Skønheds tip?
Fra : Melanie

Dato : 11-03-04 12:53

Måske OT men jeg prøver at spørge alligevel.

Skal holde tøseaften med mine fdf piger. Vi skal lave nogle skønhedstips, så
som ansigtsmasker af avokado og vaske hænder i kaffe.

Kender i nogle gode tips man kan lave af hverdagsting?

Tak for hjælpen

Mvh Melanie

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-03-04 15:08

Melanie wrote:
> [...]
> skønhedstips, så som ansigtsmasker af avokado og vaske hænder i kaffe.
>
> Kender i nogle gode tips man kan lave af hverdagsting?

jeg gik lige i søgemode og fandt følgende opskrifter:

Agurk:

De fleste kender vel virkningen af en god agurkmaske. Den er velegnet til
fedtet hud og som kølende øjenmaske. Det er enkelt nok. Skær agurken i tynde
skiver og læg på huden i ca. 15 min.

Til fedtet hud.
Agurkerne køler og beroliger huden og kan være dejlige og lindrende efter en
dag i solen. Agurkeskiver kan også bruges som øjenmaske. Er godt mod trætte
og hævede øjenomgivelser (til alle hudtyper).
Opskrift: skær agurken i 2 mm tynde skiver og læg dem på ansigtet i 10-15
minutter. Som øjenmaske lægges en skive på hvert øje i 15 min.

Bananer:
Bananen med og uden pyjamas er helt suveræn for at blødgøre og nære huden.
Mos en mellemstor banan og bland med 1 spsk. honning og 4-5 spsk. havregryn.
Masken skal sidde i ca. 15 min.

Til alle hudtyper.
Banan blødgør huden, virker fugtighedsbevarende og er meget nærende.
Opskrift: mos 1 banan og tilsæt 1 spsk honning og 5 spsk smuldrede
havregryn. Rør det hele sammen og tilsæt destilleret vand, hvis masken
bliver for hård. Bananmasken har en let slibende effekt, og den skal sidde i
mindst 15 min. I stedet for havregryn kan du bruge søde fintmalede mandler,
og honning kan erstattes med glycerol, der birker beroligende og
fugtgivende. Har du fedtet hud og gerne vil have, at ansigtsmasken har en
sammentrækkende virkning, bør du bruge yoghurt i stedet for både honning og
vand. Vask af med lunkent vand. Rå bananskiver på ansigt og hals er gode til
at blødgøre solbrændt og udtørret hud.

Tomat:

Tomaten virker ikke kun som ungdomskilde inden fra, også som en maske kan
den virke rensende og styrkende. 2 stk. mellemstore flåede tomater moses og
tilsættes ca. 3-4 spsk. tomatpuré og ca. 1-2 spsk. havregryn. Lad masken
sidde 25-30 min. og skyl af med lunkent vand.

Til uren hud.
Rensende, til hud med urenheder, åbne og grove porer. Saften fra friske
tomater er rig på A-, B- og C-vitaminer og mineralske salte. Det trækker
huden sammen, er lægende, styrkende og rensende.
Opskrift: skold 2 tomater og flå dem. Mos kød og kerner og tilsæt 4 spsk
tomatpuré. Det hele blandes med smuldret havregryn til en blød masse. Smør
massen i ansigtet og læg dig ned og slap af en halv time. Fjern masken med
lunkent vand.

Ferskner:

Ferskner virker opfriskende og lindrende til grå og træt hud. Mos 2 ferskner
og lad dem sidde indtil masken er tør. Skyl af med lunkent vand.

Til tør hud.
Til går og træt hud og hud udsat for meget sol og meget rygning.
Nærende ansigtsmaske. God til tør hud og ti l hud, der føles irriteret efter
barbering. Fersken er meget fugtighedsbevarende og har en lindrende virkning
på huden. Kød og saft fra friske ferskner indeholder berigende olier og
fugtighedsbevarende enzymer. Ferskensaft virker opfriskende på den grå og
trætte hud.
Opskrift: fjern skindet og mos ferskenkødet. Dup massen på ansigtet. Lad
masken tørre ud og skyl den af med vand.

