokal og den har
værdien 1, når det er N skal den sige Konsonant værdi 5. (Det er tværsummen
af bogstavets nummer i alfabetet..)

De to løsninger jeg er kommet med er meget uelegante og DUMME..
den ene er en switch ($bogstav) {case "a" : $vokal = 1; break; etc etc etc..

Den anden er en mySQL tabel, med bogstav, vokal, konsonant. for a skulle den
have værdierne a ,1 , 0. Men at jeg skal lave 20 database opslag eller mere
er også for plat.

Jeg håber at der er nogen der syntes det er værd at bruge 5 minuter på.

Hilsen

Anders Christiansen

Fra : Lars Olesen

Dato : 09-03-04 14:58

Anders Christiansen wrote:

> De to løsninger jeg er kommet med er meget uelegante og DUMME..
> den ene er en switch ($bogstav) {case "a" : $vokal = 1; break; etc etc etc..

Kan du ikke smide bagstaverne ind i et array?

$bogstaver = array ("a" => "vokal", "b"=>"konsonant") osv?

eller

$konsonanter = array ("b", "c", "d")

Jeg forstår ikke helt problematikken med 13 og 4. Tværsummen af de tal,
du skrev er da 13, eller...

--
Lars Olesen
Konkurrence på <http://www.fodboldenslegestue.dk>

Fra : Lars K.

Dato : 09-03-04 15:24

In article <c2kh51$2rn7$1@news.cybercity.dk>, dsl91136@vip.cybercity.dk
says...
> Jeg kan ikke finde en måde at tage tværsummen af et tal.
> Jeg kan godt få den til at tage en tværsum, men så kommer den ud med 13, når
> [...]

Det er træls når en PC gør hvad man beder den om :) Tværsummen af 643 er
nu engang 13.

Nu kan lave det med en lukke som fortsætter til tallet er mindre end 10,
dvs du starter med at tage tværsummen af 643 og får 13 så undersøger ud
om 13 er mere end 10 og tager tværsummen af 13 og får 4 du undersøger
igen om det er 4 er mindre end 10 og konstatere at der er det og bryder
lykken.

--
Lars - 9000 Østbyen
Mit legerum :) http://www.evt.dk

Fra : Ruben Hesselbæk

Dato : 09-03-04 16:19

"Anders Christiansen" <dsl91136@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg kan ikke finde en måde at tage tværsummen af et tal.
> Jeg kan godt få den til at tage en tværsum, men så kommer den ud med 13,

Tag modolus 9 på det tal du kommer frem til 13%9 = 4

/Ruben Hesselbæk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-03-04 16:46

On Tue, 9 Mar 2004 16:18:33 +0100, "Ruben Hesselbæk"
<Mr.Chaos@area99.dk> wrote:

>når

Hvis man vil lave en konstruktion, der skal blive ved med at iterere
en variabel, indtil den ikke ændrer sig længere, så er følgende en
mulighed: (jeg forudsætter, at man har en funktion ved navn
tvaersum(), der tager tværsummen én gang):

while ($tal != ($tal = tvaersum($tal)));

I det aktuelle tilfælde, dog:

>Tag modolus 9 på det tal du kommer frem til 13%9 = 4

... hvilket også kan gøres fra starten af, med samme slutresultat.

Eneste undtagelse er, hvis tallet er 0 i første omgang.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: også (og ikke osse)

Fra : Anders Christiansen

Dato : 09-03-04 18:53

undskyld lars for den mail... den skulle have været til gruppen ohh well..

nu har jeg lavet følgende script.

Der er en funktion der hedder tværsummen, som returnere den tværsummen at
tallet 67 => 13.

I scriptet kalder jeg den med det loop som Peter Brodersen skrev. men
funktionen fejler anden gang den iterere..

her er fejl meddelelsen..

Warning: array_sum(): The argument should be an array in
/STORE/2357.dk/public_html/tvaersum.php on line 11

Den kommer 2 gange

Håber i kan hjælpe mig..

Hilsen

Anders Christiansen

//tværsum PHP.

