Password beskyttelse med FP xp
Fra : NS-Genie©

Dato : 04-03-04 00:17

Hej NG

Jeg er netop kommet ind i denne NG, så spørgsmålet er sikkert set før.

Jeg vil høre om man kan sætte password på enkelte side direkte i FP, hvis
ja, hvordan??

Hvis det ikke kan lade sig gøre, hvad kan jeg så gøre???
Jeg har prøvet med et javascript, men der er langtfra nok sikkerhed, da
siden på ingen måde er sikret med adgangskode, blot ej linket til den.

Er der nogen der ligger inde med et script til det, som jeg evt kan kopiere
ind på de sider der skal beskyttes??

Håber nogen kan hjælpe...

-Genie©

Fra : Jørgen Graae Jensen

Dato : 04-03-04 08:20

> Jeg er netop kommet ind i denne NG, så spørgsmålet er sikkert set før.
>
> Jeg vil høre om man kan sætte password på enkelte side direkte i FP, hvis
> ja, hvordan??

Prøv dette script

Hvordan beskytter jeg en side med kodeord?
Der er generelt to metoder til at beskytte en webside med et kodeord. Det
kan gøres
igennem klienten (client-side) eller igennem serveren (server-side).

Client-side
Den mest brugte metode på klientsiden er ved brug af ECMAScript
(tidligere kaldet JavaScript). Indsæt følgende på siden:

<FORM ACTION="fejl.html" onSubmit="location.href = this.kode.value +
'.html'; return false">
Kodeord: <INPUT TYPE=TEXT SIZE=20 NAME="kode">
<INPUT TYPE=SUBMIT VALUE="Kom ind!" onClick="location.href =
this.form.kode.value +'.html'; return false">
</FORM>

Det skulle gerne resultere i, at den følgende formular kommer frem: Kodeord:

Ovenstående fungerer ved at browseren sættes til at hente siden
<kodeord>.html, når læseren
skriver dette kodeord og vælger "Kom ind!". Du skal altså blot kalde din
hemmelige side for
<kodeord>.html (hvor <kodeord> udskiftes med et eller andet, der er svært at
gætte), og du
har en virkende passwordmekanisme.

Det er vigtigt at der er en index-fil i samme mappe som filen
<kodeord>.html. Hvis der ikke
er, vil en læser nogle gange kunne se en oversigt over de tilgængelige filer
i mappen.

Ligger der en sådan index-fil, vil det ikke være muligt at se en oversigt.
Nogle personer
invender af såkladte offline-browsere er i stand til at finde skjulte filer,
men dette er
ikke korrekt. Offline browsere har ikke udvidede beføjelser og kan ikke gøre
mere end en
almindelig browser. det har været diskutteret i dk.edb.internet.webdesign
flere gange og
konklusionen har altid været den samme.

Som en note skal det siges at denne metode ikke er 100% sikker. Nogle
udbydere laver
offentlige lister over samtlige sider på serveren og så kan man også se dem
som er
beskyttede på ovenstående måde. Ligeledes tillader nogle servere anonym
ftp-adgang, og så
er metoden heller ikke sikker. Til sidst skal det siges, at linker man "ud"
af det
hemmelige område, vil filnavnet stå i loggen på den server, man har linket
til, og bliver
således tilgængeligt for dem, der kigger på denne logfil.

Note to til ovenstående er at browseren skal understøtte ECMAScript før det
virker.
Gør den ikke dette, vil brugeren blive sendt videre til siden fejl.html. Det
er nok en god
ide at oprette denne side og skrive noget fornuftigt på den.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : NS-Genie©

Dato : 04-03-04 18:05

Tak for det, men jeg tror jeg vil vælge det som 2. løsning, hvis det ikke
viser sig at være muligt vha FP XP

-Genie©

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 05-03-04 15:44

Det ville i hvert fald være lettere hvis du omtalte FP2002 som FP2002 og
ikke som FP XP, som ikke findes.
Ellers findes det hele under Server - administration og tilladelser - men
pas på: du kan nemt komme til at lukke dig selv ude - du kan kun nå "server"
hvis du er online og din udbyder accepterer det og der er FPextensions på
serveren.

--
ahw

Fra : NS-Genie©

Dato : 05-03-04 15:43

Har set det med fp2002...

Fra : NS-Genie©

Dato : 26-03-04 23:49

> [...]
> hemmelige side for
> <kodeord>.html (hvor <kodeord> udskiftes med et eller andet, der er svært

Hvis jeg nu gerne vil ha at den går ind på en bestem side, hver gang man
skriver et forkert password f. eks fejl.html, hvad skal jeg så gøre???

-Thomas

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 04-03-04 08:32

FP200x kan alle lave adgangskodebeskyttelse - FP2002 og FP2003 giver
mulighed for at lave en serverbeskyttelse, hvis udbyderen giver mulighed for
at man selv kan administrere siderne.

Fra : NS-Genie©

Dato : 04-03-04 18:04

Hvad med FP XP??
Og ved du hvordan???

-Genie©

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-03-04 20:26

Findes ikke. Du tænker på FP2002.
Se i hjælpen om "Password protected subwebs".

Fra : NS-Genie©

Dato : 04-03-04 20:43

Fair nok...

Det fulgte med Office XP og så tænkte jeg at det var det, men det er FP2002.
Men problemet er stadig hvordan jeg gør...

-Genie©

Fra : NS-Genie©

Dato : 04-03-04 20:45

Nevermind, havde lige overset din nederste linje...sorry...og tak..

Fra : NS-Genie©

Dato : 04-03-04 20:51

Ok, nu har jeg søgt i hjælp efter "Password protected subwebs" men da jeg
har den danske udgave finder den ikke noget...der er dog noget som ser ud
til at kunne bruges, men der står noget om SharePoint Team Services. Hvad er
det?? og er det nødvendigt at have for at få det til at virke???

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-03-04 02:45

STS (nu WSS = Windows Sharepoint Services) er noget helt andet men kan
også beskyttes med et password.
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/technologies/sharepoint/default.mspx

På dansk, søg efter sikkerhed.

On Thu, 4 Mar 2004 20:50:59 +0100, "NS-Genie©"

Fra : NS-Genie©

Dato : 06-03-04 12:43

Takker

-Genie©