Slukke midlertidigt for en function.
Fra : Janus Høi

Dato : 01-03-04 10:14

Jeg har lavet en side der henter nogle nyheder i en database.

Jeg bruger en function der formatterer teksten så den kommer til at stå pænt
og i det hele taget gør det en del nemmere at skrive ting på siden uden brug
af html i databasen.

Et par eksempler:

"<" bliver til "&lt;"
">" bliver til "&gt;"
2 x Mellemrum bliver til "&nbsp; "
"\t" bliver til "&nbsp;&nbsp;&nbsp; "
"\n" bliver til "<br>"

Og der er mange andre ting den gør.

Monberg & Thorsen

Bliver til:

Monberg &amp; Thorsen
&gt;&gt;&gt;-----&gt;

i kildekoden.
(Okay, dårligt eksempel)

Det er normalt alt sammen meget anvendeligt.

Men nu har jeg et udtræk fra databasen, som jeg helt ekstraordinært gerne
vil have siden til at behandle som html.

Kan jeg sætte noget ind foran og bagved kildekoden som ligger i databasen,
som stopper og starter funktionen der normalt skal fungere?

Funktionen bliver hentet på følgende måde:

include('style/tagster_lib.php');
$tekst = tagster_format($tekst);

Jeg kan ikke længere huske hvor jeg fandt den der tagster_lib.php henne, men
det er vist en dansker der oprindeligt har lavet den.
--
Janus

Fra : Kim Emax

Dato : 01-03-04 13:00

"Janus Høi" <hoi@jagi.com> wrote

> Jeg har lavet en side der henter nogle nyheder i en database.

Har du lavet den eller hentet den? Man bliver lidt i tvivl, da dit indlæg
antyder begge dele, så jeg tager den på grundplan :)

> [...]
pænt
> og i det hele taget gør det en del nemmere at skrive ting på siden uden

<snip>

> [...]
> som stopper og starter funktionen der normalt skal fungere?
>
> Funktionen bliver hentet på følgende måde:

Kan du ikke bare hente data fra databasen ind i $tekst?

include('style/tagster_lib.php');
$r = mysql_query("SELECT tekst FROM teksttabel WHERE
et_eller_andet_felt='det_du_vil_ha'");
$row = mysql_fetch_array($r);
$tekst = tagster_format($row[whatever]);

> Jeg kan ikke længere huske hvor jeg fandt den der tagster_lib.php henne,
men
> det er vist en dansker der oprindeligt har lavet den.

Se den bemærkning fik mig på tankerne at du ikke havde lavet det selv. Håber
at dette hjælper dig og at jeg har talt til dig på et forståeligt niveau

--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...

Fra : Janus Høi

Dato : 02-03-04 11:46

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> skrev i en meddelelse
> "Janus Høi" <hoi@jagi.com> wrote

> Har du lavet den eller hentet den? Man bliver lidt i tvivl, da dit indlæg
> antyder begge dele, så jeg tager den på grundplan :)

Jeg har lavet en side i PHP.

Siden henter nogle nyheder ud af en database.

Nyhederne har jeg også selv skrevet.

Okay videre...

Her fik jeg nok ikke lige forklaret mig helt præcist, hvilket jo tydeligvis
har en altafgørende indflydelse.

"Jeg bruger en function jeg har fundet på nettet, skrevet af en
fritidsprogrammør som har stillet sit script ud til fri afbenyttelse.

Functions-scriptet, som jeg include()'rer i begyndelsen af den side jeg har
skrevet, formatterer nyheds teksten, så den kommer til at stå pænt og i det
hele taget gør det en del nemmere at skrive ting på siden uden brug af html
i databasen."

Jeg beklager, at jeg ikke fik denne del gjort helt klart.

> <snip>

Altså...

Funktionen jeg har include()'ret skal altså virke (og det gør den også) når
jeg hanter data fra databasen, men i et enkelt tilfælde skal det slås fra.