<?
function tvaersummen ($vaerdi)
{
$i=0;
while ($vaerdi[$i]){
$tal[$i] = $vaerdi[$i];
$i++;
//echo "<br>test<br>" . $i . " " . $tal[$i]; //en linie jeg havde inført for
at teste funktionen..
}
$tvaersum = array_sum($tal);
return ($tvaersum);
}

echo $tester . "<br>"; //det oprindelige tal
echo tvaersummen($tester); //den første tværsum
while ($tester != ($tester = tvaersummen($tester)));
echo $tester; //den endelige tværsum
?>
<form method=post action=<? echo $php_self; ?>>
tal <input type=text name=tester><br>
<input type=submit name="tværsum"><br>
</form>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-03-04 19:32

On Tue, 9 Mar 2004 18:52:49 +0100, "Anders Christiansen"
<dsl91136@vip.cybercity.dk> wrote:

>her er fejl meddelelsen..
>
>Warning: array_sum(): The argument should be an array in
>/STORE/2357.dk/public_html/tvaersum.php on line 11

Din tværsum-funktion virker tilsyneladende ikke. En hurtig anden
udgave:

function tvaersum ($tal) {
$tal = (string) $tal;
$sum = 0;
for($i=0;$i<strlen($tal);$i++) {
$sum += $tal[$i];
}
return $sum;
}

Fra : Kristian Thy

Dato : 09-03-04 22:38

Peter Brodersen uttered:

> .. hvilket også kan gøres fra starten af, med samme slutresultat.
>
> Eneste undtagelse er, hvis tallet er 0 i første omgang.

Er 0 modulo 9 ikke 0? Og er tværsummen af 0 ikke 0?

</forvirret>

\\kristian
--
Wine improves with age. The older I get, the better I like it.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-03-04 22:41

On 9 Mar 2004 21:37:32 GMT, Kristian Thy <thy@it.edu> wrote:

>Er 0 modulo 9 ikke 0? Og er tværsummen af 0 ikke 0?

Jeg ævler. Min pointe er, at undtagelsen er, hvis tværsummen ender med
at være 9.

18%9 eller fx 522%9 er 0, men tværsummen af hver af de to tal er 9.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-03-04 22:42

On Tue, 09 Mar 2004 22:41:15 +0100, Peter Brodersen <usenet@ter.dk>
wrote:

>18%9 eller fx 522%9 er 0, men tværsummen af hver af de to tal er 9.

Dårligt eksempel for den pointe (da man finder den endelige tværsum i
første iteration). 756%9 er nok et bedre eksempel (første tværsum=18,
anden tværsum=9)

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 10-03-04 12:16

On Tue, 09 Mar 2004 14:34:29 +0100, Anders Christiansen wrote:

> [...]
> værdien 1, når det er N skal den sige Konsonant værdi 5. (Det er tværsummen

Her er et lille forslag som ser ud til at virke. Det accepterer både tal
og bogstaver. Bogstavers placering i alfabetet beregnes på følgende måde:

ascii-værdien af bogstavet - ascii-værdien af a + 1

Der er ingen grund til at finde tværsummen af bogstavet med det samme -
dets placering lægges blot til summen, som siden reduceres til en tværsum.

<?php

$original_number = '765ABC';
$number = strtolower($original_number);

do {
$sum = 0;
$number = (string) $number;

for ($i = 0; $i < strlen($number); $i++) {
$sum += ( is_numeric($number[$i]) ) ? $number[$i] : ord($number[$i]) - ord('a') + 1;
}

$number = $sum;
} while ( $number > 9 );

print "tværsummen af $original_number er $sum\n";

?>

Mvh.
/Thomas

Fra : Anders Christiansen

Dato : 11-03-04 18:58

Tak for hjælpen..

her er linket til DEN STORE NUMMEROLOG...

mest for sjov..

Jeg laver et link til php koden en dag..

Fra : Lars Olesen

Dato : 11-03-04 21:04

Anders Christiansen wrote:

> her er linket til DEN STORE NUMMEROLOG...

Næh, det er ej :D Men vi vil da gerne se den!

Fra : Anders Christiansen

Dato : 11-03-04 21:56

ahh jeg hader dette program... (outlook...)

HER er linket..

www.2357.dk klik på... DEN STORE NUMMEROLOG...

Fra : No1

Dato : 14-03-04 19:44

> ahh jeg hader dette program... (outlook...)
>
> HER er linket..
>
> www.2357.dk klik på... DEN STORE NUMMEROLOG...

Det ville være sejt, hvis den kunne fortælle mig at mit navn var forkert
og at jeg skulle hedde et eller andet mærkeligt som Johnnnih eller
Andderhzh eller Pter.

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-03-04 20:15

On Thu, 11 Mar 2004 21:55:35 +0100
"Anders Christiansen" <dsl91136@vip.cybercity.dk> wrote:
> ahh jeg hader dette program... (outlook...)
>
> HER er linket..
>
> www.2357.dk klik på... DEN STORE NUMMEROLOG...

du skriver på siden at du gerne vil have at vide hvad tallene betyder.
På denne side kommer den med en forklaring til de forskellige tal på
samme måde som din side.

http://www.k-web.dk/steen/atselvudvikle/vaerktoj/numerologi.asp

--
Kim Schulz | Stop Software patents before it is too late!
Geek by nature |