Spørgsmål fra en 'newbie'
Fra : Jonas Wilstrup

Dato : 10-03-04 21:34

Hej Alle,

Jeg har et par spørgsmål - nogle af dem vil virke dumme så jeg håber i
bærer over med mig.

Først og fremmest:

For noget tid siden fik jeg et motherboard (Asus AV266-E tror jeg vist)
og har sat en Athlon XP 2000+ processor i. Har også 2 256 mb ramklodser
i - ved ikke præcist hvor hurtige de er (!)

Nu larmede chipset-køleren som en støvsuger, og derfor skiftede jeg den
med en Zalman passiv chipset køler - det skulle jeg vist ikke have
gjort, for nu får jeg konsekvent the "Blue screen of death" i Windows XP
- det skal dertil siges at min harddisk også er super langsom - vil
jeres vurdering ikke være at motherboardet gik kaput da jeg skiftede
chipset køleren?

Under alle forhold er jeg blevet så træt af tingene at jeg overvejder at
købe en ny, og også skifte kabinet, motherboard, processor, og købe nye
kølere.

Jeg har læst lidt på nogle tips her, men jeg har et par spørgsmål.

Chassis: Jeg overvejer at købe et Chenbro PC61166W (Xpider - Gaming
bomb) - er det fornuftigt, er der andre bud - jeg hørte også en nævne
chieftec? Hvad med al den snak om kølere. Jeg vil gerne sætte en Athlon
XP 3200+ processor i (er det den man kalder barton?) Grundlæggende: er
der ikke nogle der kan lære mig lidt om køling, fans osv? Jeg kommer fra
en tid med bare processor køler, køler i strømforsyning, køler på
chipset.

Hvad er dualchannel ram? det ved jeg simpelt hen heller ikke

I må også gerne komme med kommentarer til det setup jeg indtil videre
har valgt:

1. Motherboard: Abit NF7-SL
2. Jeg har et 3dclub Geforce 5900XT grafikkort (det beholder jeg nok)
3. Kabinet: det nævnte Chenbro
4. Processor: AMD Athlon XP 3200+
5. Køler: Jeg har hørt at TherminalRight SLK900 skulle være godt, men
giv mig gerne tips om køling - jeg fatter intet. Computeren skal kunne
spille, men den må heller ikke larme - det er jeg villig til at smide
lidt penge efter.
6. HDD: Maxtor 9+ 160 GB, )Ikke SATA man skal jeg købe det?
7. Ram: en 512 MB crucial ram blok (direkte fra fabrikken
www.crucial.com/uk/index.asp
CD-brænder og dvd-drev har jeg selv, jeg dropper 3½diskettedrev tror
jeg.

Det blev lidt langt det her, men jeg håber i bærer over med mig...

På forhånd tak - Jonas Wilstrup

Fra : Martin Johansson

Dato : 10-03-04 21:50

"Jonas Wilstrup" <jonas@nowhere.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> - det skal dertil siges at min harddisk også er super langsom - vil
> jeres vurdering ikke være at motherboardet gik kaput da jeg skiftede

Måske er der bare ikke ordentlig kontakt?
En passiv Zalman bør kunne klare det bundkort uden problemer.
Det er heller ikke sikkert at du har dræbt det helt, måske vil det opføre
sig helt normalt hvis kølingen kommer i orden.
P.S Det kan dog også være noget helt andet der foresager balladen.

> [...]
> chipset.
>
> Hvad er dualchannel ram? det ved jeg simpelt hen heller ikke

Dualchannel betyder bare at man benytter to separate memory controllere.
Det øger den teoretiske båndbredde til det dobbelt og nedsætter diverse
ventetider.
Bemærk at båndbredde målinger viser forskellige resultater på PIV og AMD
systemer.
Men båndbredde er ikke alt.