Jeg har indsat en tekst der er ren html-kode i databasen (Det jeg kaldte
"kildekoden i databasen"), som skal behandles som almindelig html. Og det
sker jo som sagt ikke på nuværende tidspunkt, da for eksempel et ">" bliver
ændret til "&gt;" og derfor, på selve den side jeg har skrevet i php og som
trækker noget ud af databasen, vil blive vist som et > i stedet for at indgå
i html-koden.

Det er jo i og for sig meget godt at det sker på den måde, da det bevidner,
at funktionen - som en anden har skrevet - virker efter hensigten.

Mit spørgsmål var derfor (lettere omskrevet og forhåbentlig mere
forståeligt):

Kan jeg sætte noget ind i min php-side, hvor jeg, via en tekststreng i min
database-record, kan slukke for den funktion jeg har fundet på nettet?

Nå, her havde jeg så alligevel forklaret noget af det jeg ellers ikke troede
jeg havde forklaret.

> [...]
> et_eller_andet_felt='det_du_vil_ha'");
> $row = mysql_fetch_array($r);
> $tekst = tagster_format($row[whatever]);

Mener du ikke $tekst = tagster_format($row[tekst]); ?

Det du gør her, er jo blot at fortælle mig hvordan jeg trækker data ud af en
database.
Det er ikke dét der er problemet.

Nå, her fortalte jeg, at det ikke var mig selv der havde lavet det hele.

> Se den bemærkning fik mig på tankerne at du ikke havde lavet det selv.

No shit, Sherlock!

> Håber at dette hjælper dig og at jeg har talt til dig på et forståeligt
niveau

Du har i hvert fald gjort hvad du kunne for at tale NED til mig.

Og denne her kan du godt beholde:

Jeg fik ikke brug for den.

Som en lille brugerservice vil jeg lige fortælle hvad jeg har fundet på for
at løse mit problem:

Jeg har i min php-side, som jeg selv har skrevet, sat følgende ind:

if ($formattering == '1')
{
$tekst = tagster_format($tekst);
}

Jeg har så sat et ekstra felt ind i min database som hedder "formattering".
Feltet har en standardværdi på '1'.

Denne værdi kan jeg med en checkbox i formularen jeg skriver til databasen
igennem, ændre til '0'.
Og så bliver der ikke formatteret noget ved hjælp af den function jeg har
fundet på nettet.

Det virker nu, men hvis nogen har en bedre løsning, så lad mig det lige
vide.
--
Janus
Husk, man bliver ikke et højere menneske af at stå på andre.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 02-03-04 13:19

Janus Høi wrote:

> Jeg beklager, at jeg ikke fik denne del gjort helt klart.

Jeg læste også dit oprindelige indlæg uden at forstå, hvad du ville opnå.

<citat>
Men nu har jeg et udtræk fra databasen, som jeg helt ekstraordinært gerne
vil have siden til at behandle som html.
</citat>

Fint nok, det er simpelt og til at forstå...

<citat>
Kan jeg sætte noget ind foran og bagved kildekoden som ligger i databasen,
som stopper og starter funktionen der normalt skal fungere?
</citat>

.... men her taler du om kildekode, som ligger i _databasen_. Ligger din
phpkode i databasen, siden det skal kunne stoppe/starte en funktion? Det
er i hvert fald ikke helt klart for mig.

> Du har i hvert fald gjort hvad du kunne for at tale NED til mig.

Jeg tror ikke Kim bevidst ville tale ned til dig. Faktisk gør han
opmærksom på, hvorfor han vælger en "mere pædagoisk" fremgangsmåde i sit
svar:

<citat>
Har du lavet den eller hentet den? Man bliver lidt i tvivl, da dit indlæg
antyder begge dele, så jeg tager den på grundplan :)
</citat>

Nå, du fandt selv en løsning, men næste gang du stiller et
spørgsmål/svarer herinde, var det måske en god ide at læse
http://php-faq.dk/index.php?faq=23 først.

Mvh
Tonni

Fra : Kim Emax

Dato : 02-03-04 14:23

"Janus Høi" <hoi@jagi.com> wrote

> [...]
>
> No shit, Sherlock!

> niveau
>
> Du har i hvert fald gjort hvad du kunne for at tale NED til mig.

*plonk*