P4 3.0 vs Barton 3000+
Fra : Lasse Jensen

Dato : 29-02-04 08:59

Hej Alle

Jeg står og skal til at samle mig en ny pc men er lidt i tvivl ang. CPU

Hvad skal jeg vælge

P4 3.0 Ghz eller Barton 3000+

Der er jo ikke den store pris forskel (500kr)

Hvad er godt og hvad er skidt ved de to CPUer?

På forhånd tak

Lasse J

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 29-02-04 11:55

Lasse Jensen skrev :
> [...]
>
> P4 3.0 Ghz eller Barton 3000+
>
> Der er jo ikke den store pris forskel (500kr)
>
> Hvad er godt og hvad er skidt ved de to CPUer?

Flere og flere programmer bliver optimeret ttil HT så jeg har fortrudt at
jeg købte en XP3000+, men jeg skulle have haft nyt bundkort og ram hvis jeg
skulle have valgt en Intel.
Ud over HT er P4 en smule hurtigere i mange programmer, da Intel hjælper med
optimering af programmerne, gælder fx PremierePro.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/index.asp

Fra : Jakob M

Dato : 29-02-04 12:41

> Hvad er godt og hvad er skidt ved de to CPUer?

http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1783&p=1
Så kan du selv finde ud af hvad der er vigtigst for dig.

Mvh
Jakob

--
Se min vandkøling, OBS 700KB
http://home.tiscali.dk/behjm/vandkoeling/vand.htm

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-02-04 13:04

In article <rZg0c.1563$bv7.11@news.get2net.dk>, ljfausing@get2net.dk
says...

> Jeg står og skal til at samle mig en ny pc men er lidt i tvivl ang. CPU

Hvad skal du bruge den til?

> Hvad er godt og hvad er skidt ved de to CPUer?

Den ene er god til et og den anden er god til andet. Det er nemmere at
rådgive, hvis vi ved hvad du skal bruge din PC til.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas Hansen

Dato : 29-02-04 13:46

On Sun, 29 Feb 2004 08:59:15 +0100, Lasse Jensen <ljfausing@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>
> P4 3.0 Ghz eller Barton 3000+
>
> Der er jo ikke den store pris forskel (500kr)
>
> Hvad er godt og hvad er skidt ved de to CPUer?

Hej
Der er også pris forskellen på det mobo som den skal side på. I den sidste
ende er det kom nærmere 1000.- kroners forskel. Også set i lyset af at
hvis du vælger et mobo med Nforce2 chipsættet får du et fantaskisk lydkort
med i prisen. Og du får til med en mindre strømkrævende cpu med en AMD og
dermed også en køligere cpu. Strømforbruget på AMD'en ligger ca 20% under
det for tilsvarende Intel. Og med PresHot er det blevet endnu mere.
Jeg ville købe AMD og bruge de sparede penge på det bedre grafikkort.
Ydelses mæssigt ligger de så tæt på hinanden at det er ikke kan være et
parameter. HT er en fis i en hornlygte.

--
/Thomas Hansen - Valby

"Jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive!"

Fra : Martin Johansson

Dato : 29-02-04 13:58

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.danmark> skrev i en meddelelse
newsr34tqr1l1wmxlt@news.inet.tele.dk...
[SNIP]
> [...]
> Jeg ville købe AMD og bruge de sparede penge på det bedre grafikkort.
> Ydelses mæssigt ligger de så tæt på hinanden at det er ikke kan være et

Det er ikke alle nForce2 bundkort der benytter Soundstorm.
Soundstorm er det onboard lydkort, jeg formoder du omtaler?

Fra : Thomas Hansen

Dato : 29-02-04 22:20

> Det er ikke alle nForce2 bundkort der benytter Soundstorm.
> Soundstorm er det onboard lydkort, jeg formoder du omtaler?
Netop. Jeg var ikke klar over at ikke alle Nforce2 kort havde det. Men de
boards jeg har haft fat har alle haft det.

Jeg har selv et fortissimo2 kort som er meget rost af anmelderene. Og jeg
syntes at Soundstorm onboard kortet er helt på højde med det. Selv
overført på et rigtig godt anlæg lyder det rigtig godt.

Fra : Nico

Dato : 29-02-04 15:39

> Der er også pris forskellen på det mobo som den skal side på. I den sidste
Intels eget 865PE koster 749,-?

> ende er det kom nærmere 1000.- kroners forskel. Også set i lyset af at
?!

> hvis du vælger et mobo med Nforce2 chipsættet får du et fantaskisk lydkort
Fantastisk? - Til det mp3 de fleste skal bruge det til er de fleste fine.

> med i prisen. Og du får til med en mindre strømkrævende cpu med en AMD og
Uh - 5 watt mere for kvalli...

> det for tilsvarende Intel. Og med PresHot er det blevet endnu mere.
Prescott er ikke værd at betale mere for.

> Jeg ville købe AMD og bruge de sparede penge på det bedre grafikkort.
Ja, du har vel aldrig været på intel vognen?