> I må også gerne komme med kommentarer til det setup jeg indtil videre
> har valgt:
>
> 1. Motherboard: Abit NF7-SL

Snup en S model i stedet.
Den er billigere, og så vidt jeg har fundet ud af er SL en lite model uden
SATA.
Hvis du har fået andet at vide, så skriv det endeligt, der er nemlig ikke
rigtig nogen der aner hvad NF7-SL egentlig er.

> [...]
> giv mig gerne tips om køling - jeg fatter intet. Computeren skal kunne
> spille, men den må heller ikke larme - det er jeg villig til at smide

Køb thermalright køleren her:
http://www.pc-cooling.de
De er en del billige end herhjemme, leverer hurtigt og har lave fragtpriser.
Har selv købt en Thermalright SLK-947U og sparede ca. 150 kr.

> 6. HDD: Maxtor 9+ 160 GB, )Ikke SATA man skal jeg købe det?

Sata vil nok være lidt mere fremtidsikret, når der en gang skal opgraderes
igen.
Men hvis der er en stor forskel i prisen vil jeg tage den alm. pata disk.

> 7. Ram: en 512 MB crucial ram blok (direkte fra fabrikken
> www.crucial.com/uk/index.asp

Billigt og ganske glimrende kvalitet.
Clocker ikke vildt godt, men det ved jeg heller ikke om du ønsker?

Fra : Jonas Wilstrup

Dato : 10-03-04 22:11

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote in

> "Jonas Wilstrup" <jonas@nowhere.net> skrev i en meddelelse

<snip>

> [...]
> opføre sig helt normalt hvis kølingen kommer i orden.
> P.S Det kan dog også være noget helt andet der foresager balladen.

Ja, jeg fatter ikke helt hvad problemet kan være - det kunne vel også
være ram'ene? Det sjove er bare timingen.. jeg får problemet efter jeg
har skiftet køleren. Jeg har også frygtet, at det er virus eller
lignende - dog giver min viruschecker intet resultat. Jeg kan ikken
engang genindstallere Windows, da computeren går ned mens den booter
installationen fra CD-romen, lang tid inden jeg får en chance for at
formatere.

<snip>

> [...]
> nedsætter diverse ventetider.
> Bemærk at båndbredde målinger viser forskellige resultater på PIV og

Betyder det, at man sætter f.eks. to 256 mb klodser i, og så har man
reelt dobbelt båndbredde men 'kun' 256 mb hukommelse?

> [...]
> De er en del billige end herhjemme, leverer hurtigt og har lave
> fragtpriser. Har selv købt en Thermalright SLK-947U og sparede ca. 150

Har du flere betragtninger om kølere? skal jeg sætte mere i end den?

> [...]
> disk.

> Billigt og ganske glimrende kvalitet.
> Clocker ikke vildt godt, men det ved jeg heller ikke om du ønsker?

Clocker ikke godt? Hvad mener du præcist, hvis jeg alligevel skal købe
nyt, vil jeg gerne betale de ekstra kroner og få et en bedre
performance..

Fra : Martin Johansson

Dato : 10-03-04 22:54

> [...]
> engang genindstallere Windows, da computeren går ned mens den booter
> installationen fra CD-romen, lang tid inden jeg får en chance for at

Test din ram med Memtest+
http://www.memtest.org

> <snip>

> Betyder det, at man sætter f.eks. to 256 mb klodser i, og så har man
> reelt dobbelt båndbredde men 'kun' 256 mb hukommelse?

Nej teoretisk dobbelt båndbredde og 512 MB hukommelse.
Men husk at PIV og AMD giver forskellige scores i båndbredde tests.
En PIV scorer ca. 50% højere i båndbredde test.
Men de udnytter den tilgængelige båndbredde vidt forskelligt og kan ikke
direkte sammenlignes på det punkt.

> Har du flere betragtninger om kølere? skal jeg sætte mere i end den?