Abrikoser:

Abrikoser er rige på A-vitaminer og gør derfor en tør hud smidig. Læg 4
tørrede abrikoser i blød et døgn. Mos eller blend dem sammen med 3 spsk.
yoghurt naturel. Masken skal sidde ca. 20 min.

Til tør hud og som after sun maske.
Abrikoser er rige på A-vitaminer og virker derfor lindrende og gør tør hud
smidig. Abrikosmasken er nærende og opfriskende for ansigtshuden. Den er
også udmærket som en after sun-maske, og den kan fjerne noget af ubehaget,
hvis du er blevet solskoldet.
Opskrift: 4 tørrede abrikoser lægges i blød i et døgn. De moses eller
blendes sammen med 3 spsk. yoghurt naturel til en fin grød. Tilsæt evt.
destilleret vand, konsistensen må dog ikke blive for tynd. Læg abrikosmasken
på ansigtet og lad den sidde i 20 minutter, skyl af med lunkent vand.

Citroner:

Citroner er helende og styrkende, de renser huden og trækker porerne sammen.
Citroner bør dog ikke bruges ved meget sart hud med akne. Bland 3 spsk.
citronsaft, 2 spsk. mandelolie og 2 dl. smuldret havregryn. Tilsæt
destilleret vand indtil der dannes en jævn masse. Citronmasken skal ligge på
i ca. 15 min.

Til fedtet hud og akne.
Citronen er helende og styrkende for huden, samtidig med at den renser huden
og trækker porerne sammen. Havregrynene gør, at behandlingen får en let
slibende effekt, som er gavnlig for den, som plages af både fedtet hud og
akne. Citroner bør dog ikke bruges ved meget rødme/sart hud med akne.
Opskrift: 3 spsk citronsaft, 2 spsk mandelolie og 2 dl smuldret havregryn
blandes ammen og tilsættes destilleret vand, til du har en jævn masse. Læg
cironmasken på og lad den sidde i cirka et kvarter. Skyl den af med lunkent
vand. Citron er også god til at fjerne ru og hård hud på albuer og knæ.
Halver en citron og pres albuen ned i den, så saften får lov til at arbejde
på huden. Sid med citronen i ca 10 min. og kom creme på bagefter.

Jordbær:
Til fedtet hud. Til træt og livløs hud.
Jordbær virker rensende og sammentrækkende og bør først og fremmest anvendes
til fedtet hud med åbne porer. Jordbær formindsker porerne omkring næsen, i
panden og på hagen. Jordbær, der anvendes i ansigtsmasker, bør være
usprøjtede. Jordbær er nemlig meget ofte sprøjtet, og ukrudts- og
insektbekæmpelsesmidler er noget af det, der plejer at forårsage allergier.
Opskrift: skyl 5 jordbær i kogende vand og fjern alle urenheder. Mos bærrene
sammen med 2 spsk yoghurt og bland 2 tsk honning i. tilsæt mandelmel (søde,
fintmalede mandler), til du har en jævn og medgørlig masse. Massen smøres på
ansigtet og fjernes med lunkent vand efter 10 minutter. Jordbærmasken er
opfriskende og sammentrækkende. Den bør ikke anvendes på tør og allergisk
hud.

Figner:
Blødgørende slibecreme til træt/fedtet hud.
Indeholder meget A-vitamin og blødgørende enzymer. Er også god til knopper
og bumser på ryggen.
Opskrift: mos en hel figen, både skind og kød, og lad saften dryppe af. Smør
massen i ansigtet og skyl den af med lunkent vand efter 5 minutter.