Jeg var på intel, røg på amd, og er nu tilbage på intel. Aldrig mere amd, måske pga skod chipsets.
Intel ved man hvad er.

> Ydelses mæssigt ligger de så tæt på hinanden at det er ikke kan være et
> parameter. HT er en fis i en hornlygte.

LOL!!!! Tragisk udtalelser der.

Nic
MCSE

Specs:
Intel 875P
2,8 800Mhz FSB Hyperthreading.
1,5GB Dual DDR400 ram.

Fra : Ukendt

Dato : 29-02-04 17:04

"Nico" <emailxyznifo@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, du har vel aldrig været på intel vognen?
>
> Jeg var på intel, røg på amd, og er nu tilbage på intel. Aldrig mere
amd, måske pga skod chipsets.
> Intel ved man hvad er.

Hvad begrunder du det med?!

Fra : Nico

Dato : 29-02-04 17:34

> Hvad begrunder du det med?!
At man ikke lider under elendige chipsets osv, hvilket helt klart er grunden til jeg røg tilbage på Intel-vognen...

Fra : Martin Johansson

Dato : 29-02-04 17:51

> At man ikke lider under elendige chipsets osv, hvilket helt klart er
grunden til jeg røg tilbage på Intel-vognen...

Via KT133 var et umm... knapt så godt chipsæt.
Men fra lanceringen af det, gik det kun fremad.
AMD's egne chipsæts er også glimrende.
Det bedste chipsæt til socket A er uden tvivl nForce2, det er bare en skam
at det ikke kom lidt før.
Men ok, det er jo det samme for intel, nu nærmer S478 sig EOL og det er nu
der er gode chipsæts.

Nu skriver du chipset i flertal, hvilke har du prøvet?
For de første chipsæts var ikke meget værd.
KT133A var en klar forbedring i forhold til KT133, men havde også problemer
med SBLive kort.
Det skyldtes dog ligeså meget selve lydkortet.

Fra : TommyF

Dato : 29-02-04 18:34

On Sun, 29 Feb 2004 17:34:05 +0100, "Nico" <emailxyznifo@tiscali.dk>
wrote:

>At man ikke lider under elendige chipsets osv, hvilket helt klart er grunden til jeg røg tilbage på Intel-vognen...

Jeg har nu en P4.3,0HT, men havde før en XP2600 på
Asus a7x8n med Nforce2.
Det var bare en perfekt maskine, en smule støj, men lynhurtig og
stabil med WinXP, så jeg kunne ikke klage over den opsætning.

-------
Hvorfor skal man være stille i et vaskeri...
Fordi Bamseline er koncentreret.
--------

Fra : Martin Johansson

Dato : 29-02-04 17:57

> Intels eget 865PE koster 749,-?

> ?!

> Fantastisk? - Til det mp3 de fleste skal bruge det til er de fleste fine.

Tjaa nu ved du vel ikke hvad spørgeren skal bruge lydkortet til?
Men Soundstorm leverer glimrende onboard lyd fuldt på højde med Audigy.
Nøgleordet er også, at der ikke bruges ret mange dyrebare clock cycles,
sammenlignet med andet onboard lyd.

> Uh - 5 watt mere for kvalli...

Hvis du sammenligner PresHot og en Athlon XP vil du opdage at det er mere en
5 watt der skiller.
Endnu flere hvis man sammenligner PresHot og A64.

Intel er nu ikke kvali IMHO.
Deres seneste die-shrink er til grin.

> Ja, du har vel aldrig været på intel vognen?

Hvad har det med sagen at gøre?
Hvis man taler value for money, er der ikke så meget at rafle om.
Man får suverænt mest for pengene med en nForce2+AthlonXP løsning.

> Jeg var på intel, røg på amd, og er nu tilbage på intel. Aldrig mere amd,
måske pga skod chipsets.
> Intel ved man hvad er.

Hmm.

> LOL!!!! Tragisk udtalelser der.

Hyperthreading har kun effekt i programmer der er optimeret til det.
Husk også at uanset om du "faker" to processorer er der faktisk kun en.
Men den kan arbejde mere effektivt med programmer der benytter flere tråde.

Fra : Egil Solberg

Dato : 02-03-04 21:05

Martin Johansson wrote:

> [...]
> Audigy. Nøgleordet er også, at der ikke bruges ret mange dyrebare
> clock cycles, sammenlignet med andet onboard lyd.

Obs til dem der skal ud & handle Soundstorm. Forsøg at købe bundkort der
benytter Sigmatel codec istedetfor Realtek, da Sigmatel er bedre og var
med i nvidias referencedesign.
Mit Asus A7N8X Deluxe 2.0 har desværre Realtek. Dog er lyden ok nok.
Tror DFI benytter Sigmatel. Tjek ud. Man kan ligesågodt gøre det
ordentlig når en skal handle.
Benytter man digital udgang, er overvejelsen dog unødvendig.

