Re. harddisk
Fra : Jess Christensen

Dato : 04-03-04 18:39

Jeg har en Pentium III, 500 MHz. Grin bare !!

Jeg vil gerne putte en ekstra harddisk i. Det har jeg ikke prøvet før, så
jeg vil spørge om der er nogle specielle ting jeg skal være opmærksom på.

Jeg har tænkt på en IBM Hitachi DeskStar 7K250, Standard / 3.5" x 1/3H /
80GB / 7200rpm / 2MB / 8.8ms / DMA/ATA-100 (Ultra) / 100MBps. Kan det lade
sig gøre?

Tak på forhånd!

Fra : Devast8or

Dato : 04-03-04 18:58

Jess Christensen wrote:
> [...]
>
> Jeg har tænkt på en IBM Hitachi DeskStar 7K250, Standard / 3.5" x
> 1/3H / 80GB / 7200rpm / 2MB / 8.8ms / DMA/ATA-100 (Ultra) / 100MBps.

Der er et par enkelte ting du skal være opmærksom på, men ellers er det ikke
svært (selve installationen er meget nem).

Først skal du vide hvilket interface du har i din computer, så du får købt
dig en disk der passer til. Det er næsten sikkert at sige at hvis ikke du
har brugt penge på at sætte en SCSI controler i din computer, så er det IDE
(også kaldet ATA).

Dernæst skal du være sikker på at dit motherboard kan æde en disk på den
størrelse du har tænkt dig at købe. Breakpoints er ved 37GB (mener jeg,
ellers er det 32) og ved 137GB. Sagt på en anden måde, hvis du har en 40GB
disk i nu kan du ihvertfald klare op til de 137GB. Den eneste/bedste måde at
være sikker på er at finde ud af hvilket motherboard du har (brug f.eks.
SiSoft Sandra til det), og find ud af hvilken BIOS version du har (det kan
Sandra vist også klare, ellers står det på det første startup billede (der
hvor den tæller RAM op). Når du kender BIOS versionen er det bare at kigge
på motherboard producentens hjemmeside og se hvad dne kan tage, og evt. om
du har brug for at opdatere BIOS (men vær opmærksom på at du risikerer at
ødelægge dit motherboard hvis opdateringen går galt - opdater kun hvis det
er nødvendigt!).

Og sidst men ikke mindst, skal du lige sikre dig at du har et frit stik at
sætte disken på ;)

HTH, sig til hvis du vil vide mere.

Devast8or

Fra : Jess Christensen

Dato : 04-03-04 20:13

Javel, ja!! :O/

Jeg er sikker på, at du ved hvad du snakker om. Sådant noget som Dos, Bios
etc. holder jeg normalt fingrene fra.

Min nuværende IBM HD er på sølle 16,7 GB. Mit motherboard er et ASUS P3B-F,
382 MB ram. Jeg har ikke fundet ud af hvilken BIOS version, jeg har, men det
finder jeg ud af.

Som sådan, er det så sandsynligt at en IBM Hitachi DeskStar 7K250, Standard
/ 3.5" x / 1/3H / 80GB / 7200rpm / 2MB / 8.8ms / DMA/ATA-100 (Ultra) /
100MBps kan bruges?

Så vil jeg finde ud af resten senere.

Tak for svaret!!

Fra : Devast8or

Dato : 05-03-04 12:22

Jess Christensen wrote:
> Javel, ja!! :O/
>
> Jeg er sikker på, at du ved hvad du snakker om. Sådant noget som Dos,
> Bios etc. holder jeg normalt fingrene fra.

Bare rolig, det er ikke så svært. Du skulle bare lige vide hvad du risikerer
hvis du selv vil opdatere din BIOS. Hvis det går galt er der en fyr i
Rødovre der kan fikse det for næsten ingenting (jeg tror jeg gav 80 kr. for
det).

> [...]
>
> Som sådan, er det så sandsynligt at en IBM Hitachi DeskStar 7K250,
> Standard / 3.5" x / 1/3H / 80GB / 7200rpm / 2MB / 8.8ms / DMA/ATA-100

Interfacet burde være det samme, så det skulle ikke være et problem.

Om din BIOS vil æde en disk i den størrelse kan jeg desværre ikke svare på.
Jeg prøvede at finde dit motherboard på Asus' hjemmeside men kunne ikke
finde det.

Hvis du har mulighed for at låne en disk mellem 40GB og 130GB kan du jo
teste om din maskine kan tage den. Hvis den kan skulle der ikke være noget
problem.

Devast8or

Fra : Thunder

Dato : 05-03-04 14:19

Den fyr i Rødovre, kunne man få navnet på ham. Vi har et par MB med død
bios.

Mange tak.

Skriv til thunder@pc.dk eller educare.ph@get2net.dk eller igen
thunder@get2net.dk

Ovenstående hører alt sammen til under Educare Philippines.

Med venlig hilsen

Jan Johansson

Fra : Devast8or

Dato : 05-03-04 14:52

Postet og mailet (til thunder@pc.dk)

Thunder wrote:
> [...]
> thunder@get2net.dk
>
> Ovenstående hører alt sammen til under Educare Philippines.

Det kan du tro du kan. Han hedder Niels Emil og hans hjemmeside er
www.bios-flash.dk

Devast8or

Fra : Jess Christensen

Dato : 05-03-04 19:28

Takker !!

Fra : Anders Pedersen

Dato : 05-03-04 15:07

On Thu, 4 Mar 2004 18:38:51 +0100, "Jess Christensen"
<jaysea@stofanet.dk> wrote:

>Jeg har en Pentium III, 500 MHz. Grin bare !!

Er din bios fra 99 kan du nmax sætte en hardisk på 32 gb ellers skal
du opdate biossen.
Når det er klaret er det baree at købe hardisken og sætte den i

> [...]
>80GB / 7200rpm / 2MB / 8.8ms / DMA/ATA-100 (Ultra) / 100MBps. Kan det lade

fut dk.edb.hardware.drev,hvor spørgsmålet hører hjemme og svar herpå
bringes

Med Venlig Hilsen
Anders Bøgh Pedersen
Ved epost fjern NOSPAM