Jeg vil anbefale at du vælger en variabel blæser til profilen, så kan du
selv bestemme efter temperament.
Bemærk at den leveres uden blæser, så kan man selv vælge.
Alt efter hvilket støjniveau du vil acceptere, vil jeg anbefale en
ThermalTake SmartFan II.
Den har et godt Airflow og kan justeres med en medfølgende pot.meter.
Man kan også på NF7 justere hastighed med programmet SpeedFan fra Windows.

> Clocker ikke godt? Hvad mener du præcist, hvis jeg alligevel skal købe
> nyt, vil jeg gerne betale de ekstra kroner og få et en bedre
> performance..

Skal du OC, vil jeg vælge enten Kingston HyperX PC3500 (546 kr.pr 256 MB
modul) eller Corsair XMS PC3700 (667 kr. pr 256 MB modul)
HyperX er nogenlunde billigt, hvorimod Corsair koster noget mere.
Det skal dog siges at chancen for at få OC venlige moduler er større med
Corsair, da deres kvalitet ofte er højere.
Men kan være uheldig at det er nogle lade chips der er på HyperX.
Crucial er noget billigere, men det er heller ikke helt det samme.
Hvad du skal bruge kommer an på dit behov.
Husk også at du skal have to klodser for at benytte dual channel.

Fra : Brian Lund

Dato : 10-03-04 23:18

> Skal du OC, vil jeg vælge enten Kingston HyperX PC3500 (546 kr.pr 256 MB
> modul) eller Corsair XMS PC3700 (667 kr. pr 256 MB modul)

Til Jonas;

Det han mener med OC og clocke er at OverClocke (OC - Dvs. at køre
hardwaren (f.eks. din RAM) ved en højere hastighed end hvad de er beregnet
til, billige RAM er normalt ikke så villige til at "yde mere end tilladt"...
Skal din computer bare køre ved normal hastighed så kan du fint nøjes med de
billige...

Brian

Fra : Jonas Wilstrup

Dato : 11-03-04 08:26

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> wrote in

> [...]
> beregnet til, billige RAM er normalt ikke så villige til at "yde mere
> end tilladt"... Skal din computer bare køre ved normal hastighed så

Tak for svarerne. Jeg havde nu ikke tænkt mig at overclocke. Skal jeg sætte
flere fans i, end en til processoren i det setup jeg foreslår? btw, tror
jeg kun motherboarded understøtter PC3200...

Fra : Martin Johansson

Dato : 11-03-04 15:00

"Jonas Wilstrup" <jonas@nowhere.net> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
> flere fans i, end en til processoren i det setup jeg foreslår? btw, tror
> jeg kun motherboarded understøtter PC3200...

Ok, jeg vil anbefale at du har en blæser der suger luft ind nederst i
kabinettet.
Så får du et ganske godt gennemtræk.

Ang. RAM.
Der kan være flere årsager til at bundkortet officielt "kun" understøtter
max PC3200.
For det første er der ingen AMD processorer med en officiel FSB højere end
200 MHz. (FSB 200 = PC3200)
For det andet er PC3200 den højeste officielle standard vedtaget af JEDEC,
alle dem der er højere er ikke officielt vedtaget. (JEDEC er dem der
udformer standarderne for ram)
Der er dog intet til hinder for at køre hurtigere, det er mere op til ens
temperament og ønske.

Fra : Martin Johansson

Dato : 11-03-04 14:57

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
tilladt"...
> Skal din computer bare køre ved normal hastighed så kan du fint nøjes med

Tak fordi du lige uddybede det, havde ikke lige tænkt på forståelsen af
forkortelser.

Fra : GrandOldMan

Dato : 24-03-04 11:19

voldsomt snip..

Du skriver newbie... du har da fat i den rigtige ende...

men der er ikke nogen der skriver noget om kølepaste...

Jeg har ALTID en lille sprøjte med kølepasta.... articsilver til ca. 75. kr.
der er til mange, mange gange...

en miniklat... giver god kotakt....

Jeg ved ikke om du bruger det.. men vil bare lige næve det

Hilsen

Grand