Fra : Martin Johansson

Dato : 02-03-04 21:34

"Egil Solberg" <egilso@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
> ordentlig når en skal handle.
> Benytter man digital udgang, er overvejelsen dog unødvendig.

NF7-S og AN7 fra Abit bruger også Realtek, dog i to forskellige revisioner.
Det fungerer glimrende, og får pæne ord med på vejen i anmeldelser.

Både Realtek, C-Media og Sigmatel er på nVidias godkendte liste.
http://www.3dss.com/reviews/nForce/nForce-p2.html

Bemærk også at chippen ikke står for selve lyden, blot hvordan den føres
"frem og tilbage".

Fra : Thomas Hansen

Dato : 29-02-04 22:36

> Uh - 5 watt mere for kvalli...
Hvilken kvali er det du taler om? Og prøv lige at undersøge dine påstande
først.
En P4-3ghz bruger 70-90watt under normal omstændigheder. En AMD
Xp3000+ bruger 50-70watt det er rundt regnet 20% som jeg skrev i mit først
indlæg.

> Prescott er ikke værd at betale mere for.
Hvorfor dog ikke? er det ikke Intel KVALI...

> Ja, du har vel aldrig været på intel vognen?
Jeg har faktisk en del Intel systemer bag mig. Men jeg er kan ikke få mig
til at give penge for ingen ting. Når AMD på nuværende tidspunkt er
billigere og bedre er det da kun en tåbe som køber Intel.
Men kones maskine er faktisk en intel. Det er mit gamle ABIT BH6
modificeret til at tage en Tulatin 1ghz overclocket til 1.5ghz. Den køre
fantastisk. Men diskusionen lød jo ikke på Intel versus AMD generelt. Men
sammenligning imellem to konkrete cpuer. Og i det tilfælde vil den oplyste
og vidende altid vælge AMD.

> Jeg var på intel, røg på amd, og er nu tilbage på intel. Aldrig mere
> amd, måske pga skod chipsets.
Det er da længe siden at VIA fik styr på deres chipsæt. Og Nforce2 matcher
eller slår da alt hvad du kan sætte en P4 sammen med.

> Intel ved man hvad er.
Lige som deres PresHot.

> LOL!!!! Tragisk udtalelser der.
Hvorfor? det er jo en opreklameret men gammel teknologi som kun virker
hvis programmet er optimeret til det. Ved almindelig brug er der ingen
gevinst.

Fra : Nico

Dato : 29-02-04 23:08

> Hvilken kvali er det du taler om? Og prøv lige at undersøge dine påstande
> først.
Intel - så går man ikke galt i byen.

> Hvorfor dog ikke? er det ikke Intel KVALI...
Jo - men den er ikke merprisen værd.

> Jeg har faktisk en del Intel systemer bag mig. Men jeg er kan ikke få mig
> til at give penge for ingen ting. Når AMD på nuværende tidspunkt er
> billigere og bedre er det da kun en tåbe som køber Intel.
Ok. Tro på det.

> [...]
> sammenligning imellem to konkrete cpuer. Og i det tilfælde vil den oplyste
Men hyperthreading er jo fis i en hornlygte?

> Det er da længe siden at VIA fik styr på deres chipsæt. Og Nforce2 matcher
> eller slår da alt hvad du kan sætte en P4 sammen med.
Ok ;)

> Hvorfor? det er jo en opreklameret men gammel teknologi som kun virker
> hvis programmet er optimeret til det. Ved almindelig brug er der ingen
> gevinst.
Er der ikke? Har du brugt det?

Jeg bruger det på 20+ maskiner og servere dagligt, og der er en klar gevinst.

Fra : René Jeppesen

Dato : 01-03-04 18:45

> parameter. HT er en fis i en hornlygte.

Du er vist en smule uvidende...!!

René

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-03-04 19:18

In article <8EK0c.9510$FM7.7687@news.get2net.dk>, admin@vipz.dk says...

> Du er vist en smule uvidende...!!

Alt for mange tror at HT er løsningen på alle problemer. HT er intet
værd hvis ikke softwaren er lavet til at understøtte det og det eneste
der mig bekendt understøtter HT er XP.

HT er _ikke_ en ekstra processor og ydelsesforbedringen er derfor
minimal. En AMD vil give bedre rå ydelse, så valget mellem den ene
eller den anden processor må komme an på opgaverne som maskinen skal
udføre.

Skal maskinen være en CAD-arbejdsstation er der ingen vej udenom AMD.
Skal den bruges til spil er der heller ingen vej udenom AMD, da AMD
står som vinder i de fleste gamer-tests på nettet.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 02-03-04 07:16

On Mon, 1 Mar 2004 18:44:34 +0100, René Jeppesen <admin@vipz.dk> wrote:

> Du er vist en smule uvidende...!!
>
> René

Hej Rene
Vil du så ikke være så venlig at henvise til en sammenlignings test hvor
HT har en betydning på overall preformense.