Problem med Radeon 9600
Fra : Jan Larsen

Dato : 12-03-04 19:23

Hej.

Jeg har lige købt et Sapphire Radeon 9600 Atlantis med 256 mb ram, men
systemet er ikke stabilt, har opgraderet biosen på Bundkort,
installeret DirectX 9.0b, hentet de nyeste driver på ATI.com komplet
med software 25 mb, flyttet rundt på lydkort samt netværkskort,
fjernet de gamle driver til mit gamle grafikkort.

Systemet går nogle gange sort (sort skærm), får blå skærme, genstarter
lige pludselig, når jeg installerer spil kommer der fejlmeddelser,
elller genstarter.

Er Radeon, ATI dårlig i forhold til Nvidia. ?

Har i nogle gode råd. ?

Med Venlig Hilsen

Jan H Larsen

Fra : Brian Lund

Dato : 12-03-04 19:46

> [...]
>
> Systemet går nogle gange sort (sort skærm), får blå skærme, genstarter
> lige pludselig, når jeg installerer spil kommer der fejlmeddelser,

Jeg har aldrig hørt om BSOD...

MEN, prøv at slå VPU recover og AGP-fastwrites fra!
Det gøres under avancerede indstillinger for grafikkortet...

> Er Radeon, ATI dårlig i forhold til Nvidia. ?

Heh, næ det er ikke ringere end den der bruger det ;)

Jeg har et Sapphire ATI Radeon 9500 Pro, det kører perfekt!
Desuden har jeg en ven der har et 9800 Pro som også kører perfekt... Og jeg
kender flere med Radeon...

Brian

Fra : Jan Larsen

Dato : 13-03-04 06:47

On Fri, 12 Mar 2004 19:45:45 +0100, "Brian Lund"
<geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> wrote:

>Jeg har aldrig hørt om BSOD...

Hvad betyder det så ?

>MEN, prøv at slå VPU recover og AGP-fastwrites fra!
>Det gøres under avancerede indstillinger for grafikkortet...

Det prøver jeg.

>Heh, næ det er ikke ringere end den der bruger det ;)

) Når man følger debatten herinde er der nogle der aldrig vil have
ATI igen, men vil tilbage til Nvidia, jeg må erkende at det har jeg
kørt med i mange år uden nogen former for problemer, let at gå til,
men jeg opgiver da heller ikke lige ATI.

>Jeg har et Sapphire ATI Radeon 9500 Pro, det kører perfekt!
>Desuden har jeg en ven der har et 9800 Pro som også kører perfekt... Og jeg
>kender flere med Radeon...

Jamen tillykke med det

>Brian

Med Venlig Hilsen

Jan H Larsen

Fra : Henrik Dissing

Dato : 13-03-04 12:39

On Sat, 13 Mar 2004 06:46:38 +0100, Jan Larsen wrote:

>Når man følger debatten herinde er der nogle der aldrig vil have
>ATI igen, men vil tilbage til Nvidia

Eftersom nVidia har haft den største markedsandel indenfor området i en del
år og først nu bliver truet for alvor af ATI, er det naturligt at der i
øjeblikket er en overvægt af historier fra folk som er gået fra nVidia til
ATI end omvendt. Og eftersom folk er mere tilbøjelige til at henvende sig
til en nyhedsgruppe når de har problemer end når de er tilfredse, er det
uundgåeligt at der vil være en overrepræsentation af "jeg fortryder at jeg
skiftede fra nVidia til ATI"-historier.

Tro mig, vi er mange flere som ikke har fortrudt noget
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : Brian Lund

Dato : 13-03-04 12:46

> Hvad betyder det så ?

Blue Screen Of Death ;)

> Det prøver jeg.

Fortæl hvordan det går :)

> [...]
> kørt med i mange år uden nogen former for problemer, let at gå til,
> men jeg opgiver da heller ikke lige ATI.

Jeg har kørt ATI siden 2001 (mener jeg), og jeg har aldrig haft problemer,
andet end jeg først skulle finde ud af hvordan TV-out virkede :D

PS. Har du opgraderet andet i samme omgang? Det er før set at defekte RAM
kan give samme problem...

Brian

Fra : Jan Larsen

Dato : 13-03-04 17:17

On Sat, 13 Mar 2004 12:45:48 +0100, "Brian Lund"
<geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> wrote:

>Fortæl hvordan det går :)

Det gik som det kun kan, den sidste ting i rækken af diverse driver
opgraderinger samt bios update, manglede jeg kun at gøre en ting, som
jeg var kommet fra, NEMLIG drivere til mit bundkort et ECS K7VZA og
vupti et mirakel, nu sluger den alle min spil/program cder i en køre.

