Udråbstegn i mail
Fra : Bo Dudek

Dato : 29-02-04 18:16

Hejsa

Jeg har lavet et php script, som udsender nyhedsbreve fra et website.
Der kører en cronjob, som aktiverer dette script een gang om ugen, og
desuden får alle nye tilmeldinger automatisk tilsendt en version af
nyhedsbrevet.

Mit problemet er, at der på mystisk vis optræder udråbstegn
forskellige steder i de nyhedsbreve, der udsendes. Der er absolut
ingen udråbstegn i min kode, så jeg aner ikke, hvor jeg skal starte.

Det vil blive en lang lang post, hvis jeg smider hele koden her, men
jeg prøver lidt med det mest interessante:

// headers mm. indstilles
$emne="Nyhedsbrev fra Vejle Kajakklub";
$headers = "MIME-Version: 1.0\n";
$headers.= "Content-type: text/html; charset=iso-8859-1\n";
$headers.= "From: VejleKajakklub<service@vejlekajakklub.dk>\n";

// nyhedsbrevet sendes
mail($modtager, $emne, $besked, $headers);

Er der nogle klokker, der ringer?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Kim Emax

Dato : 01-03-04 17:33

"Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> wrote

> [...]
>
> Det vil blive en lang lang post, hvis jeg smider hele koden her, men
> jeg prøver lidt med det mest interessante:

mailheaderen og eks. på de steder udråbstegnene kom, var nok mere
interessante

--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...

Fra : Bo Dudek

Dato : 02-03-04 07:26

>mailheaderen og eks. på de steder udråbstegnene kom, var nok mere
>interessante

udråbstegnene opstår tilfældige steder.. ehm.. og headeren har jeg da
angivet..

men du kan evt. selv prøve at tilmelde dig på
http://www.vejlekajakklub.dk/index.php?side=nyhe&underside=tilmeld
idet du så straks vil modtage en mail.. ehm.. og du kan naturligvis
afmelde dig med det samme igen på
http://www.vejlekajakklub.dk/index.php?side=nyhe&underside=afmeld

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : JMo.

Dato : 03-03-04 13:41

Bo Dudek wrote:

> udråbstegnene opstår tilfældige steder.. ehm.. og headeren har jeg da
> angivet..

Så kom der en mail fra dit script.

Der er en del fejl rundt omkring. Det ser ud til at

1) Din Content-type og din From ikke er angivet som header, men som en del
af body'en. Den går altså ikke ;)

2) ÆØÅ bliver ikke konverteret til &AElig;, &Oslash; og &Aring;

3) Din mailserver laver noget konvertering:
måske det giver noget bøvl, når resten ikke er som det skal være.

Der er altså ikke udråbstegn i selve mail'en - det tyder således på at det
er dit mail-program der kløjs i det (Outlook?)

Prøv at åbne mail'en i et program der kan give dig et raw view af sourcen
inkl. headers.

Fra : JMo.

Dato : 03-03-04 13:43

JMo. wrote:

> Der er altså ikke udråbstegn i selve mail'en - det tyder således på at
> det er dit mail-program der kløjs i det (Outlook?)

Der er nu godt nok udråbstegn - men dem der er, ser rigtigt nok ud:
"Billeder fra gymnastik.....et ømt syn!!!"
- er de tre eneste der er.

Fra : JMo.

Dato : 01-03-04 18:56

Bo Dudek wrote:

> Er der nogle klokker, der ringer?

Ja.

Havde problemet for et halvt års tid siden. Det opstod tilsyneladende kun i
Outlook, og forsvandt af sig selv da jeg rettede nogle små-fejl i scriptet.

Jeg har en mistanke om at det skyldtes "defekt" HTML (nogle ÆØÅ'er der ikke
blev fixet etc.).