Havregryn:
Til uren hud. Men kan også bruges som en dybderensende maske til andre
hudtyper.
Dybderensende/peelende til uren hud. Indeholder proteiner og mineraler.
Fintsmuldret havregryn trækker urenheder ud af huden og blødgør den.
Opskrift: bland 3 spsk fintsmuldret havregryn med rigeligt yoghurt naturel
til en tyk masse. Smør det i ansigtet og lad det sidde og tørre i et
kvarter. Skyl masken af med lunkent vand. De steder, hvor der er urenheder,
nulres masken blidt af med fingerspidserne (virker som peeling).

Mælkeprodukter:

Fugtighed til tør hud:
Ansigtsmaske med syrnet mælkeprodukt og honning
2 tsk syrnet mælkeprodukt, fx A-38 eller Cultura naturel
2 tsk honning
Rør ingredienserne sammen. Rens og tør ansigtet, før du fordeler masken
jævnt - undgå de sarte områder omkring øjnene. Lad masken sidde i 10-15
minutter. Vask den af med lunkent vand.

Nyt liv til fedtet hud:
Ansigtsmaske med syrnet mælkeprodukt, agurk og citron
2 spsk syrnet mælkeprodukt, fx A-38, ymer eller Cultura naturel
½ revet agurk
1 tsk citronsaft
Bland ingredienserne sammen. Rens og tør ansigtet. Fordel masken jævnt i
ansigtet - undgå de sarte områder omkring øjnene. Lad masken sidde i 10-15
minutter og vask den af med lunkent vand.

Skrubbemaske
Skrubbemasken fjerner nænsomt snavs og urenheder i huden.
2 spsk stærkt kamilleudtræk
3-4 spsk fint havremel
2 spsk varm mælk
Kværn den fine havremel og bland den sammen med de øvrige ingredienser til
en fast grød. Lad den trække 2-3 minutter. Gnid den forsigtigt på ansigtet -
undgå partierne omkring øjnene. Lad masken sidde i 10 minutter og skyl den
af med lunkent vand.

Ansigtsmaske med kærnemælk, agurke- eller jordbærskiver
Kærnemælk kan anvendes mod fedtet hud på grund af det høje indhold af
kalcium og protein.
Brug enten kærnemælken som ansigtslotion, der duppes på med vat eller som
ansigtsmaske:
Fordel et tyndt lag kærnemælk i ansigtet og på halsen, og lad det sidde
10-15 minutter. Skær ca. 10 agurkeskiver, læg dem i et lag på ansigtet og
slap af i 10 minutter. Skyl herefter ansigtet i lunkent vand. Skiver af
jordbær kan også anvendes i stedet for agurkeskiver.

Ansigtsmaske eller -lotion med yoghurt
Yoghurt har en god virkning mod fedtet og uren hud.
Du kan enten blande yoghurten med din ansigtscreme eller bruge den som en
meget enkelt ansigtsmaske:
Fordel yoghurten jævnt i ansigtet, og lad den sidde 10-15 minutter – undgå
områderne omkring øjnene. Skyl masken af med lunkent vand.

--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has

Fra : Melanie

Dato : 11-03-04 17:31

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in message

> jeg gik lige i søgemode og fandt følgende opskrifter:

Klip

> Knus, Sabina
> "Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has
> been raging for the better part of a thousand years. A blood feud
> between vampires and lycans. Werewolves."

Tusind tak. Kanon godt. Hvor fandt du dog alt det?

Mvh Melanie

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-03-04 18:39

Melanie wrote:

> Tusind tak. Kanon godt. Hvor fandt du dog alt det?

det var lidt tricky*G* søgte på ord som tips, skønhed, køleskab, hjemme,
hud, hudpleje og alternativ*G*
man skal også ind og kigge lidt forskellige steder ;) men til sidst lykkedes
det*G*
jeg har skam også gemt opskrifterne selv, sådan at jeg kan bruge dem en
anden god gang ;)

http://www.naturlig-hudpleje.dk/referencer/artikel2_2.asp?x=7

http://www.kvindeguiden.dk/default.asp?sctid=5942