>Jeg har kørt ATI siden 2001 (mener jeg), og jeg har aldrig haft problemer,
>andet end jeg først skulle finde ud af hvordan TV-out virkede :D

Ja, det skal jeg også have set på.

>PS. Har du opgraderet andet i samme omgang? Det er før set at defekte RAM
>kan give samme problem...

Nej det kommer senere, når tegnedrengen bliver for høj og skal tømmes.

>Brian

Så mit råd til andre med problemer, opdatere drivers, samt bios, jeg
kunne have løbet ind i de samme problemer med et Nvidia kort.

Så nu kan jeg få fornøjelse af mit nye Radeon 9600.

Med Venlig Hilsen

Jan H Larsen

Fra : Brian Lund

Dato : 14-03-04 15:04

> [...]
> jeg var kommet fra, NEMLIG drivere til mit bundkort et ECS K7VZA og
> vupti et mirakel, nu sluger den alle min spil/program cder i en køre.

Hehe, ja så var det alligevel et driverproblem ;)

> Ja, det skal jeg også have set på.

Det er ikke ret svært ved Radeon :)

Under de avancerede skærmindstillinger er der en menu der hedder "skærme"
(Hvis du har installeret den "store" driver på 25 MB), der skal du bare
"tænde" for TV'et... Under fanebladet "Overlay" trykker du så på
"indstillinger for klon-tilstand" og sætter den om på "teater tilstand" - Så
blæser den automatisk billedet fra film over på TV'et uden du behøver køre
fuld skærm på PC'en :)

Brian

Fra : Jan Larsen

Dato : 16-03-04 10:40

On Sun, 14 Mar 2004 15:03:30 +0100, "Brian Lund"
> [...]

>blæser den automatisk billedet fra film over på TV'et uden du behøver køre

Hej, det har jeg nu prøvet og det virker fint, men jeg får ingen lyd
med, skal det igennem lydkortet, grafikkortet er med et
S-video/composite connector som går over i tvet hvor jeg har et
specielt scartstik hvor den er koblet til et S-video/composite
connector stik.

Med Venlig Hilsen

Jan H Larsen

Fra : Brian Lund

Dato : 16-03-04 19:33

> [...]
> S-video/composite connector som går over i tvet hvor jeg har et
> specielt scartstik hvor den er koblet til et S-video/composite

Ja du skal (selvfølgelig) tage lyden fra lydkortet, det er jo ikke uden
grund at grafik og lyd er i hvert sit kort ;)

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-04 08:22

Brian Lund wrote:

> Jeg har aldrig hørt om BSOD...

... men du har garanteret set en (sandsynligvis flere).

BSOD = Blue Screen Of Death.

Jeg mindes en reklame med en dykker..

Fra : Brian Lund

Dato : 13-03-04 12:38

> .. men du har garanteret set en (sandsynligvis flere).
>
> BSOD = Blue Screen Of Death.
>
> Jeg mindes en reklame med en dykker..

Det jeg mente var at jeg aldrig har hørt om BSOD ved opgradering til et
andet graikkort :)

Jeg har da set flere, endda på min egen computer... Jeg ved endda hvordan
jeg kan fremprovokere en, det krævet at jeg spiller musik og så prøver på at
gå ind i Transport Tycoon Deluxe - så når jeg går ud af programmet igen sker
det, den er 100% sikker hver gang...

BSOD sker oftest ved hardware konflikter, hvilket efterhånden er sjældent nu
hvor plug&play er standard... Det kan også ske ved hardware der er for
varmt, eller defekt :) - Eller ved _meget_ grove software fejl...

Brian

Fra : AG

Dato : 13-03-04 12:09

> Systemet går nogle gange sort (sort skærm), får blå skærme, genstarter
> lige pludselig, når jeg installerer spil kommer der fejlmeddelser,
> elller genstarter.

Jeg har selv haft samme problemer!

Jeg løste problemet ved at _nedgradere_ min MB bios (har et Asus A7V8X-X).
Der findes _mange_ på nettet, der har de mest vanvittige problemer med deres
Radeon 9600 pro/xt/ikke-pro baserede kort.

Tjek evt.: http://www.hardwareanalysis.com/content/forum/13/

Der er en tråd der nu tæller 1479 indlæg!! Tro mig, du er ikke den eneste
der har problemer med Radeon kort. God læselyst

Tjek evt. også. http://www.amdforums.com og tjek de forums der er for dit
motherboard - her er mange kloge mennesker!

Held og lykke!

Mvh.
Andreas